НА ПУТУ КА МОДЕРНОМ ДОБУ: Слике из апстрактног периода Милоша Бајића у "Рими"
ПУТ до апстракције није дошао одмах.
Фото промо
У мени се појавила појачана радозналост у ослобађању ликовног израза. Имао сам визију и тражио начин како да се ликовно изразим. Шта ме је заправо привукло апстракцији? Напуштање предмета. Осећао сам да ме мотив спутава...
Ово је записао Милош Бајић (1915-1995), сликар и дугогодишњи професор Факултета ликовних уметности, један од првих на нашој сцени који је средином педесетих година прошлог века кренуо путем апстракције. И управо дела из овог његовог опуса део су поставке која ће вечерас у 19 часова бити отворена у београдском простору Галерије "Рима". Те репрезентативне слике позајмљене су из породичне заоставштине и приватних колекција, а поједине су својевремено представљане на изложбама Децембарске групе (1955-1960), односно и на првој Бајићевој изложби посвећеној апстракцији из 1958.
Узвишени осећај слободе
ПОСЛЕ Другог светског рата континуирано бављење сликарством донело је Бајићу узвишени осећај слободе којем је тежио свим својим бићем, запажа Степанов. Његова апстрактна дела запажа и ликовна критика. Био је међу учесницима изложбе "27 савремених сликара" на другој Ликовној јесени у Сомбору (1962) која, по Лазару Трифуновићу, важи за најкомплетнији изложбени преглед тадашњег апстрактног сликарства у Југославији.Према речима историчара уметности Саве Степанова, до апстрактног сликарства Бајић је доспео, у време када је оно, у нашим уметничким приликама, заправо, важило за синоним модернистичке уметности.
Фото промо
- У транзицијским претумбавањима у нашој уметности средином 20. века, у времену доминације политички наметнутог социјалистичког реализма, Милош Бајић је био у сасвим специфичној ситуацији - пише Степанов у тексту који прати изложбу. - Као предратни илегалац, учесник у рату, бивши логораш, као члан Комунистичке партије - одједном се нашао "на другој страни", сукобљен са ставовима државе у чије је идеале веровао. Међутим, победила је његова свест о етичким и естетским вредностима уметности. Био је међу иницијаторима и члановима неформалних уметничких институција које су настајале изван етатистичког система - које су успостављали, уређивали, реализовали и контролисали сами уметници, а чији је циљ био колективистичко конфронтирање према социјалистичком реализму и приближавање идејама модернистичке уметности. Један је од покретача групе "Самостални" (1951), а посебно је значајно Бајићево учествовање у оснивању и раду Децембарске групе (1955-1960) која је имала битну улогу у модернизацији српске и југословенске уметности друге половине 20. века.
"ИЗВЕШТАЈИ ГЕНЕРАЛШТАБА СУ НЕИСТИНА, СВЕ ЈЕ ИЗГУБЉЕНО!" Украјинска војска открива шта се дешава у паклу Покровска
УКРАЈИНСКЕ снаге настављају упорно да бране џеп око Покровска и Мирнограда, упркос немилосрдним руским нападима који све више угрожавају линије снабдевања и повећавају ризик од потпуног окружења-
06. 11. 2025. у 14:56
САД ИЗДАЛЕ ГЕНЕРАЛНУ ДОЗВОЛУ ДО АПРИЛА: Одлажу се санкције руској нафтној компанији
СЈЕДИЊЕНЕ Америчке Државе су данас издале тзв. "генералну дозволу" којом се привремено одлажу санкције Росњефту у Немачкој до 29. априла 2026. године, објавило је америчко министарство финансија.
29. 10. 2025. у 16:17
"ОНИ СУ ТВОЈЕ ЖРТВЕ!" Папа јавно прозвао Трампа због ситуација у "српском" граду
ПАПА Лав позвао је на "дубоко размишљање" о начину на који се мигранти третирају у Сједињеним Државама, рекавши да су многи људи "дубоко погођени" политиком масовних депортација.
06. 11. 2025. у 12:50
Коментари (0)