"OBJEKTI NA PROKOPU BEZBEDNI I PO STANDARDIMA" Railway City: Objavljene uznemirujuće dezinformacije, bazirane na netačnim komentarima

В. Н.

18. 07. 2025. u 11:05

KOMPANIJA Railway City, koja je gradila staničnu zgradu u Prokopu, poručila je da su svi objekti bezbedni i napravljeni po svim standardima.

ОБЈЕКТИ НА ПРОКОПУ БЕЗБЕДНИ И ПО СТАНДАРДИМА Railway City: Објављене узнемирујуће дезинформације, базиране на нетачним коментарима

Foto: D. Milovanović

Saopštenje kompanije prenosimo u celosti:

U toku tekuće i prethodne sedmice u razlicitim medijskim izvorima objavljene su uznemirujuće dezinformacije u vezi objekata na Prokopu, bazirane na paušalnim i netačnim komentarima lica čija je stručnost u najmanju ruku upitna. 

REGISTRUJ SE I ČEKA TE 5 DANA BONUSA - BEZ RIZIKA!

Kompleks železničke stanice Beograd Centar je praktično oduvek planiran sa zametnim sadržajima na ploči iznad visinske kote 105. U prethodnih 5 decenija izrađeno je i razmatrano više idejnih rešenja, različitih u pogledu arhitektonskog oblikovanja, dispozicije sadržaja na ploči i namene istih. Samo kao primer, u skladu sa poslednjim idejnim rešenjem izrađenim od strane Saobraćajnog instituta CIP, na ploči na koti 105 planirana je izgradnja stanične zgrade spratnosti i tržnog centra spratnosti P+2 i garaže spratnosti od P+4 do P+5, ukupne površine od preko 150.000 m2.

U periodu od 2020. do 2022. godine izrađeni su novo idejno rešenje i detaljna projektno-tehnička dokumentacija, na bazi kojih su u avgustu 2022. godine započeti radovi na izgradnji nove zgrade železničke stanice, poslovnog kompleksa i višespratne garaže u ukupnoj bruto površini od  oko 75.000 m2. Nedvosmisleno je jasno da su novoplanirane i izvedene površine sadržaja na ploči 2 puta manje u odnosu na poslednje idejno rešenje izrađeno od strane Saobraćajnog instituta.

REGISTRUJ SE I ČEKA TE 5 DANA BONUSA - BEZ RIZIKA!

Izgradnji objekata iznad kote 105 prethodila je detaljna analiza nosivosti izgrađene konstrukcije, sprovedena od strane stručnih lica, uključujuci i lica koja su aktivno učestvovala u ranijim fazama projektovanja konstrukcije Prokopa. Rezultat te analize bio je osnov za izradu tehničke dokumentacije, na bazi koje su ishodovane neophodne dozvole i izrađeni objekti. Za svaki poslovni objekat i nadzemnu garažu, projektovana je i izvedena prelazna konstrukcija na elastomernim ležištima, čija je funkcija upravo da ravnomerno rasporedi opterećenja na postojeću konstrukciju. Uvođenjem prelazne konstrukcije, koja je odvojena od ploče na koti 105, sa elastičnim osloncima u zonama iznad stubova, objekti su dominantno oslonjeni na vertikalnu konstrukciju ispod kote 105, te je sama ploča na koti 105 ispod objekata ostala praktično neopterećena, a uticaj na seizmička dejstva u konstrukciji ispod kote 105 smanjen je na najmanju moguću meru.

U postupku projektovanja objekata na ploči, između ostalog korišćeni su:
1.Standardi SPRS EN (Evrokod 1 – dejstva na konstrukcije, Evrokod 2 – projektovanje betonskih konstrukcija i Evrokod 8 – projektovanje seizmički otpornih konstrukcija);
2.Izveštaj Saobraćajnog instituta CIP iz 2015.godine, u kojem se analizira nosivost postojećeg dela konstrukcije do kote 105;
3.Projekat za izvođenje Saobraćajnog instituta CIP za nadogradnju kompleksa iz 2017. godine. 

Na osnovu više  navedene dokumentacije modeliran je i analiziran donji deo konstrukcije. Proračunski modeli za objekte iznad kote 105 obuhvataju i konstrukciju ispod kote 105. Uticaji su provereni prema važećim Evrokod propisima, kako je postojeća konstrukcija ranije projektovana i  izvedena po starim propisima, važećim u tom momentu. Nosivost postojeće konstrukcije je nedvosmisleno potvrđena. Prema tome, komleks železničke stanice Beograd Centar i svi njegovi delovi ispod i iznad visinske kote 105 su apsolutno bezbedni za upotrebu i boravak ljudi u njemu. 

Završetak gradnje objekata na koti 105 je samo jedna od faza u razvoju kompleksa glavne beogradske železničke stanice. Dalji razvoj planiran je u delu kompleksa ispod kote 105, za koji su investitor i korisnik objekta (Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Infrastruktura Železnice Srbije) obezbedili neophodnu tehničku dokumentaciju. Nezavisno od gore navedenog, realizovano je periodično konstrolisanje stanja postojece konstrukcije. Nakon završene vizuelne kontrole i ispitivanja neinvanzivnim metodama, korisnik objekta Infrastruktura Železnice Srbije je obezbedio tehničku dokumentaciju za izvođenje radova na preventivnoj sanaciji (ishodovana dozvola) i rekonstrukciji pojedinih elemenata (pribavljanje dozvole u toku).

Pomenuta sanacija i rekonstrukcija nisu posledica izgradnje objekata na koti 105, već su u pitanju preventivne radnje usmerene na trajno očuvanje karakteristika postojeće konstrukcije. U ove radove biće uloženo prema projektantskom predmeru oko 210.000 evra.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

KONAČNO OTKRIVENO ZAŠTO SU UBILI LIK DARE IZ ŽIKINE DINASTIJE: Glavni razlog je bio profesor sa Harvarda