POZORIŠNA KRITIKA: Šta je ljubav nego fantazija
NARODNO pozorište "Toša Jovanović" u Zrenjaninu započinje novu pozorišnu sezonu 2023/24. jednim od manje igranih komada sada već klasika srpske komedije, Aleksandra Popovića.

foto: privatna Arhiva
O svetu periferijskih junaka, koji imaju samo jednu želju, da ostvare svoj san, bio on sentimentalan ili poslovan, Popović je pisao mnogo i po specifičnom jeziku i biću naroda u njemu postao neprevaziđen u našoj dramaturgiji.
"Ljubinko i Desanka" je igra, zasnovana na izvrsnim akterima, i bez toga ne može da uspe.
U Zrenjaninu, reditelj Milan Nešković i dramaturg Jelena Mijović su ovo opšte mesto za postavku Popovićevih "tragičnih farsi" (a ovde su akteri doslovno bili bravurozni) obogatili dijalozima iz TV scenarija za "Čitav život za godinu dana" istog pisca, čime bi pozorišnu igru prikovali za tlo, da reditelj nije proširio značenje komada, igre, ljubavi, tragikomedije na ideju cirkusa, kao mesta gde se čuda događaju, i veruje im se. Ceo život je cirkus, izgovara se počesto u "Ljubinku i Desanki". Ljuljaške, koje liče na trapez dinamično upotpunjavaju radnju. "Karakteri" plutaju ovim snoviđenjem kao barke bez kormilara, svako kao da naslepo pipa svoju sudbinu. Sara Simović Desanku prikazuje kao biće, koje svoje probleme rešava sopstvenim sredstvima, očigledno zloupotrebljavanim.
Ona čeka Ljubinka (Milan Kolak), pogrešno verujući da on može da urgira za rešenje njenog životnog problema. Ali Slučaj upliće prste u taj odnos, a pomažu mu i Avgust (Ivan Đorđević Džudi), kao i Špijalter (Jovan Torački), koji postaje, umesto pomoćnika, nepotrebna komplikacija...
Nastalo u vreme vladavine teatra apsurda, polovinom prošlog veka, pisanje Aleksandra Popovića duguje, dakako, i Beketu, ali i Jonesku, pa i Nešković ne propušta priliku da ontološke istine, o životu i opstanku, pokaže kao klovnovsko verovanje da se iz pustinje (samoće) može izaći "trikom". Posetioci te samoće (kao Poco i Laki u "Godou" mogu da pokvare idealnu ravnotežu beznađa, i zato nisu dobrodošli. Od Joneska, i Popović, i Nešković baštine blagoglagoljivost, koja bi bila sama sebi svrha, da nije odlika ličnosti, njena poslednja odbrana od besmisla i životnog neuspeha...
Uz muziku, ples, kalambur, akrobacije (koreograf Andrija Kulešević), kako fizičke, tako i jezičke, Nešković zaokružuje ovu tragikomičnu ljubavnu priču onako, kako svaka domaćica, koja prati TV seriju u svojoj kuhinji, želi - hepiendom. No, kuhinjica, u kojoj će se pilence naći u supi (a O. Vajld tvrdi da je "nahrani životinju!" formula ljubavi) volšebno nastaje od javnog toaleta u parku (scenograf Marija Kalabić) i postaje metafizički prostor, gde su čuda mogućna u oba pravca. Samo san o sreći čini ovaj životni cirkus, čiji je glavni pokretač nesporazum, stvarnim i održivim.
Preporučujemo

POZORIŠNA KRITIKA : Prapočetak uspeha - Gete “ (Pra)faust“, režija Boris Liješević, BDP
29. 06. 2023. u 16:26

"NEĆU MOĆI DA PRISUSTVUJEM DOGAĐAJIMA" Država EU zabranila Ficu prelet do Moskve, traže se alternativne rute
SLOVAČKI premijer Robert Fico je izvestio da Estonija nije dozvolila slovačkom avionu za Rusiju da preleti preko njene teritorije i da se traži alternativni put.
07. 05. 2025. u 21:01

"TO JE SKANDAL!" Orban žestoko udario na Ursulu fon der Lajen zbog Ukrajine
MAĐARSKI premijer Viktor Orban oštro je kritikovao predsednicu Evropske komisije Ursulu fon der Lajen na društvenim mrežama zbog poziva Ukrajini da ubrza pristupanje Evropskoj uniji.
07. 05. 2025. u 15:26

INCIDENT NA EVROVIZIJI: Albanski navijači napali Princa, u grupu navijača uletelo obezbeđenje
PREDSTAVNIK Srbije na Evroviziji u Bazelu, Princ od Vranje završio je prvu probu u Bazelu, koja je protekla veoma burno
08. 05. 2025. u 16:27
Komentari (0)