ŽIVEO I UMRO OD - SLIKARSTVA: Pola veka Galerije sa imenom Lazara Vozarevića, u Sremskoj Mitrovici
VEĆ pola veka Sremska Mitrovica čuva sećanje na likovnog velikana Lazara Vozarevića (1925 - 1968), rođenog u obližnjem Ležimiru.
 
                                                                                    Fopto pormo
Galerija sa njegovim imenom, koja je upravo obeležila jubilej, udomila je tu najvredniji i najveći legat jednog od internacionalno najpriznatijih slikara sa ovih prostora. Čini ga čak 60 slika, ali i crteži, kolaži i drugi materijal vezan za stvaralaštvo autora čija su dela dospela i do kolekcije Dejvida Rokfelera.
Koncept koji je, prilikom otvaranja, postavio novembra 1973. čuveni istoričar umetnosti Lazar Trifunović, koji je promovisao beogradski enformel i samog Vozarevića, zadržan je do danas. Galerijsko jezgro čini memorijalni deo, koji se sastoji od originalnih Vozarevićevih radova, a u ovom prostoru mitrovačkoj publici predstavljaju se i aktuelni autori.
Tokom pola veka, ova institucija imala je uspone i padove, a pre jedne decenije prokišnjavao je krov, na karatavanu se gomilao ptičji izmet, slike i crteži bili su oštećeni...
Rekonstrukcija galerije je trajala od 2013. do proleća 2015, dok je su dela restaurirana pet godina, u saradnji sa CIK-om. Mitrovački legat autora koji je odrastao, školovao se i umro u Beogradu, tako već nekoliko godina publiku dočekuje, u svakom smislu - obnovljen.
 
Fopto pormo
Za Vozarevićevu prvu izložbu Miodrag B. Protić, napisao je, da je to posle Lubardine, "najodvažniji pokušaj da se vlastiti izraz nađe mimo principa koji su kod nas već bili priznati". Pored slikarstva, bavio se ilustracijom knjiga, scenografijom i mozaikom (hotel "Metropol", Vojnotehnički institut, Dom omladine). Bio je docent na Akademiji likovnih umetnosti, samostalno izlagao u Parizu, Rimu, Brazilu, Veneciji, Njujorku, ali i u okviru jugoslovenske selekcije na Bijenalu mladih u Parizu, na Međunarodnoj izložbi u Tokiju, na Mediteranskom bijenalu u Aleksandriji i na Bijenalu u Sao Paulu...
I ko zna dokle bi stigao da 29. marta 1968. nije dobio trovanje krvi izazvano isparenjima hemijskih sredstava pomoću kojih je na svojim slikama pokušao da dočara Vizantiju... Na vest o njegovoj smrti, u "Večernjim novostima", vajar Aleksandar Zarin je izjavio:
- Ja ne znam od čega je umro, ali kažu da je od trovanja bojama, kojima je vršio neke nove eksperimente. Ako je to tačno, gotovo da tu ima neke stravične simbolike. Umro je kao slikar: od slikarstva i za slikarstvo.
Preporučujemo
 
                    
                    PONOVO "NEČISTA KRV": Premijerna obnova predstave na Velikoj sceni Narodnog pozorišta
17. 11. 2023. u 19:54
 
                    
                    ŽENSKI RUKOPIS NA NEŽNOM MATERIJALU: Šest umetnica iz regiona, zajednički u Kući legata
15. 11. 2023. u 19:55
 
                    
                    UKRAJINSKI VOJNICI U KLANICI POKROVSKA: "U gradu je pravi pakao, Rusi doveli sve snage koje mogu"
RUSKA pešadija prodrla je u gradske granice jednog od glavnih strateških ciljeva predsednika Rusije Vladimira Putina, preteći da ga opkoli. Ukrajinske specijalne snage uključile su se u borbe u urbanom području.
29. 10. 2025. u 17:43
 
                    
                    SAD IZDALE GENERALNU DOZVOLU DO APRILA: Odlažu se sankcije ruskoj naftnoj kompaniji
SJEDINjENE Američke Države su danas izdale tzv. "generalnu dozvolu" kojom se privremeno odlažu sankcije Rosnjeftu u Nemačkoj do 29. aprila 2026. godine, objavilo je američko ministarstvo finansija.
29. 10. 2025. u 16:17
 
                    
                    Udala se za 25 leta starijeg čobanina, doživela šok kad je umro
Marsel Amfu je čitav svoj život živeo jednostavno. Njegova kuća nije imala ni struje ni vode. To mu je omogućilo da uštedi ogromne sume novca.
28. 10. 2025. u 21:37
 
                     
                     
                                         
                                         
                                 
                                         
                                         
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    
                    
Komentari (0)