POGLED ISKOSA: Implozija planete Iris
PRE deset godina je kod izdavačke kuće "Klio", sa velikim iskustvom izdavanja umetničke literature, i Kulturnog centra Beograda, sa vodećom foto-izlagačkom delatnošću, objavljena monografija umetničkog fotografa Mirka Lovrića (Lučinci kod Slavonske Požege, 1935 - Beograd, 2013).
Mirko Lovrić - Implozika planete Iris (detalj) - Foto G
Ove godine je 90 godina od njegovog rođenja, a mi prebrzo zaboravljamo svoje velikane. Milija Belić, umetnik i umetnički fotograf, jedan od naših najboljih teoretičara, autor je teksta, neprevaziđenog u našoj foto-publicistici.
Mirko Lovrić, uz Branibora Debeljkovića i dr Miodraga Mileta Đorđevića, poslednji značajni srpski fotograf iz XX veka, poznat je po svojim radovima u duhu industrijske estetike Bauhausa, nekoj vrsti tumačenja rane računarske kodiranosti. Iz svog visokotehnološkog, centričnog, simetričnog naučnofantastičnog sveta, u kome je dugo boravio, Lovrić se vratio izvorima fotografije pomoću foto-grama, posebne discipline unutar fotografske umetnosti. "Implozija planete Iris" najbolji je te vrste kod nas. Od 2000. do 2013. godine sve ređe je koristio foto-aparat i skoro u potpunosti se posvetio tehnici foto-grama. Vratio je tako fotografiju na početke, dao joj auru nevinosti, zanosa i smernosti umesto vizuelnog prezasićenja i haj-tek komplikovanosti. Ostvario je originalan izraz i slobodu pravog eksperimentisanja koja se visokom tehnologijom izgubila. Nove tehnologije ne otvaraju začaranost nepredvidivog rada, jer nude gotova rešenja, procedure i protokole. Lovrić je ukazao i na dalju moguću prednost analognog u odnosu na digitalno. Upućen samo na svetlost i fotoosetljivi papir, bez posrednika, otkrio je novi univerzum formi, procep između apstrakcije i realizma, figuracije i koncepta, odražavanja stvarnosti i mašte. Njegov paralaleni svet nije manje prirodan i realan od stvarnog. Kako Milija Belić piše, podstakao je "svetlost da govori sama o sebi".
Mirko Lovrić - Implozika planete Iris (detalj) - Foto G
Ovaj nadareni istraživač fotografije dao je nedvosmislen odgovor na pitanje vrednovanja fotografije kao primenjene umetnosti (što se pitao i dr Miodrag Mile Đorđević). Za Lovrića je ona najčistija likovnost, umetnost koja svoj jezik i zakone pronalazi u tom domenu, tačnije i jednostavno rečeno - tajna je u svetlopisu. U cikluse paralelne realnosti, fotografiju kao vid doslućivanja i duhovnog življenja, čistog i bez ostatka, upućuju i kraći Lovrićevi tekstovi objavljeni u njegovoj knjizi.
Na dve stotine četiri stranice njegove srpsko-francuske do sada najuzornije naše fotomonografije jasno se uočava da je Mirko Lovrić stvarao strasno, uzbuđeno i kao u transu, njegovo kosmičko cveće i inje nastajalo je u ekstazi, jer je tvorac verovao u svoju tvorevinu. U vreme hladnog cinizma, otuđene i demonizovane savremene umetnosti, u doba proricanja smrti umetnosti i autora, vera u stvaranje i njeni visokoestetski proizvodi revolucionarni su sami po sebi kao vid razotuđenja ili otkrića početaka stvaranja.
FICO ZAGRMEO: Ono što Brisel radi Srbiji nema nikakve veze sa zdravim razumom!
PREMIJER Slovačke Robert Fico izjavio je danas da će na samitu EU - Zapadni Balkan govoriti u korist Srbije, kao i da ono što EU radi Srbiji nema veze sa zdravim razumom i da je kažnjavaju zbog njenih suverenih stavova.
17. 12. 2025. u 15:34
"SRBE SU RASTRGLI, RASTRGLI SU JEDAN NAROD" Putin žestoko udario po Evropi: Tamo nema civilizacije, samo degradacije!
ISPOSTAVILO se da na Zapadu nema nikakve civilizacije, već samo kontinuirana degradacija, izjavio je predsednik Rusije Vladimir Putin na proširenom kolegijumu Ministarstva odbrane Rusije.
17. 12. 2025. u 13:13
MIMU ZAUSTAVILA POLICIJA: Iznenadilo ih je ono što su zatekli u kolima
NAKON što ih je zaustavila policija, prizor u kolima ih je iznenadio...
17. 12. 2025. u 10:09
Komentari (0)