ЖИВИМО У НЕВИДЉИВИМ КАВЕЗИМА: Вајар Рајко Попивода о изложби у Галерији "Б2", свету који лута опасним лавиринтима
ВЕЋ у уводу текста за каталог који прати изложбу "У лавиринту" Рајка Попиводе, у београдској Галерији "Б2", историчарка уметности Данијела Пурешевић указује на необичну биографску подударност: уметник се, као петогодишњак, са родитељима затекао у Бриселу у време Светске изложбе, на којој су последњи пут у европској историји у кавезу били изложени људи, и то из тадашње белгијске колоније Конга.

Фото Приватна архива
- Дакле, године 1958, у средишту Европе. У престоници Белгије и данашњој престоници Европске уније - пише Пурешевићева.
А на поставци која ће трајати до 22. јануара, обухватајући дела настала у последње две деценије, један од главних мотива је - кавез, који се провлачи кроз стваралаштво једног од најугледнијих наших савремених вајара, од студентских дана.
- Веома рано моје осећање је било да сви ми живимо у некој врсти кавеза - каже Попивода, чија дела се налазе у јавним приватним колекцијама у земљи и иностранству, и иза кога је 35 самосталних изложби.
- Кавез ми је, још од тада, метафора односа човека и друштва. У њему нас држе други, али постоји и тај унутрашњи кавез, који смо сами себи наметнули.

Фото Приватна архива

Фото Приватна архива

Фото Приватна архива
У последње време кавез је на Попиводиним радовима безбојан, јер су постављене нам границе, на први поглед - невидљиве. Али, како тврди, некада су биле много очигледније, па су кроз историју створене велике поделе између такозване западне цивилизације и остатка света - Африке, Јужне Америке, Азије...
- То цивилизацијско неразумевање доводило је до трагичних ситуација, од којих су неке још присутне - објашњава аутор, чији су радови подстакнути и страдањима људи који се исељавају из несигурних и ратом обухваћених подручја.
- Домови су им разорени и на сваки начин покушавају да се домогну Европе, тог "цивилизованог света", који је у много чему допринео њиховој трагедији. Ту их не примају благонаклоно, а њихов ужас је и наш, јер смо му сведоци.
Лавиринт је као и кавез, симбол често заступљен у делима овог уметника:
- Знамо га из митологије као страшни простор у коме се губи глава, али је и метафора живота, зато што смо увек у прилици да бирамо, чега би требало да будемо свесни.
Пролазак кроз лавиринт није само ствар случајности, већ и одлука којим ће се путем кренути даље.

Фото Приватна архива
Аријаднину нит, која човека проводи кроз тај лавиринт садашњице, према мишљењу саговорика треба тражити у очувању природе:
- Бригу за њен опстанак не би требало занемаривати, без обзира на сва политичка и друга питања и тешку глобалну кризу у којој се налазимо. Природа је драстично угрожена и шаље све могуће сигнале да нешто предузмемо - сматра уметник, додајући да једино тако можемо да "умакнемо" новим минотаурима, међу којима су и они оком невидљиви.
- И корона је нека врста опомене за разумније, рационалније, поштеније понашање човека према природи. Таква спознаја и промена понашања могли би да буду замајац препорода.
Узроцима удеса који је снашао човечанство, уметник се бавио и у серији радова "Седам смртних грехова":
- Свет смо изврнули када смо основне људске норме гурнули у страну, када је грех релативизован, када је постао готово позитивна особина - закључује Попивода, чији радови у ликовном смислу, с једне стране теже прочишћеној, минималистичкој, апстрактној форми, а са друге негују наговештаје фигуративности, у чему вајар види везаност за оно што је људско.

Фото Приватна архива
Европа и границе
НА питање колико је Европа и нама поставила границу, да ли и нас третира као "трећи свет", уметник одговара:
- Немам сумњу да смо део Европе, када су у питању заједничке вредности. Макар оне биле и лицемерне, верујем у њихову универзалност. Али и за нас постоји граница, јер су посреди политичке игре и манипулације. Чињеница је да ни ми нисмо неке велике среће, јер су већ деценијама овде нека превирања, никако да се стабилизујемо и изађемо на линију која би нам омогућила континуирани развој.
Препоручујемо

ВАЈАРСКА ДЕЛА РАЈКА ПОПИВОДЕ У ГАЛЕРИЈИ "Б2": У кавезу савременог човека
09. 12. 2021. у 17:55

МЕРАК МИ ЈЕ: Изложба са темом фрагмената из кафане у Зрењанинском музеју (ФОТО)
03. 01. 2022. у 14:11

АМЕРИКО, СПРЕМИ СЕ: Пентагон нема информације о жртвама напада на војну базу САД у Катару, Израел тежи прекиду ратних дејстава (ФОТО/ВИДЕО)
РАТ Израела и Ирана - 11. дан.
23. 06. 2025. у 08:17 >> 21:20

ХАМНЕИ ПРЕВАРИО ТРАМПА: Америка гађала празно нуклеарно постројење?
ВИСОКИ ирански извори рекли су Реутерсу да је већина високо обогаћеног уранијума на локацији Фордо уклоњена пре америчког напада.
22. 06. 2025. у 10:37

ИНЦЕСТ УНИШТИО ПОРОДИЦУ: Глумици брат крстио ћерку, а она га завела и родила му сина
СЛАВНА глумица Грета Скаки у једном моменту је била тема свих медија, након што је обелодалила да је у романси са својим братом од тетке Карлом Монтегацом. Ова романса разорила је њену породицу, а њих двоје су се у једном моменту чак и заклели на вечну љубав.
21. 06. 2025. у 10:39
Коментари (0)