FELJTON - LOKOMOTIVA NA PARU PRKOSI NATO: Napadali razornim bombama, direktno gađana razvodna postrojenja
ODMAH posle bombardovanja trafostanice „Obrenovac“ u blizini termoelktrane „Nikola Tesla A“ organizovano je skidanje vlakana, u početku rukama a zatim i metlama, što se pokazalo kao najefikasniji alat.

Foto: Iz knjige „EPS tokom NATO agresije“
Kako se bližila zora, shvatili smo da je veoma teško ukloniti delove vlakana koja su pala na visoke delove portalnih stubova i po izolatorima dalekovoda. Zato je u toku dana angažovana mehanizacija sa platformama za prilaz visokom konstrukcijama. Posle dva dana čišćenja opreme, uspešno su uključeni dalekovodi i sabirnice 220 kV, što je omogućilo pokretanje i sinhronizaciju bloka 2 u jutarnjim satima 5. maja.
Efikasno otklanjanje posledica napada „mekim“ bombama kao da je izazvalo agresore da ponove isti napad, što su i učinili 7. maja u večernjim satima. Uz iskustvo od prethodnog napada i požrtvovanje zaposlenih, otklonjene su posledice napada i postrojenje 220 kV je uključeno pod napon u toku dana 8. maja 1999. godine.
SHVATIVŠI da nije ostvario cilj i doveo do potpunog prekida snabdevanja električnom energijom, agresor je počeo sa napadima razornim bombama. Direktno su bombardovana razvodna postrojenja u TE „Kolubara“ i u Obrenovcu. Prvo razorno bombardovanje u Obrenovcu bilo je 23. maja, kada su pogođena oba razvodna postrojenja 220 kV i 400 kV sa po jednim projektilom. Razoreno je nekoliko portalnih stubova u spojnim poljima sa izolatorima i sabirnicama, rastavljači i prekidači, kao i merni transformatori.
Takođe je oštećeno nekoliko kućica sa upravljačkom i zaštitnom opremom. U toku dva dana, odvojeni su oštećeni delovi sabirnica i uključen je napon, što je omogućilo rad bloka u elektrani A. Osam dana kasnije, izvršen je najžešći napad iz vazduha sa po dve razorne bombe na oba razvodna postrojenja u trafostanici „Obrenovac“. Oba postrojenja su pretrpela veliku štetu, uništen je i interkonektivni transformator 400/220 kV, a oštećena je i komandna zgrada.
Informacije o vazdušnoj opasnosti dobijane su od Saveza radio-amatera Srbije
Tog jutra se okupila grupa zaposlenih i rukovodilaca i, bez panike i straha, sagledala posledice bombardovanja, napravila plan za hitnu sanaciju koja će obezbediti sigurnu funkciju preostale ispravne opreme. U toku dogovora oko radova, iznad postrojenja je u brišućem letu preleteo avion i bombardovao dalekovodni stub na obali reke Save. Nekoliko minuta posle ovog napada, začula se eksplozija bombe u selu Zvečka, udaljenom oko tri kilometra, gde je bombardovan najveći antenski sistem Radio Beograda. Istog dana su formirane ekipe zaposlenih u TENT A i specijalista iz drugih firmi kako bi se osposobio deo razvodnog postrojenja 220 kV.
SANACIJA i modernizacija trafostanice: Radilo se svakog dana od jutra do večeri, a prekidalo se samo kada je stizalo obaveštenje o vazdušnoj opasnosti. Pouzdane informacije o vazdušnoj opasnosti dobijane su i preko pejdžera, od Saveza radio-amatera Srbije.
Sa velikim požrtvovanjem radnika i rizicima po njihovu bezbednost, uklonjena je oštećena oprema, a zatim je proveravana ostala oprema sa kojom su formirana „nova“ razvodna postrojenja. U pojedinim danima radilo je više od 100 radnika raznih specijalnosti. Nedostajuća visokonaponska oprema nabavljena je od „Minel Rasklopne opreme“, Beograd i od „Energoinvesta“, Srpsko Sarajevo.
OBARANjE REKORDA
KADA je saniran deo postrojenja 220 kV, pristupilo se pripremi za stavljanje prvi put pod napon tri dalekovodna polja što je urađeno za 48 sati. U razgovoru sa kolegama, koji su ovakve radove obavljali u mirnodopskim uslovima, rok za izvršenje poslova ovog obima iznosio je više od mesec dana.
