VERNI ČUVAR PLAMENA UMETNOSTI: Povodom odlaska pisca i akademika SANU Gorana Petrovića

Jana Aleksić

28. 01. 2024. u 15:30

IZNENADNI odlazak pisca i akademika Gorana Petrovića predstavlja nenadomestiv gubitak za srpsku književnost i kulturu. Shodno tužnom povodu, naša je dužnost, međutim, da sagledamo razmere dobitka koji su Petrovićeva pojava i književno delo doneli mnogim njegovim čitaocima u Srbiji i širom sveta.

ВЕРНИ ЧУВАР ПЛАМЕНА УМЕТНОСТИ: Поводом одласка писца и академика САНУ Горана Петровића

Foto N. Babić

Goran Petrović je pisac ovenčan mnogim nagradama i priznanjima, što za pojedinačna dela, što za celokupno stvaralaštvo. Da je, na primer, dobio Nobelovu nagradu i time u našim i u očima svetske javnosti uzdigao srpsku kulturu i književnost, razmišljala sam kako bi to obično šturo, jezgrovito obrazloženje bilo koncipirano. Na primer: za umetničko promišljanje putanje vremena i čoveka u različitim istorijskim manifestacijama i nadogradnju žanra istoriografske metafikcije veštom kombinacijom postupaka tradicionalne i moderne proze.

Poverenje i priznanje za naše prilike i vreme nesvakidašnje velikog broja čitalaca različitih profila i senzibiliteta, Goran Petrović zavredeo je možda već time što je pripovedački uverljivo ocrtao duhovne koordinate srpske i opšte istorije koji predstavljaju nezaobilazan literarni doprinos filosofiji istorije, a, iznad svega, što je sondično istražio beskrajno mnoštvo unutrašnjih nivoa čoveka bačenog u vreme, koji ospoljavajući karakteristike istorijske epohe, ujedno otkriva i svoje vanvremensko lice. Dijalektika čoveka i vremena vodila je priču Gorana Petrovića.

Međutim, pored zavidnog pripovedačkog umeća, Petrović je negovao veoma delikatan odnos prema jeziku. Priča i jezik priče za njega su neraskidivi, jer je pripovedanje intenzivnije od mnogih drugih pisaca razumeo kao oblikotvorni proces koji se odvija u jeziku. Budući oduševljeni čitalac rečnika i stvaralac prefinjenog jezičkog osećaja, on je u svome pripovedanju nastojao da iscrpi što više iz leksičkog i morfološkog fundusa srpskog jezika, a time pažnju svojih jezički osiromašenih savremenika usmeri na njegovo bogatstvo i izuzetne kreativne potencijale.

U spisateljskoj skrupuloznosti stiče se utisak kao da su mu na pameti uvek bili pripovedački principi koje je Andrić formulisao u eseju "Beleške za pisca" neprestano usavršavati i glačati svoju rečenicu, nikad ne biti u potpunosti zadovoljan napisanim, jer se u zadovoljstvu krije najgora zamka za svakog pisca. Čitajući Petrovićeva pripovedačka i romansijerska ostvarenja, bez obzira na to da li je reč o društveno-istorijskim romanima u kojima svet fantazije i imaginacije nadilazi prostorne i vremenske granice, poput Opsade crkve Svetog Spasa, Sitničarnice "Kod srećne ruke" ili Ispod tavanice koja se ljuspa, ili dela posvećena estetskom preobražaju čoveka i sveta, kroz nagovor na alternativno postojanje, kao u romanu Atlas opisan nebom, ili u zbirci pripovedaka Ostrvo i okolne priče, te sugestijom sudbinskog osvrta na minorne ili skrivene svetove za dubokosežne duhovne i psihološke uvide, u pripovedačkim biserima knjiga Bližnji i Razlike ili u kartografskim mapama za pronalaženje simbola paralelne duhovne stvarnosti pedantno iscrtanim u romanima Papir i Ikonostas, biva nam kristalno jasna univerzalna misija pisanja i visina uloga talenta, nadahnuća, samopregora i veštine samog pisca.

Petrović je načinio umetnički podvig da pripovedanjem zauzda prolaznost i otuđenje, da ublaži i sagori toksične taloge epohalnih iskustava, ukazujući na zaboravljene vrednosti, koje ovaj život čine vrednim življenja i prevazilaze našu smrtnost. Krasila ga je izuzetna pripovedačka sposobnost da otkrije nevidljivo u vidljivom, bezvremeno u vremenskom, svetog u profanom, i da ukaže na skrajnute suštine koje, uprkos svim poražavajućim očiglednostima na našem suženom i površnom horizontu, ovaj svet mogu činiti boljim mestom za život a koje nam je, kroz književnost i svekoliku umetnost, uvek pruženo da osvojimo.

