Naučnici objasnili: Zašto su neke vrste šećera bolje od drugih
NUTRITIVNO gledano, nisu svi šećeri isti - neke lekari savetuju da smanjite, dok drugi mogu imati i određene koristi. Ipak, umerenost u konzumaciji je ključna, naglašavaju stručnjaci.
Foto: by Christina Branco on Unsplash
-Ljudi često misle da šećer treba smanjiti u potpunosti, bez obzira na izvor. Ali situacija je složenija, kažu stručnjaci.
Šećeri se dele u dve glavne kategorije: prirodne i dodate. Prirodni šećeri se prirodno nalaze u namirnicama kao što su voće, neko povrće, mlečni proizvodi i neke žitarice. S druge strane, dodati šećeri se ubacuju u hranu i piće tokom proizvodnje, prerade ili pripreme. Oni su praktično svuda.
Postoji mnogo različitih vrsta dodatih šećera, uključujući koncentrat voćnog soka, med, melasu i javorov sirup. Svaki od njih ima svoj nutritivni profil.
Na kraju, telo reaguje na različite vrste šećera na sličan način - razlaže ih na glukozu i fruktozu i dovodi do porasta nivoa šećera u krvi, objašnjavaju nutricionisti. Ipak, istraživanja pokazuju da postoje suptilne razlike u tome kako utiču na organizam, uključujući nivo šećera u krvi, krvni pritisak, upale i apetit.
PRIRODNI ŠEĆERI
Određene vrste šećera prirodno su prisutne u celim namirnicama. Voće i neko povrće sadrže fruktozu, glukozu i/ili saharozu u različitim odnosima. Mlečni proizvodi, poput mleka, sira i jogurta, prirodno sadrže laktozu, dok aromatizovani mlečni proizvodi mogu imati i dodate šećere.
Stručnjaci ističu da prirodni šećeri uglavnom nisu problem.
-Kada unosite prirodne šećere, oni su deo celine, jer dolaze zajedno sa vlaknima i proteinima. To pomaže da se njihova apsorpcija uspori i ima pozitivan efekat na zdravlje.
Vlakna iz voća i povrća takođe doprinose zdravlju crevne mikroflore.
-Kada jedete voće, ne unosite samo šećer, dobijate i vlakna, vitamin C, antioksidanse i druge hranljive materije.
Osim ako imate intoleranciju ili vam lekar nije savetovao da ih ograničite, nema razloga da izbegavate prirodne šećere.
DODATI ŠEĆERI
Kada u čaj dodate kašičicu šećera ili meda, jasno je da je dodati šećer. Međutim, veći problem je što se različite vrste dodatih šećera često nalaze u industrijski proizvedenoj hrani. Prekomerna konzumacija dodatih šećera povezuje se sa povećanim rizikom od gojaznosti, dijabetesa tipa 2 i srčanih bolesti.
To nije samo zato što se smatraju praznim kalorijama, već i zato što mogu istisnuti druge korisne hranljive materije. Istraživanja pokazuju da ljudi koji unose više dodatog šećera često imaju manji unos vitamina i minerala poput magnezijuma, vitamina D i cinka.
Američko udruženje za srce preporučuje da dodati šećeri ne prelaze 6 odsto ukupnog dnevnog unosa kalorija, što je oko 6 kašičica dnevno za žene, odnosno 9 za muškarce. Zato je važno čitati deklaracije na proizvodima i proveriti količinu dodatog šećera.
Dobro pravilo je birati namirnice u kojima dodati šećeri čine manje od 10 odsto preporučenog dnevnog unosa.
Na listi sastojaka dodati šećeri mogu biti označeni različitim nazivima: agavin sirup, med, melasa, koncentrat voćnog soka, kukuruzni sirup ili glukoza, fruktoza, saharoza.
DA LI NEKI DODATI ŠEĆERI IMAJU KORISTI
Iako su i dalje šećeri, neki od njih imaju određene prednosti.
MED
Pored slatkoće, med sadrži i male količine minerala i vitamina, kao i antioksidanse. Može imati blago povoljan uticaj na nivo šećera u krvi i ima antibakterijska i protivupalna svojstva.
JAVOROV SIRUP
Sadrži antioksidanse, aminokiseline i minerale, ali ga ipak treba koristiti umereno.
MELASA
U pitanju je gust sirup bogat antioksidansima i mineralima poput gvožđa i kalcijuma - ipak, ne treba se oslanjati na nju kao glavni izvor ovih nutrijenata. Iako ovi šećeri imaju neke prednosti, njihov ukupni efekat je ograničen jer se konzumiraju u malim količinama.
Cilj nije potpuno izbegavati šećer, već biti svestan kako i koliko ga unosite. Umerenost je ključna, a kad god je moguće, birajte prirodne izvore šećera, poput voća ili, na primer, nezaslađenog jogurta sa bobicama, piše Nešnal džiografik.
(rt.rs)
BONUS VIDEO - ANGELINA TOPIĆ ZA "NOVOSTI": Prva reakcija posle svetske medalje
Preporučujemo
Istina o dugovečnosti i mladolikom izgledu: Šta zaista daje rezultate
26. 04. 2026. u 23:11
Naučnici otkrili: Evo šta rade majmuni kad ih boli stomak zbog uzimanja brze hrane
22. 04. 2026. u 20:33
Klikni na zvezdicu u gornjem desnom uglu i zaprati Novosti na Google News platformi
SARAJEVSKI MEDIJI BRUJE - VUČIĆ NAS JE SPASIO U ZADNjI ČAS: Omogućio nam da gledamo Svetsko prvenstvo, dok Konaković "bljuje vatru"
SARAJEVSKI Dnevni avaz objavio je tekst u kojem su priznali da je predsednik Srbije Aleksandar Vučić, preko saglasnosti za podršku Telekoma Srbija, praktično omogućio da građani Bosne i Hercegovine gledaju utakmicu svoje reprezentacije protiv Kanade na Svetskom prvenstvu.
12. 06. 2026. u 17:33
ŠEF NEMAČKE VOJSKE IZDAO DRAMATIČNO UPOZORENjE: Evo kada će nas Rusija napasti, moramo biti spremni za borbu
NEMAČKA mora da se pripremi za ruski napad do 2029. godine, ili čak i ranije, izjavio je šef nemačke vojske za Politiko.
11. 06. 2026. u 16:23
MACA NAPUSTIO PORODIČNI DOM: "Ne mogu više! Rekao sam da je volim i izašao iz stana"
DRAGAN Marinković Maca je nedavno govorio o teškim životnim trenucima tokom rata u Sarajevu kada je trebalo da napusti porodični dom.
12. 06. 2026. u 13:09
Komentari (0)