STIGNE VAM PORUKA OD BANKE ILI POŠTE, A ONDA SLEDI PAKAO: Prevaranti vrebaju vaše platne kartice, a postoji samo jedan način da se zaštiti
"KAKO ljudi daju svoje podatke, a da nisu ni svesni zapravo? Često čujemo taj izraz fishing kampanje, ili kampanja pecanja, gde zapravo nas, nedovoljno informisane koriste pojedinci da uzmu naše podatke"
 
                                                                                    Novosti
Svakodnevno plaćamo karticama, na kasi, onlajn, preko telefona. Njihova upotreba nikad nije bila šira. Dok mnogima olakšavaju život, za druge predstavljaju priliku za zloupotrebu
- Zapravo, svedoci smo da iz godinu u godinu raste broj kartica ovde u Srbiji. Proizvedeno je preko 12 miliona, što bi značilo da skoro svaki građanin iz Srbije ima bar dve te kartice. E sad, kada raste broj kartica, raste i broj prevara karticom, raste i neka vrsta i doza rizika da neko te kartice može da zloupotrebi. Da li se to dešava? Dešava se - kaže Vladimir Vasić, bankar i finansijski konsultant.
Današnje prevare više nisu amaterske, iza njih često stoje organizovane grupe koje koriste savremene tehnologije, uključujući i veštačku inteligenciju. Cilj je isti: prevariti korisnika kako bi sam prosledio svoje podatke.
- Naravno, za razliku od prethodnih godina, kada su bile mnogo jednostavnije, sada su dosta, dosta sofisticiranije, zato što se koristi i veštačka inteligencija, koriste i nju kao pomoćno sredstvo ili pomoćni alat. Koje sve vrste postoje? Postoje razne vrste online prevara. Na primer, linkovi koje vi kliknete...
 
Foto: Unsplash
Dobijete neki link, kliknete na njega i, naravno, traži vam karticu da biste platili neki račun. Ili vam navodno banka šalje neku poruku da vi nešto platite, ili vam pošta šalje neku vrstu upozorenja gde morate da unesete broj kartice, ili bilo šta slično, broj lične karte, ne daj Bože. I, naravno, onda to ide tako kako ne treba - kaže Slobodan Brkić, IT stručnjak.
Najugroženiji su oni koji ne prepoznaju opasnost i upravo to prevaranti koriste. Jedan klik, jedno unošenje podataka i šteta može biti ogromna.
- Kako ljudi daju svoje podatke, a da nisu ni svesni zapravo? Često čujemo taj izraz fishing kampanje, ili kampanja pecanja, gde zapravo nas, nedovoljno informisane, neuke, koriste pojedinci da zapravo uzmu naše podatke.
Pa dobijete mejl "molim vas, pošaljite vaš broj kartice, banka vam ažurira podatke", ili dobijete SMS slične sadržine. I ako odgovorite na taj mejl ili tu SMS poruku, ako ukucate one brojeve sa prednje strane, pa još ako dodate i onaj kontrolni broj sa zadnje strane od tri broja. Zapravo, kao da ste nekome dali karticu, dali PIN i rekli: 'Uzmite sve sa mog računa'" - kaže Vasić.
Prevaranti ne spavaju, ali ni građani nisu potpuno nezaštićeni. Iako se tehnologija koristi za krađu, koristi se i za zaštitu. Ipak, ključnu ulogu i dalje ima pažnja korisnika. Jer najopasnija poruka nije ona koja stiže, već ona na koju se klikne.
Preporučujemo
 
                    
                    NOVA TAKSA U GRČKOJ STUPA NA SNAGU OD DANAS: Evo gde će turisti plaćati 20 evra
01. 07. 2025. u 12:32
 
                    
                    UKRAJINSKI VOJNICI U KLANICI POKROVSKA: "U gradu je pravi pakao, Rusi doveli sve snage koje mogu"
RUSKA pešadija prodrla je u gradske granice jednog od glavnih strateških ciljeva predsednika Rusije Vladimira Putina, preteći da ga opkoli. Ukrajinske specijalne snage uključile su se u borbe u urbanom području.
29. 10. 2025. u 17:43
 
                    
                    SAD IZDALE GENERALNU DOZVOLU DO APRILA: Odlažu se sankcije ruskoj naftnoj kompaniji
SJEDINjENE Američke Države su danas izdale tzv. "generalnu dozvolu" kojom se privremeno odlažu sankcije Rosnjeftu u Nemačkoj do 29. aprila 2026. godine, objavilo je američko ministarstvo finansija.
29. 10. 2025. u 16:17
 
                    
                    Udala se za 25 leta starijeg čobanina, doživela šok kad je umro
Marsel Amfu je čitav svoj život živeo jednostavno. Njegova kuća nije imala ni struje ni vode. To mu je omogućilo da uštedi ogromne sume novca.
28. 10. 2025. u 21:37
 
                     
                     
                     
                                         
                                         
                                 
                                         
                                         
                                         
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    
Komentari (0)