PRVA IZVOZNA PORUDŽBINA JURIŠNOG LOVCA Su-34: Nova pustinjska kamuflaža ukazuje na kupovinu iz ove zemlje

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

22. 05. 2025. u 01:11

SLIKE ruskog jurišnog lovca Su-34 koji leti u novoj pustinjskoj smeđoj i žutoj šemi boja, koja nije viđena u ruskim oružanim snagama, podstakle su značajne spekulacije o mogućnosti da je avion možda napravljen za izvoz.

ПРВА ИЗВОЗНА ПОРУЏБИНА ЈУРИШНОГ ЛОВЦА Су-34: Нова пустињска камуфлажа указује на куповину из ове земље

Foto: Profimedia

Ova klasa lovaca nije izvožena u prošlosti, ali je obim proizvodnje više nego udvostručen od 2022. godine. Većina vodećih potencijalnih stranih klijenata za Su-34 ima pustinjsku klimu i farba svoje lovce u odgovarajuće kamuflažne šeme, a alžirsko ratno vazduhoplovstvo se dugo smatralo najverovatnijim klijentom za avion. Nepotvrđeni izveštaji o planiranim alžirskim porudžbinama za Su-34 pojavili su se iz više izvora od sredine 2010-ih, pri čemu je ta zemlja najveći strani operater neposrednog prethodnika ove klase, Su-24M, od kojih se procenjuje da je 36 trenutno u upotrebi. Alžir je drugi najveći klijent za rusko naoružanje, odmah posle Indije, i od početka decenije je nabavljao lovce MiG-29M, Su-30MKA i Su-35 za svoju flotu kao deo sveobuhvatnog napora modernizacije ratnog vazduhoplovstva.

Osim Alžira, sirijsko ratno vazduhoplovstvo, sudansko ratno vazduhoplovstvo i iransko ratno vazduhoplovstvo smatrani su mogućim klijentima za nabavku Su-34 kako bi dopunili ili zamenili svoje flote Su-24. Međutim, svrgavanje sirijske vlade od strane islamističkih pobunjenika koje podržavaju Turska i drugi akteri povezani sa Zapadom u decembru 2024. godine okončalo je ovu mogućnost, a sirijsko ratno vazduhoplovstvo je potom gotovo prestalo da postoji. Sudansko ratno vazduhoplovstvo ostaje potencijalni klijent, posebno nakon što je njegova flota Su-24M pretrpela gubitke u napadima dronova paravojnih snaga za Brzu podršku, iako je sposobnost zemlje da finansira porudžbine i dalje neizvesna.

Iako su iranski zvaničnici potvrdili da su izdate porudžbine za lovce Su-35 za suzbijanje vazdušne nadmoći, nema naznaka da je planirana nabavka Su-34 kako bi se zamenili njihovi zastareli jurišni lovci. Ovo ostavlja alžirsko ratno vazduhoplovstvo kao ubedljivo najverovatnijeg klijenta, i nakon što su u martu primili svoje prve Su-35, planirano je da služba počne da prima i lovce pete generacije Su-57 pre kraja godine. Su-34 je najteža i najdužeg dometa klasa lovaca koja se danas proizvodi bilo gde u svetu i veoma je cenjena na ukrajinskom ratištu zbog svoje sposobnosti da ponese veoma velike količine projektila.

Među značajnim naoružanjem koje koristi Su-34 su veoma velika klizeća bomba FAB-3000 (sa UPMK) od 3000 kilograma i klizeća bomba ODAB-500 od 500 kilograma, pri čemu ova druga koristi posebne termobarične bojeve glave dobro optimizovane za neutralizaciju dobro utvrđenih položaja. Komentarišući upotrebu klizećih bombi, više ukrajinskih vojnika je u januaru 2024. govorilo za Njujork tajms tvrdeći da novi ruski udari nameću „dodatnu razornu moć“ i da bi sa 500 kilograma eksploziva mogli da unište njihove podzemne bunkere. Jedan vojnik je uporedio uticaj ruskih bombardovanja ovim projektilima sa „vratima pakla“, napominjući da bi ih rusko ratno vazduhoplovstvo „slalo dva po dva, osam za sat vremena... Zvuči kao da se mlaznjak spušta na vas“. 

Nabavka Su-34 bi značajno poboljšala alžirske mogućnosti napada i bliske vazdušne podrške, a na odluku o naručivanju aviona verovatno su uticale procene njegovih performansi na ukrajinskom terenu. Izvozni ugovor može takođe uključivati prodaju specijalizovanih varijanti Su-34 koje su razvijene za elektronsko ratovanje ili izviđačke uloge.

militarywatchmagazine.com

BONUS VIDEO - PONUDA NA SAJMU AUTOMOBILA: Pogledajte kako izgledaju novi modeli

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ŠTA JOŠ TREBA DA URADIMO?! Zvezdine delije dube na glavi - stvarno! Evo i zašto! (FOTO)