LEGAT U SANU POVODOM VEKA SLIKARA: Retrospektiva "Pomerene granice prostora" posvećena opusu akademika Stojana Ćelića (1925- 1992)

Miljana Kralj

24. 06. 2025. u 18:46

PROSTOR me je interesovao i danas je za mene nezaobilazan problem.

ЛЕГАТ У САНУ ПОВОДОМ ВЕКА СЛИКАРА: Ретроспектива Померене границе простора посвећена опусу академика Стојана Ћелића (1925- 1992)

Foto Galerija SANU

Prostor je fikcija i realnost istovremeno: mesto, obim, veličina, dubina, širina, dužina; u dimenzijama sveobuhvatno polje zbivanja. Tamo gde ga u bezgraničnosti i graničnosti poimamo omogućen je kretanjem. Kad kažem da me prostor u različitim projekcijama interesuje, kazujem i da sam prinuđen da se njime bavim. On se u slici ostvaruje nezavisno od moje volje, bolje rečeno, moja volja se njime ostvaruje.

Ovo su razmišljanja jednog od naših najuglednijih umetnika 20. veka, profesora i akademika Stojana Ćelića (1925-1992), čija je izložba "Pomerene granice prostora" od danas pred publikom u Galeriji SANU. Dva su neposredna povoda za podsećanje na ukupan Ćelićev opus: stogodišnjica njegovog rođenja i inicijativa porodice da poveri Srpskoj akademiji nauka i umetnosti formiranje umetnikovog legata. Darodavci Milena i Marko Zarić deo legata su zvanično predali SANU.

- Odluka da legat bude poveren SANU proistekla je iz višedecenijskih razgovora - rekla je Milica Zarić, na predstavljanju postavke. - Uslov je bio da njegova dela, nastala i pod snažnim uticajem grčke umetnosti, ne ostanu samo deo intimnog prostora, već da postanu dostupna javnosti. Legat je sada samo početak tog otvaranja.

Foto Galerija SANU

Drugo podneblje I

Uvodno izlaganje na otvaranju izložbe, čiji je autor dr Zoran Erić, večeras će imati profesorka emerita Irina Subotić, a svečano će je otvoriti akademik Dušan Otašević, upravnik Galerije SANU. Pred publikom će se naći četrdeset slika različitih formata, sedam grafika i jedna tapiserija, kao i dokumentarna građa koja svedoči o Ćelićevom višestranom angažmanu. Većina radova biće pozajmljena od porodice Zarić, koja je darodavac Legata "Stojan Ćelić", kao i iz zbirki nekoliko institucija, uključujući Muzej savremene umetnosti u Beogradu, Galeriju likovne umetnosti poklon zbirka Rajka Mamuzića u Novom Sadu, Muzej "Cepter", Narodni muzej Šumadije u Kragujevcu, Muzej grada Beograda, kao i nekoliko privatnih kolekcija.

Izbor njegovih radova u Galeriji SANU stavlja u fokus problem prostora kao centralni motiv i ključnu kategoriju Ćelićevog umetničkog stvaralaštva. Kroz spoj opipljivih i egzaktnih karakteristika prostora - poput dubine i perspektive, s jedne, i psiholoških, refleksivnih i iracionalnih dimenzija, s druge strane, izložba istražuje kako je Ćelić promišljao prostor u zreloj fazi svog umetničkog rada, od početka šezdesetih godina dvadesetog veka.

