KNJIŽEVNA KRITIKA: Zagledani u plavetnilo

Слађана Илић

05. 10. 2021. u 15:16

KNjIGA Svetlane Šeatović "Andrić i Jadran", objavljena u Andrićevom institutu 2020. godine, sadrži tri studije koje ulaze u korpus tema kojima se ova naučnica kontinuirano bavi od početka svog naučnog rada, kao i u periodu svojih postdoktorskih studija u Italiji, ali i kao predavač po pozivu na slavističkim katedrama u toj zemlji. Mediteran u srpskoj modernoj književnosti predmet je i njene knjige "U zaleđu Sredozemlja", objavljene 2019. godine.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Загледани у плаветнило

Foto: Privatna arhiva

Kontinuiranost bavljenja ove naučnice temom Mediterana i književnosti, odnosno vezama Mediterana i književnosti, kao i opčinjenost njima, uviđamo i na osnovu rezultata njenih uredničkih i priređivačkih poslova. Svetlana Šeatović uredila je više međunarodnih zbornika radova "Akva alta. Mediteranski pejzaži u modernoj srpskoj književnosti", "Josip Sibe Miličić, vreme, prostor, sudbine" i druge. Član je i međunarodnih i bilateralnih projekata u oblasti saradnje Mediterana, italijanskih gradova u književnosti 20. veka i regionalnih odnosa sa Slovenijom.

Upoznata s teorijama geofilozofije Masima Kačarija i Katerine Reste, dragocenim za proučavanje književnosti, autorka se i sama zainteresovala baš za taj aspekt proučavanja, pa bismo mogli kazati da su studije sadržane u knjizi "Andrić i Jadran" jedan od prvih, početnih, ne i početničkih, uspešnih pokušaja da se književnost naša dva najznačajnija pisca 20. veka, Andrića i Crnjanskog, o čemu je reč u studiji "Dve slike Jadrana pozni Andrić i Crnjanski", tumače iz te perspektive. Baveći se konkretnim Andrićevim pesmama, pripovetkama i zapisima, unekoliko i detaljima iz njegove biografije, u čemu se oslanjala na monografiju Žanete Đukić Perišić "Pisac i priča. Stvaralačka biografija Ive Andrića", autorka otkriva da Jadran u delu i životu Ive Andrića samo na prvi pogled predstavlja manje značajan geografski i kulturološki prostor. Kako ona smatra, "Andrićevu percepciju Jadrana možemo podeliti u nekoliko faza.

Prvu bi predstavljali pesnički radovi "Eks Ponto" (1918) i pesme u prozi "Nemiri" (1920) podstaknuti autobiografskim iskustvom; koji "slikaju opšti stav zatočenog i progonjenog čoveka kome je more jedini izlaz iz tame ratnog perioda, i tame sopstvenog unutrašnjeg sveta."

Drugoj fazi pripadaju zapisi "San o gradu" i "Leteći nad morem", kao i pripovetka "Zanos i stradanje Tome Galusa", između dva rata, kada se Andrić bavi pitanjima odnosa čoveka i kopna, Bosne i Jadranskog mora.

Treću i najsloženiju etapu Jadrana viđenog kao kulturološki i antropološki fenomen Andrić će razviti u pripovetkama nastalim počev od pedesetih godina: "Predvečernji čas", "Dva zapisa bosanskog pisara Dražeslava", "Dubrovačka vejavica" i "Robinja."

Autorka izdvaja i "posebnu mediteransku strunu, u kojoj se prelamaju introspektivni svetovi junaka uz more, koje je samo iz konteksta poznato kao Jadransko", a karakterističnu za pripovetke "Žena na kamenu" (1954) i "Letovanje na jugu" (1959).

U studiji "Samoća i ponori od sjaja" autorka je detaljno pisala o fenomenu svetlosti, mora i samoće u dve navedene pripovetke i posebno se osvrnula na pripovetku "Jelena, žena koje nema", jer ona "pripada veoma bliskom fantazmagorijskom svetu ove dve mediteranske i psihološke pripovetke".

Autorka konstatuje da, nasuprot Andriću, Miloš Crnjanski na sasvim drugačiji način percipira Jadransko more, da "na italijanskom obalama traži blagost više kulture, a na našoj, slovenskoj strani, odjeke narodnog pevanja". U okviru segmenta studije "Dve slike Jadrana pozni Andrić i Crnjanski", čiji je naziv "Crnjanski na Jadranu", autorka nas upoznaje sa argumentacijom za svoju tvrdnju.

Na osnovu knjige "Andrić i Jadran" uveravamo se u istinitost tvrdnje Katerine Reste da je Mediteran "pluriverzum". Lepo je i dobro biti zagledan u to plavetnilo, kao i u ovu knjigu, iz disharmoničnog sveta u kojem smo zatečeni.

Zapratite Nportal na Fejsbuk stranici

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ZAŠTO RAT U UKRAJINI JOŠ TRAJE? Orban krivi Trampa: Nije dovoljno jak! Mađar okrenuo leđa američkom lideru?

ZAŠTO RAT U UKRAJINI JOŠ TRAJE? Orban krivi Trampa: "Nije dovoljno jak!" Mađar okrenuo leđa američkom lideru?

MAĐARSKI premijer Viktor Orban dosad je bio jedan od najvernijih evropskih saveznika Donalda Trampa, posebno kada je reč o ratu u Ukrajini i obećanjima o brzom postizanju mira. Ali tokom vikenda po prvi put javno je kritikovao američkog predsednika, poručivši da Tramp, barem zasad, nije pokazao dovoljno snage da uveri evropske lidere da zaustave rat.

06. 08. 2025. u 16:06

Komentari (0)

POLJSKI NAVIJAČI RASPAMETILI SRBE: Evo šta su uradili na utakmici Leh Poznanj - Crvena zvezda