ZA VOLAN KOMBIJA SA B KATEGORIJOM: Esnaf uputio predlog MUP da se izmene propisi za vožnju električnih vozila težih od 3.500 kilograma

Dragana Matović

07. 06. 2025. u 07:00

PROCENjUJE se da je Srbiji potrebno još 20.000 profesionalaca za volanom.

ЗА ВОЛАН КОМБИЈА СА Б КАТЕГОРИЈОМ: Еснаф упутио предлог МУП да се измене прописи за вожњу електричних возила тежих од 3.500 килограма

Foto Shutterstock

Od ukupno 180.000, koliko ih sada ima, to je oko 11 odsto. I ta brojkaraste. Stari vozači odlaze u penziju, mladi radije biraju inostranstvo, a novi - zapinju na propisima. Upravo zbog toga, Srpska asocijacijauvoznika novih vozila i delova traži da se odobri upravljanje električnimteretnim vozilima težim od 3.500 kilograma sa vozačkom dozvolom B kategorije.

Iz ovog esnafa upućen je predlog Ministarstvu unutrašnjih poslova i Privrednoj komori Srbije o izmeni člana 195 nacrta novog Zakona o bezbednosti saobraćaja. Taj član podrazumeva da vozači sa B kategorijom mogu da upravljaju vozilima čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 3.500 kilograma. Problem je nastao zbog električnih dostavnih vozila. Baterije koje ih pokreću su tešk, često i teže od 500 kilograma, i glomazne - toliko, da običan električni kombi, namenjen gradskoj dostavi, prelazi zakonski dozvoljenu težinu.

Foto Shutterstock

 

Prema sadašnjim propisima, vozači koji upravljaju tim vozilom moraju da imaju položen vozački ispit za C1 kategoriju, što, kako ističu u Asocijaciji, može biti razlog da mnogi odustanu od posla.

- Smatramo da bi domaći propisi trebalo da se usklade sa evropskim standardima i da se vozačima sa B kategorijom dozvoli upravljanje lakim električnim teretnim vozilima čija ukupna masa prelazi sadašnje ograničenje od 3,5 tone, ali ne i limit od 4.250 kilograma - ističu u Asocijaciji. - Zbog baterija, ova vozila su teža od klasičnih, ali po konstrukciji, dimenzijama i načinu upravljanja ne razlikuju se značajno od kombija koje vozači već koriste. Ovakva izmena bi podstakla uvođenje i upotrebu električnih vozila na našem tržištu, a posebno bi koristila malim i srednjim preduzećima koja čine kičmu distribucije u gradovima. Ako se ne omogući brži prelazak na električna vozila, trpeće i životna sredina a ne samo ekonomija.

Goran Aleksić, direktor granskog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport" smatra da bi pre nego što se usvoji izmena trebalo proučiti iskustva iz EU. Evropski parlament je od februara prošle godine dozvolio vozačima sa B kategorijom da mogu da upravljaju električnim lakim komercijalnim vozilima do 4.250 kilograma.

- Ograničenje do 3,5 tone nije slučajno - ono proizilazi iz važećeg Zakona o bezbednosti saobraćaja, ali i iz zakona fizike, koji određuju kako se vozilo ponaša na putu - kaže Aleksić. - Ne mogu u ovom trenutku da podržim, ali ni da osporim predlog da se sa B kategorijom upravlja težim vozilima. Važno je proveriti kako dodatna masa vozila utiče na njegovu stabilnost i da li ga čini težim za upravljanje u odnosu na klasični kombi. Brzina, masa, kočenje - sve to neko mora da zna da kontroliše. Zato postoje različite kategorije vozačkih dozvola.

Foto Shutterstock

 

Ni Aleksić, međutim, ne spori da nemamo dovoljno profesionalnih vozača:

- Mada su plate porasle, pa neki vozači zarađuju više od profesora i lekara, ovo zanimanje mnogima nije atraktivno. Moramo stvoriti bolje poslovno okruženje - ne radi se samo o plati. Problem je poslednjih godina malo amortizovan, jer se značajan broj vozača iz EU vratio u Srbiju. Međutim, nije samo važna zarada. Ukazivali smo na to i ministarstvima i važno je da je novi saziv Vlade reagovao brzo - formiraju se radne grupe za izmene zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, o teretnom saobraćaju, o pravima putnika i o ugovorima u prevozu.

Besplatna obuka

Zalažemo se da mladim ljudima koji imaju manje od 30 godina, bude obezbeđena besplatna, odnosno subvencionisana obuka za profesionalne vozače C i D kategorije, kroz auto-škole i kroz centre za stručno-profesionalnu kompetenciju- kaže Goran Aleksić, direktor "Srbijatransport".- Isto onako kako je to u srednjim saobraćenim školama ili kako je to nekada bilo u vojsci. Ništa nije skupo, ako hoćemo bezbednost u saobraćaju.

Uprkos smanjenju starosne granice za dobijanje dozvola - sa 18 godina se može voziti kamion, a autobus sa 21, uz pojačanu obuku, trećina profesionalnih vozača starija je od 55 godina. Strani vozači, kojih je sve više, licencu dobijaju automatski, ako su profesionalnu dozvolu stekli do 2020, a posebnu obuku prolaze samo ako su kasnije položili za C i D kategoriju.

- Veliki problem predstavlja i to što imamo star vozni park - kaže Aleksić. - Prosečna starost vozila je oko 17 godina, a pred prevoznike se postavljaju novi izazovi - uvođenje električnih vozila, upotreba digitalnih tahografa i drugih savremenih tehnoloških rešenja. Za primenu svih tih inovacija potrebna je zdrava i stabilna privreda.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

DRONOVI SU STVAR PROŠLOSTI: Albanci ovo spremaju Srbima za meč u Tirani?