KRAVA MU JE PODARILA GALAKSIJU INSPIRACIJE: Izložba Radovana Kragulja (1936-2022) u beogradskom prostoru Galerije RIMA
ODRASTAO sam na seoskom imanju roditelja u Bosni, gde sam dosta vremena provodio u čuvanju krava, svinja i ovaca. Ta vizija prirode bila je za mene "gramatika opažanja".

Foto Galerija RIMA
Na ovu uspomenu Radovana Kragulja (1936-2022), koji je rođen i odrastao na malom imanju u Velikom Palančištu, u blizini Prijedora, a svojim likovnim delima zadivio svet od Pariza, preko Londona i Velsa pa do SAD, podseća istoričarka umetnosti Nevena Martinović. Ona je autorka izložbe koja će 9. oktobra, u 19 časova biti otvorena u beogradskom prostoru Galerije RIMA, a čine je slike, slike-objekti i asamblaži nastali između 1978. i 2014. Postavke uglavnom čine apstraktni radovi za koje je Kragulj inspiraciju pronašao u šarama kravlje kože, a značajan deo njih nastao je tokom autorovog boravka u Omahi (Nebraska, SAD) 1988. godine i premijerno su predstavljeni na velikoj samostalnoj izložbi u Muzeju moderne umetnosti grada Pariza 1989.
- Kragulj svoje slike uvlači u kravlju kožu, svoj otisak prsta zamenjuje neponovljivim oblikom kravlje fleke - sopstveni umetnički identitet nastavlja da razvija pod znakom krave - objašnjava ova kustoskinja Galerije RIMA u izložbenom katalogu.
Sećao se Kragulj kako su se početkom Drugog svetskog rata seljani krili po šumama, a "svako domaćinstvo povelo bi bar po jednu kravu", te kako je sa preostalim članovima porodice nakon rata i teških logorskih iskustava uspeo da na sasvim uništenom ognjištu osposobi nekadašnji štagalj za privremeno stanovanje: "Potom smo dobili i jednu kravu. Sa njom smo dijelili stari štagalj, koji se sastojao od dve prostorije - jedne za nas, a druge za kravu."
- Iz život sa kravom, iz njene roditeljske vezanosti za tele, njenog odnosa prema čoveku kome daruje mleko da bi nahranio ne samo sebe već pre svega svoje potomstvo - krava je u različitim narodima, uključujući i srpski, izrasla u simbol majčinske ljubavi i zaštite, utehe i spasa... - piše Martinovićeva u tekstu koji prati postavku. - Potekao iz sredine u kojoj je svakodnevni život sa kravom bio nadahnut verovanjima i predanjima Kragulj će u svom radu insistirati na kulturološkom mestu koje krava zauzima, pozivajući se na drevne civilizacije kakva je bila staroegipatska, u kojoj je jedno od najviših božanstava bila Hator - prikazivana u liku krave ili žene sa kravljim rogovima, ili pak starogrčkoj - u kojoj je vrhovna boginja bila kravooka Hera, a galaksije zauvek imenovane prizorom prosutog mleka (galakas / mlečni put).
Svetska karijera
NAKON što je završio slikarstvo na Likovnoj akademiji u Beogradu sa stipendijom Britanskog saveta, usavršavao se na Centralnoj školi za umetnost i veštine u Londonu, i potom radio u umetničkim školama u Engleskoj, Belgiji i Francuskoj. Sedamdesetih godina kupio je malu kuću na imanju u blizini Bilt Velsa, a potom odlazi u Pariz i od tada je živeo i radio na relaciji Francuska - Vels. Učestvovao je na više od tri stotine internacionalnih grupnih izložbi i bijenala u šesnaest zemalja. Dobitnik je značajnih nagrada za grafiku i crtež, a radovi mu se nalaze u zbirkama poput Britanskog muzeja i Muzeja Viktorija i Albert u Londonu, Muzeja moderne umetnosti u Njujorku, Umetničke galerije grada Mančestera, Nacionalnog muzeja i galerije u Kardifu, nacionalneim bibliotekama u Parizu, Briselu, Aberistvitu, Kongresne biblioteke u Vašingtonu i Zbirka Roland Penrose u Ujedinjenom krljevstvu.
Među delima na ovoj izložbi su asamblaži sa odevnim predmetima oslikanim kravljim šarama, monumentalni poliptih ili slike i slike-objekti izvedeni različitim tehnikama, na kojima motiv sa kravlje kože prerasta u mikrokosmičku i makrokosmičku mapu sveta - od ćelije do zvezda, primećuje Martinovićeva:
- U isto vreme, umetnik ovim radovima ispisuje imaginarnu kartografiju ontološkog graničnog pojasa između onoga što je čovek i što konstituiše životinju, odbacujući kartezijansku preciznu podeljenost između čoveka kao mislećeg bića i životinje kao bezdušne "žive mašine" koja je svoj vrhunac dostigla u postindustrijskoj civilizaciji koja životinju degradira do sirovinskog materijala ili puke proizvodne jedinice. Nasuprot tome, Kraguljevi radovi u kojima se mnoštvo osobenih mrlja međusobno prepliće, umnožava i neograničeno prostire, predstavljaju mape deridovskih razuđenih i promenljivih granica, fluidnih i nemogućih za objektivizaciju.

"DOBRO SMO UPOZNATI SA DOGAĐAJIMA U SRBIJI" Medvedev optužio Zapad za organizovanje protesta u drugim zemljama
ZAMENIK predsednika Saveta bezbednosti Rusije i predsednik stranke Jedinstvena Rusija Dmitrij Medvedev optužio je danas zapadne zemlje da organizuju proteste i mešaju se u izborne procese drugih zemalja da bi održale svoju dominaciju.
31. 07. 2025. u 17:01

EKSKLUZIVNI SNIMCI HAPŠENjA ŠIPTARSKOG TERORISTE: Ovako je pao bivši pripadnik OVK u Svilajncu, evo za šta se sumnjiči (VIDEO)
ŠIPTARSKI terorista i bivši istaknuti pripadnik terorističke OVK Halili Lulzin, uhapšen je danas u Svilajncu, u zajedničkoj akciji Bezbednosno-informativne agencije, Službe za otkrivanje ratnih zločina UKP MUP-a Republike Srbije, a u saradnji sa Tužilaštvom za ratne zločine.
22. 07. 2025. u 20:54

SRPSKA SNAJA IZ ZAMBIJE Opisala svoj prelazak u pravoslavlje: "U početku, neke stvari bile su mi ČUDNE"
PATRICIJA Kaunda iz Zambije pre nekoliko godina zaljubila se u mladića iz Srbije, a zbog njega se doselila u našu zemlju, pa čak i promenila veru.
02. 08. 2025. u 11:32
Komentari (0)