AUTORSKI TEKST - TAJNA FILMOVA VELIKOG GODARA: Čuveni francuski reditelj ostaće izvor provokacije i inspiracije
SVE do poslednjeg dana svog života Godar je ostao izvor provokacije i inspiracije za filmsku publiku.

Foto: AP
Godar je slao poruke o najvažnijim političkim i umetničkim tokovima savremenog sveta. I delovalo je kao da je neuništiv. Ne tako davno je u intervjuu datom uživo preko "Instagrama" najavio svoj novi film. Tog filma, nažalost, neće biti, ali su ostali mnogobrojni Godarovi filmovi koje bi tek trebalo gledati, od onih najčuvenijih ("Do poslednjeg daha", "Prezir", "Ludi Pjero", "Alfavil", "Kineskinja"...), pa sve do onih nastalih u poslednjih trideset godina ("Zauvek Mocart", "Pohvala ljubavi", "Socijalizam"...) koji su manje poznati ovdašnjim filmskim gledaocima.
Razotkrivanje misterije Godarovih filmova, uprkos mnoštvu analiza i interpretacija, i dalje ostaje težak poduhvat. Linijom manjeg otpora on može da bude smešten u kontekst avangarde, novog talasa, nelinearne naracije, filma-eseja, političkog pamfleta ili već nekog srodnog određenja. Međutim, Godarovi filmovi izmiču analizi, pa se teoretičari služe istorizacijom, deljenjem njegovog opusa na faze u kojima dominiraju radikalne odluke vezane za odnos prema standardnom sistemu produkcije ili eksperimentisanje sa novim tehnologijama.
Karakteristika Godarovih filmova iz prve polovine šezdesetih godina vezana je za problematizovanje normativnih, naizgled očiglednih mehanizama tekstualne uzročnosti, odnosno da se narušavanjem psihološkog ustrojstva likova ili umetanja fusnota koje nemaju fabularno obrazloženje proizvedu ideološka značenja, bez potrebe da se razrađuju relacioni odnosi između likova.
Otuda je Godar izazivao kontroverze svojim javnim nastupima, koje su bile prožete odbacivanjima zbog hermetičnosti. Kao svojevrstan šifrarnik za ulazak u Godarov svet mogu da posluže misli Žaka Ransijera, koji pišući o Godaru, ukazuje da svaka značenjska forma može da uspostavi odnos sa drugim značenjskim formama radi formiranja novih značenjskih celina. Svaka stvar govori dva puta: svojim prisustvom i svojim virtuelnim konekcijama sa drugim stvarima tj. slikama, pa tako slike postaju elementi koji se mogu beskonačno transformisati, kombinovati, interpretirati.

Foto: IMDb
Posebnu vezu Godar je imao sa sovjetskim umetnikom Dzigom Vertovom. Još od "Čoveka s filmskom kamerom" Vertova, po kome je Godar, kada je bio u maoističkoj fazi, imenovao svoj projekat radikalnog političkog filma sa Žan-Pjerom Gorinom, razotkrivanje rada filmskog aparata postaje tradicijom u pravljenju meta filma. Vertov je pokazivanjem elemenata filmske produkcije i reprezentacije - kamera, kamerman, filmska traka, montažni sto, projektor, bioskop, publika - načina na koji je film stvoren, stremio, kako je rekao, "dekodiranju mistifikacije", pokazivanju da je film samo film kako bi kod gledalaca razbio iluziju filmskog realizma i otkrio pravu prirodu filma.
Godar je od samih svojih početaka slobodnim iskazima o ključnim političkim događajima (rat u Alžiru, šezdesetosmaške turbulencije, sukob Izraelaca i Palestinaca, odbrana Grčke od dužničkog ropstva, rat u Ukrajini...) izazivao kontroverze. Od svog lika (kroz medije i prisustvom u svojim i tuđim filmovima) napravio je superstara, ali i sebe poništavao kao umetnika ističući kolektiv i izbegavajući da se potpiše kao autor. Iza sebe Godar je ostavio ogromno delo koje će buduće generacije moći da proučavaju na način na koji se danas tretiraju najveći umetnici i mislioci iz istorije civilizacije.
Preporučujemo

ODLAZAK GLUMICE NARODNOG POZORIŠTA: Iznenada preminula Danijela Ugrenović (53)
15. 09. 2022. u 17:07

RASPOREĐENO 110.000 VOJNIKA, RUSI KREĆU U ZAVRŠNI UDAR NA POKROVSK: "Sa time bi mogli zauzeti srednje veliku evropsku državu"
RUSIJA ne pokazuje znakove povlačenja u ratu protiv Ukrajine. Naprotiv, Moskva je pojačala dalekometne udare na ukrajinske gradove i napade duž cele linije fronta. Vojni stručnjaci ističu da je ruska strana usvojila nove taktike, oslanjajući se na masovnu upotrebu dronova i malih diverzantskih jedinica, piše The New York Times.
10. 08. 2025. u 20:18

EVO KO JE TROSTRUKI UBICA IZ GNjILANA: Bio u društvu sa Kurtijem, Osmanijevom i Haradinajem
TRI osobe su ubijene, a nekoliko je ranjeno u pucnjavi koja se dogodila danas u Gnjilanu, dok je osumnjičeni napadač u bekstvu, prenela je Koha. Bolnica u Gnjilanu saopštila je da je na licu mesta konstatovana jedna smrt, a da su dve osobe prebačene u Urgentni centar bez znakova života.
10. 08. 2025. u 18:11

Ovako izgleda kuća Milana Borjana koja je demolirana: Lopov odneo i snimač video nadzora (FOTO)
"HVALA policiji grada Beograda na brzoj reakciji i sjajnom odnosu prema poslu."
11. 08. 2025. u 09:52
Komentari (0)