VRŠČANI PONOVO UKAZUJU NA ZLOUPOTREBE ZAKONA O SLOBODNOM PRISTUPU INFORMACIJAMA Javni podaci lična korist

Jelena Baljak

27. 01. 2024. u 07:00

BROJNE škole, mesne zajednice i ustanove kulture iz Vršca, tokom poslednje četiri godine, suočavaju se sa zloupotrebom Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, što u otežava njihov rad i ozbiljno ugrožava skromne budžete, pa traže da ih država zaštiti od manipulatora.

ВРШЧАНИ ПОНОВО УКАЗУЈУ НА ЗЛОУПОТРЕБЕ ЗАКОНА О СЛОБОДНОМ ПРИСТУПУ ИНФОРМАЦИЈАМА   Јавни подаци лична корист

Foto: J. J. Baljak

Reč je o "rupi" u zakonu, koju nekolicina građana - u sprezi sa advokatskim kancelarijama - koristi da bi ostvarila materijalnu dobit. Od javnih ustanova traže da im dostave određene podatke o poslovanju, a ako to ne učine u zakonskom roku od 15 dana, odmah šalju žalbu povereniku za informacije od javnog značaja. Istovremeno, od njega traže i da im odobri da od ustanove, koja nije odgovorila na njihov zahtev ili je to neadekvatno učinila, naplate 50.000 dinara - na ime troškova advokata za pisanje te žalbe.

- Godišnje dobijemo nekoliko takvih zahteva, uglavnom od istih ljudi. Iako je reč o obimnom poslu, koji podrazumeva prekovremeni rad, višednevno traganje po arhivi, obrađivanje podataka, skeniranje i štampanje dokumenata, te slanje na datu adresu, dosad smo uspevali da ispoštujemo sve rokove - kaže Marinel Petrika, pravni saradnik Kulturnog centra. - Stranke su, međutim, na sve te naše odgovore iz trivijalnih razloga ulagale žalbe, pokušavajući da pošto-poto naplate advokatske troškove, koji su zapravo i suština njihovih zahteva. Srećom, Poverenik ih je, na osnovu naših ukaza o zloupotrebi, dosad sve odbio.

Među traženim informacijama uglavnom su visina zarade zaposlenih, putni troškovi, reprezentacija, računi za struju ili grejanje... sve objedinjeno za period od pet-šest godina. Tako je narodno pozorište "Sterija" jesenas izvesnom čoveku iz Sopota - koji im je poslao čak tri različita zahteva u roku od 30 dana - morao da dostavi informaciju o putnim troškovima za svakog zaposlenog ponaosob u periodu od 2015. do 2018!

- Naš svakodnevni posao trpi zbog angažovanja radnika oko tih odgovora. S druge strane, te informacije na kraju ne služe ničemu, jer stranke nakon uloženih žalbi, bez obzira na njihov ishod, više ne traže da ih dostavimo u "valjanom" obliku. Nikada se nisu pojavili ni na zakazanim sastancima, kako bi lično obavili uvid u traženu dokumentaciju, što je jasan znak da se radi o zloupotrebi - ističe direktor "Sterije" Ivan Đorđević.

"Osnov"

TRAŽIOCI informacija isprva su zahtevali da im se odgovori šalju elektronski, a sada su otkrili jednostavniji način da "dobiju" osnov za pokretanje žalbe - traže da im se obimna dokumentacija šalje poštom, pa onda tvrde da nedostaju neki papiri, što je pošiljaocu teško da demantuje... Bilo je i slučajeva kada su slali odgovore na čak 500 strana.

Pritom, problem je bio još veći do 2022, jer su tražioci informacija odmah pokretali tužbe pred sudom i tako lakše naplaćivali advokatske troškove. Posle izmena i dopune Zakona, sada najpre moraju da se žale Povereniku, koji odlučuje o daljem postupku...

Foto: Privatna arhiva

Marinel Petrika

Foto: J.J.Baljak

Ivan Đorđević, direktor NP "Sterija"

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

MI SMO USPAVANI DIV, DRUGO MESTO NA TABELI NIJE OPCIJA! Prvo obraćanje novog trenera Partizana od kad je stigao u klub