NOVA ANALIZA UZBURKALA TRŽIŠTE: Električna vozila vrede upola manje nakon samo dve godine

Jovana Švedić

30. 05. 2025. u 17:29

ELEKTRIČNA vozila u Velikoj Britaniji za samo dve godine izgube više od polovine svoje vrednosti, a razlog tome je, između ostalog, i agresivni "rat popustima" između proizvođača automobila, piše The Telegraph.

НОВА АНАЛИЗА УЗБУРКАЛА ТРЖИШТЕ: Електрична возила вреде упола мање након само две године

Foto:

Prema podacima kompanije Cox Automotive, tipično električno vozilo zadržava svega 49 odsto svoje vrednosti nakon 24 meseca, dok je još 2022. taj procenat iznosio 83 odsto. U praksi to znači da automobil kupljen za 40.000 funti (oko 48.000 evra) nakon dve godine vredi svega 19.600 funti (oko 23.500 evra).

Iz Cox Automotive navode da brži pad vrednosti posebno pogađa "gotovo nova" električna vozila, jer proizvođači sve češće nude velike popuste kako bi podstakli prodaju – što dodatno snižava tržišnu cenu rabljenih automobila.

Pad vrednosti dodatno ubrzavaju jeftiniji modeli

Sve više pristupačnih električnih modela na tržištu takođe doprinosi snižavanju vrednosti polovnih vozila. Prosečna cena rabljenog električnog automobila pala je sa 39.849 funti (oko 47.500 evra) u aprilu 2024. na 24.908 funti (oko 30.000 evra) u aprilu ove godine.

Filip Notard iz evropskog ogranka kompanije Cox Automotive objašnjava da je tržište polovnih automobila dostiglo vrhunac 2022. godine, kada je pandemija usporila globalnu proizvodnju.

Danas se, međutim, novi električni modeli prodaju po cenama koje su gotovo jednake kao kod „gotovo novih“ polovnjaka – što značajno smanjuje interes potrošača za kupovinu polovnih vozila.

– To ostavlja vrlo malo motiva za kupovinu, što je ozbiljan udarac tržištu kojem su potrebni svi podsticaji koje može dobiti – upozorava Notard.

On dodaje da se električna vozila starosti između tri i pet godina ipak bolje prodaju nego ona novija.

Problemi za rent-a-kar kompanije

Proizvođači automobila su prošle godine, prema podacima britanskog Udruženja proizvođača i trgovaca motornih vozila, smanjili ukupne cene novih automobila za čak 4 milijarde funti (oko 4,8 milijardi evra), što u proseku iznosi popust od oko 11.000 funti (13.000 evra) po vozilu. Ti popusti su bili znatno veći kod električnih automobila nego kod modela sa benzinskim i dizel motorima, pokazuje analiza platforme Autotrader.

I dok snižavanje cena odgovara kupcima, sve brži pad vrednosti zabrinjava auto-industriju. Rent-a-kar kompanije, koje su prošle godine kupile skoro dve trećine svih novih vozila, obično prodaju automobile nakon dve do tri godine. S obzirom na sve niže cene pri preprodaji, one su sve češće na gubitku.

Tako je britanska kompanija za lizing električnih vozila Onto prošle godine bankrotirala, nakon što je bila primorana da otpiše čak 21 milion funti vrednosti svoje flote od 7.000 automobila – i to u samo jednoj godini.

Traže intervenciju države

Udruženje za iznajmljivanje i lizing vozila Velike Britanije (BVRLA) prošle godine upozorilo je da mnoge rent-a-car firme beleže ozbiljne gubitke pri prodaji električnih vozila zbog „neodrživog“ tempa amortizacije. Ukoliko se trend nastavi, lizing kompanije će, kako se navodi, biti prinuđene da podižu cene za krajnje korisnike kako bi nadoknadile gubitke.

Zato je BVRLA pozvala britansku Vladu da reaguje, između ostalog i smanjenjem PDV-a ili uvođenjem subvencija za kupovinu polovnih električnih automobila.

(Blic)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)