Poseban problem je bio nedostatak opreme za upravljanje i zaštitu, koja je bila relejnog tipa, proizvedena pre nekoliko desetina godina većinom u inostranstvu. Na predlog inženjera i uz saglasnost poslovodstva JP TENT, odlučeno je da se izvrši kompletna modernizacija upravljanja mikroprocesorima, koji su povezani sa daljinskim stanicama i centralnom radnom stanicom u kojoj je instalisan program SCADA. Primena računarske tehnike zahtevala je i novu tehnologiju prenosa signala i merenih veličina primenom optičkih kablova.
VREMENA nije bilo da se prvo urade projekti i kompletna dokumentacija, već su električne šeme crtane na licu mesta i odmah je vršeno povezivanje i provera. Kompletnu računarsku opremu isporučio je Institut „Mihajlo Pupin“, a u saradnji sa zaposlenima TENT. A, urađeno je programiranje, ispitivanje i puštanje u rad. Sve je rađeno u ratnim uslovima, bez većih grešaka i u izuzetno kratkim rokovima.
Otklanjanje kvarova i ona prva, neposredna sanacija štete na razorenim postrojenjima odvijala se tokom ratnog stanja. Zato se uvek treba sećati tih ljudi i firmi. Sve to su radili zaposleni u TENT, a i specijalizovane ekipe sledećih preduzeća: „Elektroistok“ - Izgradnja, Beograd, Institut „Mihajlo Pupin“, Beograd, „Minel - Rasklopna oprema“, Beograd, Institut „Nikola Tesla“, Beograd, „Energoprojekt Entel“, Beograd, „Termoelektro Enel“, Beograd, „Minel transformatori“, Beograd, zatim, „Energoinvest“ Srpsko Sarajevo, Elektroprivreda Crne Gore, „Elektromontaža“, Nikšić, JP „Elektrodistribucija Beograd“ - Pogon Obrenovac, „Energomontaža“, Beograd, „Jadran“, Beograd i Zanatska zadruga „Sloboda“, Obrenovac.
Institut "Mihajlo Pupin" je u rekordnom roku obezbedio računarsku opremu
„ZBOG dejstava razornim bombama po trafostanici 400/220 kV, na koju je priključeno šest termoblokova TE „Nikola Tesla“ A, prekinuta je veza elektrane sa prenosnom mrežom. Posle bezbednog zaustavljanja svih agregata i delimične konzervacije ostalih postrojenja, elektrana je bila van pogona 12 dana. Za ponovno kretanje u pogon i potpalu kotlova bilo je neophodno da se termički pripremi mazut (koji je bio potpuno hladan). Naime, za korišćenje mazuta neophodno je da se zagreje oko 100°S. Kako je stara pomoćna kotlarnica demontirana pre desetak godina, na scenu je stupila parna lokomotiva Jugoslovenske železnice. Ideja je potekla od iskusnih rukovodilaca i železničara Železničkog transporta elektrane. Industrijskim kolosekom, kojim se prevozi ugalj iz RB „Kolubara“, stigla je parna lokomotiva sa pomoćnim vagonom u kome je bila posebna vrsta uglja.
Lokomotiva je postavljena na kolosek u blizini rezervoara mazuta i njen kotao je metalnim crevima povezan sa cevima grejača u rezervoaru. Rutinskom potpalom kotla lokomotive, pojavio se beličasti dim koji se uzdizao iznad elektrane i kao da je prkosio njenim visokim dimnjacima. Kada je vodenom parom iz lokomotive mazut zagrejan, uspostavljena je cirkulacija kroz instalacije blokova 1 i 2. Prva potpala vatre izvršena je u kotlu bloka 2 koji je i sinhronizovan 9. juna, kao i blok 1. Parna lokomotiva je ostala u elektrani još desetak dana kao nužni izvor vodene pare u slučaju prestanka rada svih kotlova. To se nije dogodilo, iako je bilo veoma složenih i rizičnih stanja u elektroenergetskom sistemu do prestanka agresije.
SUTRA: SAČUVATI ČOVEKA I OBEZBEDITI STRUJU

"NEĆU MOĆI DA PRISUSTVUJEM DOGAĐAJIMA" Država EU zabranila Ficu prelet do Moskve, traže se alternativne rute
SLOVAČKI premijer Robert Fico je izvestio da Estonija nije dozvolila slovačkom avionu za Rusiju da preleti preko njene teritorije i da se traži alternativni put.
07. 05. 2025. u 21:01

"TO JE SKANDAL!" Orban žestoko udario na Ursulu fon der Lajen zbog Ukrajine
MAĐARSKI premijer Viktor Orban oštro je kritikovao predsednicu Evropske komisije Ursulu fon der Lajen na društvenim mrežama zbog poziva Ukrajini da ubrza pristupanje Evropskoj uniji.
07. 05. 2025. u 15:26

INCIDENT NA EVROVIZIJI: Albanski navijači napali Princa, u grupu navijača uletelo obezbeđenje
PREDSTAVNIK Srbije na Evroviziji u Bazelu, Princ od Vranje završio je prvu probu u Bazelu, koja je protekla veoma burno
08. 05. 2025. u 16:27
Komentari (2)