OVO SU NOVA PRAVILA ZA VOZAČE: Bez ovoga više nećete smeti da vozite, a evo od kada počinje da se primenjuje

Bojan Milić

03. 05. 2025. u 18:34

OD januara 2026. godine, svi novi automobili koji se prodaju u Evropi moraće da imaju fizičke tastere za osnovne funkcije.

ОВО СУ НОВА ПРАВИЛА ЗА ВОЗАЧЕ: Без овога више нећете смети да возите, а ево од када почиње да се примењује

Foto freepik.com


To se odnosi, recimo, na sirene, brisače, svetla za opasnost i kontrolu klime, a sve to ukoliko žele da dobiju maksimalnu ocenu od pet zvezdica za bezbednost od strane Euro NCAP-a, saopštila je ova organizacija.

Odluka je doneta nakon porasta broja saobraćajnih nezgoda izazvanih odvraćanjem pažnje vozača usled korišćenja kompleksnih ekrana osetljivih na dodir, koji dominiraju u savremenim automobilima. Stručnjaci upozoravaju da dodirni interfejsi mogu vozaču odvući pažnju čak i do 40 sekundi – dovoljno da vozilo pređe više od jednog kilometra bez potpune kontrole.

Testovi pokazuju prednost fizičkih komandi

Studija švedske kompanije Vi Bilägare uporedila je 11 modernih automobila sa ekranima osetljivim na dodir i jedan stariji model – Volvo V70 iz 2005. godine. Rezultat: dok su osnovne funkcije u starom Volvou aktivirane za svega 10 sekundi, savremeni modeli zahtevaju u proseku 24,7 sekundi – a u najgorem slučaju (MG Marvel R) čak 44,9 sekundi.

Auto-industrija priznaje greške

Mnogi proizvođači već reaguju. Šef dizajna Hyundaija, Sangjup Li, izjavio je da kompanija zadržava fizičke tastere iz bezbednosnih razloga, jer su jednostavniji za upotrebu u vožnji. Volkswagen je već vratio fizičke komande na volan novog Tiguana, dok Tesla uvodi dodatak treće strane – Ctrl-Bar, sa fizičkim tasterima za upravljanje klimom.

Problemi i sa drugim naprednim funkcijama

Prema istraživanju J.D. Power-a, broj pritužbi korisnika na kvalitet novih automobila je na rekordno visokom nivou – najviše zbog sistema za pomoć u vožnji i konekcije sa Android Auto i Apple CarPlay. Povlačne kvake, bežični punjači i druge inovacije takođe su često meta kritika, jer u određenim situacijama mogu čak otežati intervenciju spasilaca.

Iako preporuke Euro NCAP-a nisu zakonski obavezujuće, ocene nezavisne organizacije imaju veliki uticaj na reputaciju proizvođača širom sveta – i industrija ih shvata ozbiljno.

(BiznisKurir.rs)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
MOGLO BI UMRETI 4.500 LJUDI Ova zemlja je najugroženija na Zapadnom Balkanu, hitan sastanak u SZO zbog vrućina u Evropi

"MOGLO BI UMRETI 4.500 LjUDI" Ova zemlja je najugroženija na Zapadnom Balkanu, hitan sastanak u SZO zbog vrućina u Evropi

JUŽNA Evropa suočava se sa žestokim toplotnim talasom - temperature prelaze 40 stepeni Celzijusa, a u španskoj pokrajini Uelva izmereno je rekordnih 46 stepeni, što je najviša junska temperatura u istoriji zemlje. Istovremeno, Italija, Grčka, Portugalija i Zapadni Balkan takođe beleže rekordne vrućine, praćene šumskim požarima i ljudskim žrtvama.

01. 07. 2025. u 11:45

Komentari (0)

SNORTER TOKEN PRIKUPIO 1,45 MILIONA DOLARA U ICO FAZI: Pomaže trgovcima da uhvate sledeću 100x kriptovalutu bez ljudske greške