Kako se Crni petak pretvorio u digitalni fenomen?
Crni petak odavno više nije samo globalni šoping praznik, postao je lokalni fenomen i u Srbiji i svi ga sa velikim nestrpljenjem čekamo. Sve više kupaca planira kupovinu unapred, prateći cene i zalihe uoči velikih novembarskih akcija.
 
                                                                                    Foto: freepik.com
Prema dostupnim podacima domaćih e-commerce sajtova, interesovanje za modne i sportske brendove poslednjih godina značajno raste, naročito u kategorijama obuće (patike i čizme), torbi i zimskih jakni.
U SAD-u i na drugim tržištima online kupovina za Black Friday već beleži veliki rast. Samo u Americi je tokom 2024. godine online potrošnja dostigla rekordnih 10,8 milijardi dolara što pokazuju podaci Adobe Analytics-a, a to je porast od 10,2 % u odnosu na prethodnu godinu.
Istraživanja pokazuju da čak 32 % potrošača koristi rane ponude koje počinju nekoliko dana ili nedelja pre samog događaja, što je trend koji sve više prati i Evropa, a i Srbija.
Ovi podaci ukazuju na promenu navika, kupci više ne čekaju samo “dan D”, već planiraju kupovinu unapred i prate popuste već od početka novembra.
Kupci planiraju ranije i kupuju pametnije
Sve je više onih koji unapred prave liste željenih proizvoda i prate kretanje cena. Istraživanje kompanije Drive Research pokazuje da čak 75 % kupaca planira online kupovinu, dok tek četvrtina bira fizičke prodavnice.
Razlog je jednostavan, online trgovina pruža veću preglednost, lakše poređenje ponuda i sigurnost da će željeni proizvod biti dostupan.
Moda i lifestyle i dalje vode
U svim istraživanjima modna industrija ostaje na vrhu interesovanja tokom Crnog petka. Odeća, obuća i modni dodaci najtraženije su kategorije, a poznati brendovi beleže stabilan rast potražnje iz godine u godinu.
Psihologija kupovine
Zanimljivo je da, prema studiji sa Yale School of Management, samo 38% kupaca zaista kupi ono što je planiralo, dok većina donosi odluke impulsivno pod uticajem FOMO efekta (“fear of missing out” - strah da se ne propusti dobra ponuda). Kupovina je postala i emocionalno iskustvo - osećaj zadovoljstva pri pronalaženju “pametne ponude” često je važniji od same potrebe za proizvodom.
Rast e-commerce tržišta u Srbiji
Na domaćem tržištu sektor online trgovine beleži stabilan rast. Samo tokom 2024. godine zabeleženo je više od 82,4 miliona online kupovina, sa prosečnom vrednošću narudžbine od oko 65 dolara i stopom konverzije od 2,6 %.
Ukupno tržište e-commerce u Srbiji procenjuje se na oko 846,4 miliona evra u 2024, a očekuje se da će dostići 910,8 miliona evra u 2025. godini, uz godišnji rast od približno 6,4 %.
Ovi podaci jasno pokazuju da je online kupovina postala deo svakodnevice, a da se šoping navike sve više premeštaju u digitalni prostor.
Šta nas očekuje u novembru 2025.
Kako se bliži Crni petak ove godine, domaći sajtovi beleže sve veći broj pretraga i zadržavanja korisnika u kategorijama odeće, obuće i modnih dodataka.
Korisnici više ne čekaju poslednji trenutak - već od početka novembra aktivno prate akcije i traže konkretne komade koje žele da “ulove” po nižoj ceni.
Sve ukazuje da će i ove godine Crni petak oboriti rekorde - kako u prometu, tako i u broju narudžbina.
Jedno je sigurno: Kupci u Srbiji postali su pravi majstori pametne kupovine, a novembar je njihov mesec šoping strategije.
 
                    
                    UKRAJINSKI VOJNICI U KLANICI POKROVSKA: "U gradu je pravi pakao, Rusi doveli sve snage koje mogu"
RUSKA pešadija prodrla je u gradske granice jednog od glavnih strateških ciljeva predsednika Rusije Vladimira Putina, preteći da ga opkoli. Ukrajinske specijalne snage uključile su se u borbe u urbanom području.
29. 10. 2025. u 17:43
 
                    
                    SAD IZDALE GENERALNU DOZVOLU DO APRILA: Odlažu se sankcije ruskoj naftnoj kompaniji
SJEDINjENE Američke Države su danas izdale tzv. "generalnu dozvolu" kojom se privremeno odlažu sankcije Rosnjeftu u Nemačkoj do 29. aprila 2026. godine, objavilo je američko ministarstvo finansija.
29. 10. 2025. u 16:17
 
                    
                    ODBRUSILA CARINIKU: Gocu na granici nazvali Rašinom mamom
PEVAČICA bez dlake na jeziku govori o odnosu sa suprugom Rašom Novakovićem, uvek se sa šalom osvrćući na razliku u godinama koja je mnogima bila glavna tema na početku njihovog zabavljanja.
31. 10. 2025. u 18:35
 
                                         
                                         
                                 
                                         
                                         
                                         
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    
                    
Komentari (0)