I BRODOLOMI ISPISIVALI ISTORIJU SRBIJE: Priče o nemim svedocima ljudskih tragedija su i doprinos poznavanju naše bogate prošlosti

M.Kralj

22. 02. 2024. u 17:30

BIO je Beograd matična i polazna luka trgovačkih brodova koji su dovozili i odvozili ljude i svakovrsnu robu, kroz istoriju je bio i ratna luka, a u vodama koje ga zapljuskuju vodile su se brojne, često sudbonosne bitke. Mnogi brodovi koji su vekovima krasili njegove obale i činili sastavni deo vizure grada, danas se nalaze na dnu Save i Dunava i nemi su svedoci ljudskih tragedija.

И БРОДОЛОМИ ИСПИСИВАЛИ ИСТОРИЈУ СРБИЈЕ: Приче о немим сведоцима људских трагедија су и допринос познавању наше богате прошлости

Brod "Beograd" potonuo 1963. godineFoto Muzej nauke i tehnike

Upravo tim pomalo tajnastvenim i malo poznatim olupinama, mr Gordana Karović, podvodni arheolog i muzejski savetnik Muzeja nauke i tehnike, posvetila je knjigu "Zauvek u Beogradu izgubljeni brodovi". Ovo delo koje započinje brodolomom iz 15. veka, a završava se potonućem tegljača "Župa" 2020. biće predstavljeno sutra u 13 časova, u ambijentu stalne postavke Muzeja nauke i tehnike, a o njemu će, uz autorku, govoriti dr Milan Gulić, dr Bojan Dimitrijević i Miroslav Hrkalović.

Jezgro knjige bio je projekat "Mape potopljenih brodova beogradskog akvatorijuma", koji je 2007. pokrenulo tek osnovano udruženje, koje je Karovićeva utemeljila sa prijateljima i saradnicima - Aqua et Arhealogia (inače, suizdavač knjige uz Muzej nauke i tehnike). Bile su potom potrebne godine istraživanja da se, kako kaže Karovićeva, kao mali doprinos poznavanju bogate prošlosti Beograda i njegovih duboko ukorenjenih veza sa rekama na čijim je obalama ponikao, čitaocima predstave priče o brodovima koji su tonuli, zatim vađeni, popravljani i ponovo puštani u saobraćaj, sve dok konačno nisu rashodovani u beogradskim brodarskim radionicama.

"Deligrad", i prvi i najmoderniji

Foto Muzej nauke i tehnike

Jedan od brodova sa imenom "Deligrad"

BRODOVI su, inače, u prošlosti predstavljali mnogo više od pukih prevoznih sredstava. Bili su pokazatelji napretka i razvoja društva i tehnologija kroz vekove, često i simboli država, baš kao što je to bio slučaj s "Deligradom", prvim parobrodom sa kojim je Kneževina Srbije izašla na Dunav, kao i sa brodovima Prvog kraljevskog srpskog povlašćenog brodarskog društva - piše Karovićeva, iz čije se knjige može saznati da je "Deligrad" prvi put uplovio u matičnu luku Beograd 1863, a da je život završio u vihoru Velikog rata, te da su potom u njegovu čast mnogi brodovi poneli isto ime, poput samohodnog teretnjaka porinutog 2003, koji je i danas najmodreniji koji plovi pod srpskom zastavaom.

- Reke su vekovima bile osnovni komunikacijski, privredni i trgovački resurs, a položaj Beograda, u središtu geografske oblasti u kojoj se u Dunav ulivaju velike i značajne pritoke: Sava, Tisa, Begej, Tamiš i Velika Morava, učinio je proučavanje plovidbe temom od posebnog značaja za njegovu istoriju - objašnjava autorka u uvodu dela zasnovanog na proučavanju arhivske građe i terenskim istraživanjima, i to hidrografskim i geofizičkim merenjima, arheološkom prospekcijom na lokacijama potopljenih plovila, analizom podvodnih video-snimaka, intervjuima sa roniocima i alasima.

