LJUBITELJI VISINA U NOVOM DOMU: Aero-klub "Mihajlo Živić" iz Kruševca jedan od najstarijih na Balkanu

Sofija Babović

24. 07. 2022. u 09:14

BIO je avio-inženjer, kapetan prve klase Jugoslovenske vojske, pesnik i esejista, državni stipendista postdiplomskih studija na Sorboni. Streljali su ga Nemci nakon što je odbio da bude u njihovoj službi.

ЉУБИТЕЉИ ВИСИНА У НОВОМ  ДОМУ: Аеро-клуб Михајло Живић из Крушевца један од најстаријих на Балкану

Foto S. Babović

Kada je 1943. godine prekinut život Mihajla Živića, jednog od najdarovitijih pilota-lovaca u istoriji srpske vojske, naučnika i konstruktora za koga se verovalo da je uoči Drugog svetskog rata počeo da radi na supernaprednim letelicama, njegovo ime nije zaboravljeno.

U Kruševcu to ime čuvaju odavno, iako je klub osnovan 1925. godine, dakle nešto stariji je od slavnog pilota. Samo dve godine od formiranja kluba, koji je dobio podršku kralja Aleksandra Prvog Karađorđevića, počelo se sa školovanjem profesionalnih avijatičara.

- Već 1934. godine klub kupuje prvi avion "Ikarus", imao je radionicu za izradu aviona i krajem 30-ih godina konstruisao mofidikaciju nadaleko poznate "Nebeske vaši" - zapisano je u istorijatu AK "Mihajlo Živić".

Na stotine profesionalaca i zaljubljenika u avijaciju školovalo se u kruševačkom klubu.

- Veliki broj vrhunskih pilota aviona, aviona jedrilica, ali i paraglajderista, padobranaca, modelara i motornih zmajara prošlo je školu u ovom klubu, a mnogi su postali piloti ili padobranci u vojsci, inženjeri vazuhoplovstva - kaže za "Novosti" Aca Đorđević, predsednik AK "Mihajlo Živić".

- Tradicija jednog od najstarijih klubova na Balkanu nije prekinuta.

Foto Arhiv Aero Kluba

Osamdesete godine prošlog veka smatraju se zlatnim dobom u istorijatu. Kupljeni su tada "pajper superkab" i "vilga 80", kao i dve jedrilice. I nisu piloti leteli "samo za svoju dušu". Neretko su pomagali stanovništvu i nadležnim službama, vatrogascima i vojsci, u slučaju nepogoda.

Iz vazduha su namirnicima snabdevali meštane zavejanih planinskih sela ili sa neba navodili spasioce na zemlji. Bili su uključeni i u međunarodne projekte za suzbijanje besnila na teritoriji jugoistočne Evrope, radili su na zaprašivanju protiv komaraca, gubara i drugih gamadi.

Sve donedavno, sedište Aero-kluba "Mihajlo Živić" bilo je na lokaciji "Stari aerodrom" na Bruskom putu. Letelice su zamenile prve zgrade u okviru budućeg stambeno-poslovnog kompleksa, Sportski centar "Jedinstvo", fabrika "Kromberg i Šubert".Avijatičari su dobili novo mesto na Aerodromu "Rosulje" otvorenom pre mesec dana. Nadaju se - trajno.

- Aerodrom je perfektan, na odličnoj je poziciji, najmanje magle ima tokom 365 dana od svih aerodroma u Srbiji - ocenjuje Aca Đorđević. - Ovo je veliko bogatstvo za Kruševac, Srbiju, naravno i za naš klub.

Foto S. Babović

STANDARDI ZA LETELICE

AERODROM Rosulje lociran je na 5,5 kilometra od Kruševca, ima pistu dužne 820, širine 23 metra, registrovan je kodnom oznakom 2 B, što znači da je namenjen vazduhoplovima sa rasponom krila do 24 metra, odnosno avionima sportske i generalne avijacije. Upravo tim standardima odgovara flota AK "Mihajlo Živić", čijim avijatičarima je predočeno da će na "Rosuljama" biti kao i JP "Aerodromi Srbije" - domaćini.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

TITO TRAŽIO BATI DA MU ISPRIČA VIC O NJEMU: Ovaj odgovor je dobio od glumca (VIDEO)