NEMA KOČNICE ZA CENE POLOVNJAKA: U Srbiji se uglavnom pazare korišćena kola od 5.000 do 10.000 evra

Elena Božić Talijan

30. 05. 2025. u 07:00

PRODAJA polovnjaka iz uvoza tokom prva četiri meseca ove godine u Srbiji je bila za 6,5 odsto veća nego u istom periodu lane.

НЕМА КОЧНИЦЕ ЗА ЦЕНЕ ПОЛОВЊАКА: У Србији се углавном пазаре коришћена кола од  5.000 до 10.000 евра

Svako može da nađe svoj model, Foto Z. Jovanović

 Rast potražnje pratilo je i poskupljenje ovih vozila od oko pet odsto od početka 2025. Isti trend je prisutan na gotovo svim najvećim tržištima EU odakle nam i stižu polovni automobili. Naši građani dominatno pazare korišćena kola, a loša vest za kupce je da će se povećanje njihovih cena nastaviti.

I nova kola su poskupeli od početka godine za oko 10 procenata. Proizvođači iz Evrope najavljuju da će zbog rigoroznih propisa EU i dalje rasti cene. Sve što se dešava na tržištu novih vozila preliva se na polovna. 

Stručnjaci savetuju kupce da ne odlažu planiranu kupovinu četvrotočkaša, jer pojeftinjenja neće biti. Generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije Petar Živković ističe da će se nastaviti poskupljenje i novih i polovnih vozila.

- Cene polovnjaka će nastaviti da rastu, to diktira tržište Evrope - kaže naš sagovornik. - Narod je očekivao da će nova vozila da pojeftine, ali troškovi proizvodnje su veći zbog novih tehnologija. Sada nema ni običnog automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, ni hibridnog ispod 15.000 evra. To većini građana nije pristupačno i opredeljuju se za kupovinu polovnjaka.

Foto Shutterstock

Korišćena vozila koja se uvoze, kako dodaje, bolja su nego ona koja postoje na našem tržištu. On navodi da naši građani najviše pazare polovne automobile čija je cena od 5.000 do 10.000 evra. I Petar Veličković sa specijalizovanog portala "Polovni automobili" kaže da je gornja granica koju su ljudi spremni da izdvoje za kupovinu polovnjaka 10.000 evra, što su pokazala istraživanja koja su rađena kroz ankete na sajtu. Ona navodi da je pre godinu i po dana najtraženije godiše bilo 2008, ali da se sada najviše prodaju automobili proizvedeni 2010. i 2011. Kako ukazuje Živković, velika je potražnja naših građana i za automobilima koji su stari deceniju, a tih vozila je sve manje na tržištu.

- Sve je teže naći dobar auto star 10 godina, i ta vozila su sve skuplja - kaže Živković. - Kod nas se i dalje uvoze polovni automobili evro 3 i 4, jedina smo država u regionu gde je to još dozvoljeno.

Stručnjaci ukazuju i da je kupovina četvorotočkaša velika investicija i da se ne treba zaletati, već treba biti oprezan. Prema Živkovićevim rečima, mnoga polovna vozila koja stižu na naše tržište nemaju DPF filtere i vazdušne jastuke.

Foto pexels

- Kupci treba da obrate pažnju na to prilikom kupovine - ističe naš sagvoronik. - Svi proveravaju kilometražu, a to je veoma teško utvrditi, jer su to hakeri koji prešteluju i isprave sve u kompjuteru. To se teško može ustanoviti i preko specijalizovanih firmi koje se bave tom proverom. Najbolje je dovesti majstora da proceni. Iskusno oko može da primeti koliko je vožen neki auto, koliko su izlizane papučice, da li je farban, udaran, gitovan... Kupci koji to ne mogu da procene, na meti su prevaranata.

Veličković objašnjava da postoji mnogo faktora koji utiču na odluke prilikom kupovine polovnih automobila, ali prvi i najbitniji je cena.

- Drugi je poreklo vozila i servisna istorija - navodi on. - Kada ljudi kupuju polovni automobil, bitno im je da znaju odakle stiže kako bi znali ko ga je vozio. Ako je bio vlasništvo neke kompanije, možda je prešao više kilometara, ali je verovatno ta kilometraža prava. I servisna istorija je veoma važna jer ljudi izdvajaju dosta novca kako bi kupili automobil, pa im je važno koliko će morati da ulažu kada on postane njihovo vlasništvo.

I luksuznih sve više

TRGOVCI u Srbiji sve više uvoze luksuzne polovnjake, stare tri-četiri godine, jer njima značajno padne cena za godinu dana, pa se uzoznicima isplati - kaže Petar Živković. - Ta vozila kada izlaze iz salona koštaju oko 100.000 do 130.000 evra, a posle godinu dana od 60.000 do 100.000. Takođe, sve se više uvoze polovni hibridni i električni automobili, jer ih kupci traže. Iako je njihov udeo u ukupnoj prodaji mali, ipak je zapažen trend veće potražnje.

U analizi portala "Polovni automobili" navodi se da tržište polovnjaka u EU ostaje ključno za milione građana. I dok nove tehnologije, stroži propisi i napori da se smanji emisija štetnih gasova od saobraćaja oblikuju budućnost automobilizma, stari dobri polovnjaci još dugo neće sići sa evropskih drumova. Za domaće tržište, ovi trendovi znače i nove izazove, jer realno je očekivati da ako se u Evropi nastavi trend rasta cena i naši kupci osete te negativne efekte, pogotovu ako se u obzir uzmu i ostali troškovi prilikom uvoza polovnih automobila, poput troškova transporta, špediterskih usluga i dažbina (ekološka taksa, ispitivanje vozila). Ipak, jedno ostaje sigurno, potražnja za pouzdanim polovnim vozilima ne jenjava.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

RIVIERA MONTENEGRO SWISSÔTEL U BUDVI BUDI NAJVEĆI INTERES KUPACA NEKRETNINA ZBOG POSEBNOG PROGRAMA RENTIRANJA