Topovi na dnu Ušća i kod Šapca

Foto Muzej nauke i tehnike

Srednjevekovni top izvađen iz Save kod Šapca

POSTOJI, nažalost, samo jedan beogradski arheološki nalaz koji ukazuje na ostatke srdnjovekovnih i ranih novovekovnih brodova potonulih tokom bitaka koje su se tada vodile, ukazuje autorka knjige:

- U pitanju je brodski top podignut s rečnog dna kod ušća Save u Dunav ispod Beogradske tvrđave. Taj slučajni nalaz, koji je na osnovu tipoloških karakteristika datiran u 15. vek, najverovatnije je zajedno sa brodom dospeo na dno tokom jedne od turskih opsada grada - 1440. ili 1456. godine- piše Karovićeva i podseća da je i u Savi kod Šapca pronađen brodski top (na slici) iz istog perioda.

Knjiga započinje crticama iz srednjovekovne istorije, a njeno najobimnije poglavlje posvećeno je brodovima stradalim tokom ratnih sukoba, prvenstveno sudbinama brodova trgovačke mornarice u tim istorijskim vihorima. Najveća razaranja i na rekama donela su dva svetska sukoba u 20. veku. Odvojeni segment bavi se brodovima stradalim usled prirodnih nepogoda: olujnih vetrova i ledenih stihija, a u knjizi su i oni koji su na dnu reka završili posle fatalnih sudara.

- Za sada smo najstariji podatak o potonućima zbog olujnog vremena pronašli u 1782. godini, trag do brodova potopljenih zbog zaleđenih reka vodi nas do decembra 1789, a prvo potapanje usled sudara nalazimo tek u 1858. godini - otkriva Karovićeva.

Foto Muzej nauke i tehnike

Brod "Otadžbina" potopljen 1944.

Bilo je i slučajeva u kojima je bilo nemoguće utvrditi uzroke potonuća. Takva je bila sudbina putničkog broda "Beograd" koji se jednog jutra 1963, posle dugog života, našao na dnu Save u čukaričkom zimovniku.

- Knjiga o brodovima ne bi se mogla ni zamisliti bez priča o ljudima koji su radni vek posvetili rečnom brodarstvu i neretko bivali žrtve svog poziva. Pribeležen je zato svaki pronađeni podatak o kapetanima, krmarima, mašinistima, mornarima, ložačima i drugim brodarima koje "velika istorija" retko spominje - napominje autorka.

Širokoj publici ovu problematiku približavaju mnogobrojne ilustracije ovog obimnog dela, štampanog na više od 340 stranica. Tu su crteži i fotografije brodova, arhivska dokumenta, podvodni snimci, grafički prikazi snimanja rečnog korita, pa čak i nemačka karta sa prikazom lokacije potopljenih jugoslovenskih brodova iz juna 1941. godine.

Od Dunava do Baltika

Foto Muzej nauke i tehnike

 
PO obrazovanju Gordana Karović je magistar arheologije, a po zanimanju kustos zbirki vodnog saobraćaja Muzeja nauke i tehnike. Posao, ali i ljubav prema ronjenju, razvijena u mladosti, vodili su je na arheološke lokalitete po rekama Srbije na Dunavu, Savi i Tisi, ali i na Jadran, Baltik, Crno i Sredozemno more.

- Knjiga "Zauvek u Beogradu: izgubljeni brodovi" ne govori samo o Beogradu, pa ni samo o brodovima, niti su u pitanju tek neki "prilozi poznavanju istorije plovidbe" - tvrdi u recenziji dr Milan Gulić, naučni savetnik Instituta za savremenu istoriju. - Ova knjiga je mnogo više od toga. Ona je svedok trajanja, istorijskih kontinuiteta i diskontinuiteta, građenja i rušenja, života i smrti, uspeha i neuspeha. Bolje reći, ova knjiga duboko zadire u celokupnu istoriju Srbije, prateći preko reka i brodova ono kroz šta su prolazili njena prestonica i, uopšte, država i narod.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?

27. 04. 2024. u 07:00

Komentari (0)

AKO NEKOM POZAJMITE OVU KNJIGU, NE OČEKUJTE DA VAM JE VRATI!