VEK VAJARA U STO DELA: Retrospektiva Jovana Kratohvila (1924 -1998) od petka u Narodnom muzeja Srbije
STOGODIŠNjICU rođenja našeg vajara Jovana Kratohvila (1924 -1998) retrospektivnom izložbom obeležiće Narodni muzej Srbije.

Foto Narodni muzej Srbije
Postavka izložbe "Kompozicija 100/24", koja prvi put objedinjuje njegove najznačajnije radove iz svih stvaralačkih faza, nastajale od četrdesetih do osamdesetih godina 20. veka, a čiji je autor Lidija Ham Milovanović, kustoskinja Zbirke jugoslovenske skulpture, biće otvorena u petak, u 18 časova.
Pred publikom će se tako naći radovi od partizanske umetnosti i umetnosti socijalističkog realizma, preko putanje ka apstraktnom izrazu u okviru socijalističkog estetizma i modernizma, odnosno istraživanja u različitim materijalima, sve do pionirskih ostvarenja izvedenih u prozračnom poliesteru. U izbor eksponata su uvrštena kako Kratohvilova amblematska dela, tako i selekcija ostvarenja koja su obeležila njegove različite stvaralačke faze. Od ukupno 100 artefakata ove izložbe - 65 su skulptura, 10 je grafika, 10 crteža, pet slika u tehnici gvaš na papiru, kao i sedam slika na platnu, a tu su i dokumentarni eksponati o javnim spomenicima.

Foto Narodni muzej Srbije
- Kratohvil je smatrao da umetnost treba da komunicira umetničkim sredstvima koja su izvan jezika i reči, jer je verovao da se umetničko delo - poput slike ili skulpture, ne može adekvatno iskazati jezikom - ističe Lidija Ham Milovanović. - Navodio je da se "umetnikova ideja može izraziti samo skulpturom, a ne imenom". Stoga je i svojim radovima retko davao nazive, već je imao običaj da ih imenuje rečju "kompozicija", uz dopisan redni broj u godini nastanka. Na tragu njegovih uverenja, činilo se neosnovanim da retrospektivna izložba ponese vrstu poetskog naziva, ili autorske opservacije o umetniku, kada je on sam tokom života to snažno izbegavao. Naziv izložbe je logično proistekao iz sagledavanja celine. Postavka izložbe "Kompozicija 100/24", sama po sebi čini novu prostornu kompoziciju od stotinu eksponata, koja se realizuje u stotoj godišnjici umetnikovog rođenja. Jedinstvena mogućnost i prva prilika okupljanja i sagledavanja Kratohvilovog umetničkog opusa u celosti, omogućava da postavka postane prostor dijaloga sa Kratohvilovom umetnošću u sadašnjem trenutku.
Trodimenzionalna forma
BILO kojom vrstom umetničke prakse da se bavio, procese izrade učio je i savladavao ili otkrivao sam, lično učestvujući u svakom tehnološkom koraku nastanka svojih dela - naglašava Lidija Ham Milovanović. - Za njega je i sam stvaralački proces bio podjednako dragocen kao i konačna pojavnost rada u trenutku kada ga je prepoznavao završenim. I kada je crtao, slikao ili otiskivao grafike, on je uvek i nedvosmisleno nastupao iz pozicije vajara. Kako i sam svedoči, crteži su mu često bili priprema za skulpturu, vrsta elaboracije izvesne ideje, u kojoj je tragao za konačnom formom u trodimenzionalnom skulptorskom ostvarenju.
Tokom života ovaj vajar, i legendarni profesor Akademije likovnih umetnosti, izradio je približno trista skulptura. Stvarao je u gipsu, kamenu, bronzi, mesingu, nerđajućem čeliku, hladno livenoj bronzi, obojenom, neprozirnom, kao i transparentnom poliesteru, nastavlja autorka retrospektive:
- Autor je pet spomenika i nekoliko skulptura, postavljenih u javnom prostoru. Izradi njegovih skulptura, često su prethodile pripreme i skice, čitavi blokovi ispunjeni crtežima malih, srednjih i većih formata. Sačuvan je i znatan broj crteža koji nije rađen kao skica već predstavlja samostalne radove na papiru. Kratohvil se takođe, naročito pedesetih i šezdesetih godina 20. veka bavio grafikom, koju je često izlagao zajedno sa skulpturom, ili samostalno u okviru grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Svoje grafike otiskivao je sa metalnih matrica, ali najčešće je koristio gipsorez, manje zastupljenu grafičku tehniku koja ostavlja karakteristične otiske gipsa na papiru.
Početkom šezdesetih, izradio je više slika u ulju, kao i manji broj tapiserija. U zrelim godinama bavio se i izradom skulptura, a povremeno i unikatnog nakita od transparentnog poliestera u boji.
- Svetlosni efekti prelamanja zraka i uticaja svetlosti na samu boju i raznolikost vizuelnih efekata transparentnosti različitih boja, uticali su na umnožavanje estetskih svojstava Kratohvilovih transparentnih skulptura - ocenjuje Lidija Ham Milovanović.
Dela sa ove izložbe su najvećim delom u vlasništvu porodice Kratohvil, ali su tu i radovi iz Narodnog muzeja Srbije, Muzeja savremene umetnosti, Muzeja Jugoslavije, Fakulteta likovnih umetnosti, Narodnog muzeja Šumadije u Kragujevcu, Savremene galerije iz Zrenjanina,Muzeja Cepter, kao i tri rada u privatnom vlasništvu.

ZAHAROVA ŽESTOKO O ZABRANI PRELETA VUČIĆU: To je skandal, niko nema moć da uništi partnerstvo sa Beogradom
ODBIJANjE Litvanije i Letonije da daju dozvolu za let aviona srpskog predsednika Aleksandra Vučića ka Rusiji predstavlja još jedan skandalozan slučaj, izjavila je zvanična predstavnica ruskog Ministarstva spoljnih poslova Marija Zaharova, prenosi ruska agencija TASS.
07. 05. 2025. u 15:48

"TO JE SKANDAL!" Orban žestoko udario na Ursulu fon der Lajen zbog Ukrajine
MAĐARSKI premijer Viktor Orban oštro je kritikovao predsednicu Evropske komisije Ursulu fon der Lajen na društvenim mrežama zbog poziva Ukrajini da ubrza pristupanje Evropskoj uniji.
07. 05. 2025. u 15:26

TAČNA PUTANjA: Kako je Vučić leteo u Moskvu "momkom iz Brazila" - zanimljiva oznaka aviona "YU-SRB"
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić stigao je danas u Moskvu gde će 9. maja prisustvovati vojnoj paradi povodom Dana pobede.
07. 05. 2025. u 17:04
Komentari (0)