BEZ DIPLOME, NEMA REKLAME: Može li Kina novim zakonom za influensere da stane na put manipulacijama

A.Vojinović

04. 11. 2025. u 07:00

MONTIRANA fotografija nasmejane devojke u prepoznatljivoj akademskoj odori sa kineskom zastavom uz natpis "Kupite sada" jedna je od prvih reakcija korisnika društvenih mreža na uvođenje novog zakona za influensere u Kini koji podrazumeva da samo oni sa diplomom smeju da govore o temama iz medicine, finansija, prava i obrazovanja. Nove odredbe stupile su na snagu 25. oktobra sa ciljem da se smanje dezinformacije koje se putem aplikacija šire poput šumskog požara na popularnim platformama.

БЕЗ ДИПЛОМЕ, НЕМА РЕКЛАМЕ: Може ли Кина новим законом за инфлуенсере да стане на пут манипулацијама

Radionica

Pre nego što se dotaknu ozbiljnih tema, korisnici društvenih mreža moraju da pokažu neki dokaz - diplomu, licencu ili zvanični sertifikat. Bez profesionalnih kvalifikacija ne smeju da daju savete, sugestije ili mišljenja. Time Peking želi da stane na put manipulacijama i štetnim savetima na internetu. Od novih mera nisu izuzete ni društvene mreže, poput Douyin, verzije "Tik-toka", Bilibili i Weibo, koje će morati da verifikuju objave influensera na svojim platformama.

Takođe, prilikom postavljanja sadržaja na društvene mreže u Kini, influenseri će morati jasno da navedu ukoliko je generisan veštačkom inteligencijom, kao i poreklo izvora informacija. Kineska administracija za sajber prostor je, istovremeno, zabranila oglašavanje medicinskih proizvoda, suplemenata i zdrave hrane na ovim platformama kako bi se obustavile prikrivene promocije robe upakovane u etiketu "obrazovnog sadržaja".

Novine u radu jednog od najpopularnijih zanimanja, naročito kod pripadnika mlade generacije, prete da potpuno preoblikuju rad influensera koji "žive" od priče i reklamiranja najrazličitijih proizvoda. Sa razvojem informacionih tehnologija, procvetale su i društvene mreže koje su napravile i pravi zaokret na marketinškom polju. Reklame su se preselile prvo na "Fejsbuk", a zatim i na "Instagram", "Tik-tok" i brojne druge platforme dostupne na dva klika, gde svako može da deli svoje mišljenje, daje savete poput koju kremu ili šminku da koristite, u kojoj količini i na koji način. Tako je mišljenje influensera, nevezano za to da li govore sa pokrićem ili ne, postalo "jedino važno".

Udaraju kontru

MINULIH godina na društvenim mrežama pojavila se i posebna grupa ljudi koji "udaraju kontru" klasičnim influenserima. Nazivaju se deinfluenseri. Ovaj termin odnosi se na ljude koji na mrežama kritički govore o određenoj robi i protive se masovnom konzumerizmu. Takođe, pratiocima otkrivaju za koje brendove ne treba da "bacaju pare" jer su preskupi i daju im smernice kako da uštede.

Studija iz prošle godine je pokazala da je čak 74 odsto potrošača kupilo proizvod zato što ga je influenser preporučio. Tako roba koju reklamiraju influenseri postaje atraktivnija, a pogotovo kad ispred kamere "mašu" limitiranim kolekcijama, tvrde poznavaoci. Istraživanja su pokazala i da kupce posebno intrigira kada im popularna lica nude odeću, obuću ili kozmetiku koja je na virtuelnim rafovima u ponudi samo do određenog datuma.

A kako su društvene mreže postale izvor prihoda za mnoge korisnike, ne čudi što im je kineski zakon naborao kožu između obrva. Dok su pojedini pozdravili odluku nadležnih iz Pekinga, drugi su izrazili zabrinutost da bi nove odredbe mogle negativno da utiču na kreativnost i da ograniče slobodu govora. Velika polemika danima se vodila na društvenim mrežama.

- Vreme je da ljudi sa stvarnim stručnim znanjem vode razgovor - glasio je komentar jednog korisnika mreže Weibo.

Drugi je poručio:

- Sledeće što ćete videti je da će nam trebati dozvola za objavljivanje mišljenja.

Komentarisalo se i na "Reditu":

- Bilo bi mi zanimljivo videti kako ovo funkcioniše jer bi se definitivno mere na globalu mogle koristiti u borbi protiv porasta loših influensera na društvenim mrežama koji postaju poznati zahvaljujući bukvalno praznim lažima i glupostima.

Pojedini su otvorili pitanje manipulacije u političke svrhe, uzevši u obzir da su se i kampanje sa malih ekrana preselile na društvene mreže.

- Ovo dobro funkcioniše ako je u pitanju nauka i medicina, ali politika će se uvek mešati.

U proseku skroluju pet sati

DRUŠTVENE mreže u Kini koristi skoro 1,08 milijardi ljudi, prema podacima iz 2025. godine. Broj korisnika digitalnih platformi se u odnosu na lane povećao za 2,5 odsto, kada ih je bilo oko 1,06 milijardi. Skoro svi (97,1 odsto) koriste mobilne telefone, a prosečno dnevno na internetu provedu pet sati i 35 minuta.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

LIGA ŠAMPIONA: Vlahović pogodio ali nedovoljno za trijumf Juventusa,  Bajern slomio aktuelnog šampiona Evrope, Liverpul savladao Real