Ponovno otkrivanje suština i njihova delotvorna životna reaktualizacija odigrava se već onda kada se izmestimo iz prazne buke svakodnevice i čitalački zađemo u književne vrtove koje je Petrović za nas velikodušno aranžirao. Narečeni umetnički podvig, ako govorimo iz ugla savremenosti, u biti je paradoksalan, i u toj paradoksalnosti tragičan. Nesumnjivo da je Goran Petrović toga sve vreme bio svestan. Međutim, to ga nije obeshrabrilo da u književnost investira celu svoju ličnost. Upravo iz tog podviga izrasta Goranova autopoetika. On poetički formuliše odu književnosti i umetnosti kao nečemu što je skriveno a možda najveličanstvenije u nama, da bismo zapravo ostvarili nasušnu punotu vremena, i kao pripadnici jedne kulture, civilizacije, a nadasve, kao ljudi. Petrović je u savremenoj književnosti pružio pravosnažne putokaze za suočenje sa izazovima prolaznosti, prevashodno one koja je društvenopolitička, spolja nametnuta .

On maestralno odslikava istorijski mizanscen, njegove magistralne tokove, ali i marginalne, manje poznate narativne niše, u kojima se u punoj meri ispoljava ljudsko, ujedno i vrlo dinamično i nepromenljivo. Zato njegov narativ o čoveku nije izazvan isključivo rehabilitacijom humanističkih vrednosti, već potrebom da opravda stvaralaštvo. Preuzimajući na sebe, nimalo oholo i tašto, ulogu vernog čuvara plamena umetnosti i branioca čovečnosti, Petrović je, kao pisac, objedinio sva tri nivoa ili modusa ljudske egzistencije, koje je svojevremeno postavio Seren Kjerkegor, a to su estetska, etička i religiozna egzistencija. I ovde prepoznajemo srodnost pisca sa načelima same njegove poetike. Neumorno i posvećeno on je izgrađivao simboličku stvarnost lepote, pun vedre nade, da je priča najlepša ponuda ljubavi. Njegovo delo stvorilo je moćnu čitalačku zajednicu i zato ostaje u svim budućim istorijama književnosti.

Ovdašnje prilike iziskuju obazrivost u proceni estetskih dometa i kulturnog značaja nečijeg književnog stvaralaštva, posebno ako imamo na umu nekoga izuzetnog. Sa Goranom Petrovićem taj pritisak obazrivosti i obzirnosti sasvim je izlišan, jer je on pisac, slobodno možemo istaći, sa velikim početnim slovom, budući da ispunjava sve naše pretpostavke, pozitivne tradicionalne predrasude i očekivanja o tome šta je to biti pisac. Prepoznavši srodnost pisca sa načelima same njegove poetike, mi, kao Goranovi srećni savremenici, možemo da posvedočimo ono drevno načelo o govorniku: vir bonus discendi peritus. Goran Petrović je bio dobar čovek vičan pripovedanju, jer je u njegovom slučaju vrlina izjednačena sa pripovedanjem. Bio je jedan od najsolidnijih i najčestitijih ljudi u našem društvu, a to zaista znači da je bio Pisac sa velikim početnim slovom

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Dolce Vita na obali Save: Stanovi na ovoj lokaciji su za one koji žive svoje snove

Dolce Vita na obali Save: Stanovi na ovoj lokaciji su za one koji žive svoje snove

Možete li da zamislite lepotu svakodnevice koja počinje na obali Save do koje stižete laganom šetnjom kroz jedinstvenu luksuznu pešačku zonu, a završava se ispijanjem vina na vašoj prostranoj terasi s pogledom na reku ili u vrhunskom restoranu do kog stižete peške? U istom danu ste s lakoćom obavili posao, odradili trening, uživali u kupovini novih komada garderobe najluksuznijih brendova u neposrednom komšiluku, a stigli ste i da sa decom provedete vreme u zelenilu, jer se sve što vam treba nalazi nadohvat ruke.

14. 05. 2024. u 10:00

Komentari (0)

KO JE ROBERT FICO: Čovek koji prkosi NATO-u i neće da prizna tzv. Kosovo