POZORIŠNA KRITIKA: Rok opera o ženskom Erosu i Tanatosu
ETNO-PANK-ROK, psihodelični rok sa elementima etno-zvuka, pod uticajem kontrakulture, prirodniji su milje za mlade autore predstave "Uspavanka za Aleksiju Rajčić" - pisca Đorđa Kosića (1996), reditelja Juga Đorđevića (1993), dramaturškinju Tijanu Grumić (1993), kompozitorku Nevenu Glušicu (1980), kao i oba mlada hora, Ženski i Muški, koje je autor zamislio kao sublimaciju individualnog junaka, pre nego kao antičkog "idealnog gledaoca" - nego metaforični, poetski teatar, u kom je Garsija Lorka otišao najdalje ("Krvave svadbe").
Kosić se poduhvatio teme praroditeljskog greha patrijarhalnog društva, nipodaštavanja i ugnjetavanja žena, teme uvek aktuelne i poražavajući aktuelne. Navod da je bio podstaknut zapisima iz ženskog zatvora u devetnaestom veku, gde su čamile ubice muževa nasilnika, samo je kuriozitet, koji se ne "čita" u kontekstu predstave Juga Đorđevića. Mladost i ambicioznost autora teksta i režije vidljiva je u pretrpavanju smislom i detaljima predstave, koja je i inače komponovana kao asocijativna i i metaforična, pa joj čudan, bajkovit kostim s početka predstave, kao i direktno obraćanje Vanje Ejdus publici, u sopstveno ime, nisu bili neophodni (veoma zakučast kostim Velimirke Damjanović, koji, namah, asocira na amiše, ili likove iz TV serije Margaret Atvud o obezljuđivanju ženskog principa).
"Uspavanku za Aleksiju Rajčić", nagrađenu Sterijinom nagradom za savremenu dramu za 2019, Kosić je smislio kao ritual nasilja nad slabijima, mizoginiju, koja je, sada ovde, postala već izanđali kliše. Glumica Vanja Ejdus je, svojom odličnom glumom, uspela da ovaj mračni, skandirani jezik prevede u živ govor, koji je izazivao i emociju, i empatiju, i simpatiju, i uzbuđenje, pa i katarzu u publici. Njeno konačno oslobođenje, željeno iščekivanje smrti, jedna je od najpoetičnijih ženskih naricaljki, viđenih na sceni. Jug Đorđević, uz saradnju sa Tijanom Grumić, neočiglednošću simbola i nedoslednošću saopštenih činjenica (da Aelksija ubija muža nasilnika kuburom, a vidimo da je oruđe sekira...) postiže relativizaciju rekonstrukcije događaja, koji zadobija razmere mita, što se u prepričavanju transformiše. Hor, koji predvode Iva Milanović i Novak Radulović, a čine ga i Sara Ristić, Nevena Milošević, Vera Zečević, Danijela Milošević, Mladen Lukić i Goran Milošević je, u skladu sa izvrsnim etno-zvukom Nevene Glušice, dodavao punoću zbivanju, koje je bilo i dodolska, i svatovska, i epska junačka pesma, pa onda tužbalica, da bi se smirila u uspavanku, koja Aleksiju vodi, paradoksalno, osuđenu u slobodu, u kojoj više nema ni nasilnika, ni osude patrijarhalnog okruženja. U zatvoru se žene ubice, i to je čistilište, koje se, najzad dočeka, posle mnogih uzaludnih čekanja dosuđenih ženskom životarenju.
STEPA KOD JEDRENA OSVETIO UGLjEŠU I VUKAŠINA: Pre 85 godina u Čačku preminuo vojvoda Stepa Stepanović, veliki srpski vojskovođa
BRIŽLjIVO upakovane dve nagorele voštanice i jedna raskošna osmanska sablja pronađene u skromnoj sobi Stepe Stepanovića posle njegove smrti 27. aprila 1929. otkrile su da veliki vojskovođa nije smatrao pobede na Ceru i Solunskom frontu najvažnijim bitkama koje je vodio, već osveta srednjovekovnih srpskih vitezova izginulih u Maričkoj bici.
28. 04. 2024. u 06:30
SAD I TZV. KOSOVO HOĆE DA IMA SOPSTVENU SREBRENICU! Predsednica lažne države u perfidnoj igri optužila Beograd
PREDSEDNICA lažne države Kosovo Vljosa Osmani, i pored toga što još nisu preskočili poslednju stanicu ka članstvu u Savetu Evrope - glasanje na Komitetu ministara 17. maja najavljuje da će porodice nestalih moći da tuže Srbiju Evropskom sudu za ljudska prava za povredu prava na život njihovih najmilijih.
29. 04. 2024. u 07:00
IZBACIO JE IZ STANA ZBOG DRUGE: Kako je pukla veza Katarine Radivojević i Olivera Mandića
NjIHOVA desetogodišnja veza se rasula u paramparčad kad se u životu Olivera Mandića pojavila 22 godine mlađa dama.
28. 04. 2024. u 12:13
Komentari (0)