Foto Galerija SANU

 

"Sever", Stojan Ćelić

- Prvi značajan doprinos definisanju problema prostora kao centralnog likovnog pitanja Ćelićevog slikarstva dao je Lazar Trifunović u tekstu "Reduktivni metod Stojana Ćelića" iz 1962. godine - podseća u tekstu monografije, koja prati postavku, dr Zoran Erić. - Trifunović apostrofira da je svet slike izvan i iznad "realnog sveta", i da se postupak redukcije, takođe imanentan Ćelićevom slikarskom metodu, određuje kao "transpozicija nađenog sveta" i "pretvaranje prirodnog oblika u znak". To je, istovremeno, i jedan od čvorišnih problema modernističkog tumačenja apstraktnog slikarstva: bilo da je u pitanju proces apstrahovanja pojedinih elemenata i predložaka preuzetih iz prirode koji vode ka potpuno novom i neprepoznatljivom plastičkom rešenju slike, ili, s druge strane, princip stvaranja nove forme, pri čemu je sam stvaralački čin doživljen kao prirodna aktivnost, sa impulsima koji dolaze iz nesvesnog.

Detinjstvo na Uni i Sani

Foto Galerija SANU

Akademik Stojan Ćelić
 

U MONOGRAFIJI, koja prati izložbu, štampana je i detaljna biografija, prema Ivani Simeonović Ćelić, pre nekoliko godina preminuloj istoričarki umetnosti profesorki na FLU, i umetnikovoj supruzi. Zabeleženi su najbitiji datumi i događaji na njegovom životom putu, od rođenja, 16. februara u Bosanskom Novom ("Bosanski Novi se nalazi na stavama velikih reka, Una i Sana, i skoro da bih mogao da kažem da postoje mesta sa kojih se gledajući Beograd, mogu prisetiti detinjstva"), preko školovanja u predratnom i ratnom Beogradu, odlaska u partizane, posleratnog umetničkog razvoja, dobijanja profesure i zvanja akademika, pa do smrti 30. aprila 1992. 

Kako navodi autor izložbe, Trifunović zaključuje da je za Ćelića prostor slike "metafora sveta slike, on je njena vitalna energija, i više od toga, bitni plan na kome dolazi do jedinstva čoveka sa životom, skrivenih sadržaja psihe sa fermentima društva, vremena i epohe". Postavka predstavlja period Ćelićevog stvaralaštva tokom kojeg je razvio prepoznatljiv slikarski jezik koji odlikuju redukcija, apstrahovanje i geometrizacija, što su postali ključni elementi njegovog pristupa građenju slike. Ćelićevo (auto)refleksivno delo, kako zaljučuje dr Erić, koncipirano kao konstantna potraga za novim prostornim rešenjima i mogućnostima konstruisanja sveta slike, koja istovremeno poseduje snažnu unutrašnju nužnost i logiku, kao i poetski, emocionalni naboj:

- Ono daje značajan doprinos srpskoj umetnosti druge polovine dvadesetog veka, pružajući inspiraciju za dalja istraživanja prostornih odnosa i upotrebu novih teorijskih modela da bi se proširilo diskurzivno polje i metodologija mišljenja slikarstva koje u Ćelićevom "slučaju", kako je autor to voleo da kaže, dostiže mnogo šire domete i prevazilazi usko postavljena disciplinarna ograničenja i dihotomiju figurativno apstraktno, ili cerebralno poetsko. Analizom prostornih konotacija u Ćelićevom delu, zaključujemo da je njegovo slikarstvo sve pomenuto, ali i pjerruvovski "nešto više" od prostora samog, jedan kontinuirani fluks i merenje duhovnih stanja umetnika koja izmiču fiksiranju i racionalizaciji u neprestanoj potrebi za iznalaženjem novih i drugačijih, a opet tako konsekventnih slikarskih konstruktivnih šema.

Izložba u Galeriji SANU je organizovana u više problemskih celina i podcelina sa naslovima kao što su "Tektonika urbanog", "Između planova", "Vrtlog", "Rešetka"... Ona ukazuje na različite načine Ćelićevog kontinuiranog bavljenja problemom prostora, počevši od ideja da sliku posmatra kao plohu, a dubinu prostora definiše bojom i formom, sve do kasnijih složenijih kompozicionih šema, upotrebe perspektive, skraćene perspektive i poliperspektiva. 

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Potpisan ugovor o izgradnji projekta Marina Dorćol