REŠENA JE I SMRT TOLUNDSKOG ČOVEKA: Dokumentarna serija "Drevna misteriozna ubistva" na kanalu Vijasat histori

N. DRAŽOVIĆ

14. 05. 2023. u 07:00

MODERNE tehnike u istraživanju savremenih zločina, koje su se razvile sredinom prošlog veka, dale su potpuno novi uvid u svet kriminalnih umova, a i podarile nam čitavu paletu serija koje u svojoj osnovi imaju rad timova forenzičara.

РЕШЕНА ЈЕ И СМРТ ТОЛУНДСКОГ ЧОВЕКА: Документарна серија Древна мистериозна убиства на каналу Вијасат хистори

Foto Vijasat

Međutim, ubistva su se dešavala otkako se čovek uspravio i rešio da svoj dar, mozak, koristi i u druge, ne baš tako pohvalne svrhe. U novoj dokumentarnoj seriji "Drevna misteriozna ubistva", koja se na kanalu Vijasat Histori emituje od 4. maja, četvrtkom, u 22.00, detektiv Rod Demeri i naučnica i profesorka Turi King služe se modernim tehnikama kako bi istražili najintrigantnije slučajeve ubistava, putujući kroz vreme, ali i prostor. Za potrebe ove serije tim je obišao Italiju, Škotsku, Dansku i SAD, a u ekskluzivnom razgovoru za TV Novosti otkrivaju nam najzanimljivija iskustva sa ovog putovanja.

- Neverovatno je da do pre samo jednog veka niste imali neke od najosnovnijih forenzičkih tehnika, kao što je prepoznavanje osumnjičenog na osnovu otisaka prstiju.

Nauka je preokrenula svet policijske istrage za 180 stepeni i učinila ga neuporedivo lakšim, ali i preciznijim. U ovoj seriji imali smo priliku da otputujemo daleko u prošlost, milenijumima unazad. Na mene je snažan utisak ostavilo istraživanje ostatak mumije jednog egipatskog plemića. Razlog smrti ostao je nerazjašnjen. Pretpostavljalo se da je on preminuo usled neuspelog lečenja. Međutim, ispostavilo se da je upravo lečenje bilo ono što je tu osobu ubilo. Bez nauke i forenzike ovo je bio nesrećan slučaj duže od dva milenijuma, međutim, sada prvi put možemo da se zapitamo o stvarnim motivima lekara koji je lečio ovu osobu. Da li je njegova terapija uzrokovala smrt i da li se iza ovog slučaja krije sticaj okolnosti ili nečija namera - otkriva nam doktorka Turi King, poznata po utvrđivanju pravih razloga smrti engleskog kralja Ričarda Trećeg, što se smatra jednim od najvećih slučajeva u istoriji DNK forenzike.

I dok je doktorka Turi King zadužena za naučnu stranu rada na dokumentarcu, detektivski rad pripao je Rodu Demeriju, iskusnom policiajcu iz Luizijane, koji je radio na 250 slučajeva ubistava i rešio svako od njih.

- Jedan od naših glavnih zadataka u ovoj seriji bio je taj da utvrdimo da li se sama priroda kriminalnog ponašanja menjala tokom istorije. Da li su postojale različite faze i stepeni iskvarenosti ljudskog uma spremnog da osmisli zločin. Na kraju našeg istraživanja ispostavilo se da razlika nema. Ljudi su oduvek bili spremni da ubiju, a motivi su bili i ostali isti. Od interesa do nečije sociopatije - poručuje Demeri, dodajući da je posebno iskustvo za njega u ovom serijalu bilo to što je imao priliku da istražuje ubistva stara i 4000 godina, kao i da se uživo susretne sa ostacima ljudi nad kojima su počinjena.

- Bilo je to neverovatno putovanje kroz istoriju zločina i iskreno bih se radovao ako bi me producenti pozvali i u drugoj sezoni - kaže detektiv.

U seriji tim istražuje razne misterije, poput slučaja Rouzmarki i skeleta iskopanog u udaljenoj morskoj pećini u Škotskoj. Ovo ubistvo datirano je još u vreme Pikta, britanskog plemena koje je na severu ostrva živelo u prvom mileniju nove ere. Rod i Turi će rekonstruisati ceo slučaj kako bi utvrdili ko je pravi ubica. Izbor osumnjičenih se svodi na stranca pomorca, lokalnog paganina i rivalskog vođu.

Foto Vijasat

U nastavku Rod i Turi takođe posećuju drevni italijanski grad Veronu kako bi istražili smrt vladara iz 14. veka, vojskovođe Kangrandea dela Skala, koji je iznenada umro na vrhuncu svojih moći. Ko je imao najviše koristi od Kangrandeove smrti? Ko stoji iza njegovog ubistva?

Jedna od epizoda posvećena je i jednom od najznačajnijih arheoloških otkrića u svetu krimi misterija. Reč je o legendarnom Tolundskom čoveku, mumiji muškarca pronađenoj 1950. nadomak sela Tolund u Danskoj. Istraživanjem je utvrđeno da leš čoveka datira iz 4. veka pre nove ere, a kako je telo bilo zakopano u močvarnom tlu ostalo je gotovo savršeno očuvano. Taman da se u koštac sa razotkrivanjem misterije u vezi sa njegovom smrću uhvate Rod i Turi.

- Za mene je ovo bio najzanimljiviji slučaj sa kojim smo se susreli tokom emisije. To je jedna od najvećih misterija arheologije. Imali smo priliku da posetimo mesto na kom je Tolundski čovek pronađen i da na mestu njegovog poslednjeg počivališta potražimo dokaze koji bi nam mogli ukazati na to kako je on umro. Do sada je bilo mnogo lažnih tragova. Pre svega, zanimljivo je to da je ovaj čovek pronađen sa konopcem oko vrata, zbog čega se smatralo da je obešen ili na neki način kažnjen. Kasnije istrage otvorile su mogućnost da je on rezultat prinošenja žrtve, jer su ljudi sa kojima je živeo verovali da moraju da prinesu ljudsku žrtvu kako bi zemlja konačno postala plodna. Međutim, u seriji smo Turi i ja otkrili fragmente kamene ploče u blizini njegovog groba na kojoj je natpis rimskim slovima koji će nam pomoći da rasvetlimo misteriju ovog ubistva - otkriva nam Demeri, a mi se pitamo da li je ovo misteriozno ubistvo konačno rasvetljeno. Odgovor ćemo saznati u poslednjoj, šestoj epizodi serijala koja će premijerno biti emitovana 8. juna, a do tada ćemo otkriti šta se krije iza podjednako zanimljivih slučajeva zaleđenog lovca koji je umro pre 5000 godina u Alpima, leša iz pećine u Ajdahou starog stotinu godina, ostataka skeleta od pre osam vekova iz škotske pećine i pomenutog zločina iz Verone u kom je nastradao italijanski vojskovođa.