RĐAJ U MIRU: Zašto se nemački mostovi i škole raspadaju?

Предраг Стојковић
Predrag Stojković

05. 06. 2025. u 00:45

NEKADAŠNjI motor Evrope, Nemačka, potpuno je zarđao - i na korak od raspada. Naime, dok vesti o (slučajnom i planiranom) rušenju nadvožnjaka i mostova svakog meseca osvanu u medijima, stručnjaci procenjuju da je 4.000 nadvožnjaka iznad auto-puteva i 12.000 drugih drumskih mostova neophodno hitno popraviti ili zameniti.

РЂАЈ У МИРУ: Зашто се немачки мостови и школе распадају?

Foto: Profimedia

Zabrinutost zbog uticaja decenija nedovoljnog ulaganja je toliko velika da je, zajedno sa raspadajućim školskim zgradama i propalom železničkom mrežom, skočila na vrh prioriteta nove vlade Fridriha Merca koja je već obećala milijarde za obnovu škripave infrastrukture Nemačke.

Nemačka, decenijama evropska ekonomska sila, takođe ima reputaciju zemlje veštih inženjera i efikasnosti. Šta je pošlo po zlu, pita se "Gardijan".

Oliver Holtemeler, šef makroekonomije u Institutu za ekonomska istraživanja u Haleu, kaže da problemi ne leže u nedostatku javnog finansiranja, već negde drugde. "Teret birokratije, veoma složeni postupci planiranja i nedostatak kvalifikovanih ljudi za obavljanje posla", nabrojao je on.

Foto: Profimedia

Ovo je, rekao je, pogoršano "političarima koji žele da budu ponovo izabrani, pa daju prioritet kratkoročnim projektima". Čak i pre nego što je prošlog meseca položio zakletvu kao kancelar, zapuštena infrastruktura bila je visoko na listi Mercovih domaćih briga.

Mostovi su zaslužili još istaknutije mesto u debati usred priznanja da troškovi njihove renovacije mogu biti uključeni u nemačku potrošnju na odbranu. Mostovi, na kraju krajeva, moraju biti sposobni da nose tenkove - "spremni za rat" (kriegstauglich). Mnogi, u svom trenutnom stanju, nisu.

Za Zelene i druge opozicione stranke, ovo je previše. Ali, kako vlada signalizira spremnost da postepeno poveća svoje vojne izdatke sa dva na pet procenata BDP-a na šta je Donald Tramp pozvao članice NATO-a da se obavežu, ona takođe proširuje definiciju onoga što se računa kao vojni izdaci.

Ministar spoljnih poslova, Johan Vadeful, rekao je da planira da uključi ne samo čiste vojne izdatke već i investicije u infrastrukturu koju vojska treba da koristi – kao što su putevi, železnica i mostovi.

U svakom slučaju, popravka mostova se smatra ključnim testom za Merca: može li da se izbori sa bezbroj izazova sa kojima se suočava najveća evropska ekonomija, koja je imala tri godine negativnog rasta? I da li bi mu to moglo pomoći da odvuče birače od desničarske stranke Alternativa za Nemačku (AfD)?

Prema izveštaju Nemačke industrijske i trgovinske komore, koja predstavlja milione preduzeća, stanje nemačkih mostova je "simbolično za zapušteno stanje celokupne infrastrukture u zemlji".

Foto: Profimedia

U komentarima za emitera RBB, Helmut Šmajcner, profesor građevinskog inženjerstva na Berlinskom fakultetu za ekonomiju i pravo, upozorio je da je "generalno, naša infrastruktura u takvom stanju da moramo očekivati da će se incidenti poput zatvaranja mostova i puteva dešavati češće u budućnosti."

Ideja o "škripavoj" nemačkoj infrastrukturi je toliko ukorenjena da je popularna satirična TV emisija "Hojte šou" nedavno posvetila celu epizodu "raspadajućoj Nemačkoj".

"Rđaj u miru" bi bio odgovarajući slogan za stanje nacije ako se stvari ne poboljšaju, našalili su se.

Međutim, za mnoge to nije smešna tema. Upozoravaju da ako Merc ne uspe da popravi stvar - i to brzo – političke posledice moglu biti "toksične". AfD je raspalu infrastrukturu zemlje i pad mosta u Drezdenu (gde, srećom, nije bilo žrtava) nazvao "ne izolovanim slučajevima već simbolima puzeće državne propasti".

(rt.rs)

BONUS VIDEO - PONUDA NA SAJMU AUTOMOBILA: Pogledajte kako izgledaju novi modeli

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Spoj ritma i dečje mašte - Humanitarni mjuzikl “Boki i KrokRockodilosi” za pomoć Fondaciji Jedro