БЕЗ ДИПЛОМЕ, НЕМА РЕКЛАМЕ: Може ли Кина новим законом за инфлуенсере да стане на пут манипулацијама

А.Војиновић

04. 11. 2025. у 07:00

МОНТИРАНА фотографија насмејане девојке у препознатљивој академској одори са кинеском заставом уз натпис "Купите сада" једна је од првих реакција корисника друштвених мрежа на увођење новог закона за инфлуенсере у Кини који подразумева да само они са дипломом смеју да говоре о темама из медицине, финансија, права и образовања. Нове одредбе ступиле су на снагу 25. октобра са циљем да се смање дезинформације које се путем апликација шире попут шумског пожара на популарним платформама.

БЕЗ ДИПЛОМЕ, НЕМА РЕКЛАМЕ: Може ли Кина новим законом за инфлуенсере да стане на пут манипулацијама

Радионица

Пре него што се дотакну озбиљних тема, корисници друштвених мрежа морају да покажу неки доказ - диплому, лиценцу или званични сертификат. Без професионалних квалификација не смеју да дају савете, сугестије или мишљења. Тиме Пекинг жели да стане на пут манипулацијама и штетним саветима на интернету. Од нових мера нису изузете ни друштвене мреже, попут Douyin, верзије "Тик-тока", Bilibili и Weibo, које ће морати да верификују објаве инфлуенсера на својим платформама.

Такође, приликом постављања садржаја на друштвене мреже у Кини, инфлуенсери ће морати јасно да наведу уколико је генерисан вештачком интелигенцијом, као и порекло извора информација. Кинеска администрација за сајбер простор је, истовремено, забранила оглашавање медицинских производа, суплемената и здраве хране на овим платформама како би се обуставиле прикривене промоције робе упаковане у етикету "образовног садржаја".

Новине у раду једног од најпопуларнијих занимања, нарочито код припадника младе генерације, прете да потпуно преобликују рад инфлуенсера који "живе" од приче и рекламирања најразличитијих производа. Са развојем информационих технологија, процветале су и друштвене мреже које су направиле и прави заокрет на маркетиншком пољу. Рекламе су се преселиле прво на "Фејсбук", а затим и на "Инстаграм", "Тик-ток" и бројне друге платформе доступне на два клика, где свако може да дели своје мишљење, даје савете попут коју крему или шминку да користите, у којој количини и на који начин. Тако је мишљење инфлуенсера, невезано за то да ли говоре са покрићем или не, постало "једино важно".

Ударају контру

МИНУЛИХ година на друштвеним мрежама појавила се и посебна група људи који "ударају контру" класичним инфлуенсерима. Називају се деинфлуенсери. Овај термин односи се на људе који на мрежама критички говоре о одређеној роби и противе се масовном конзумеризму. Такође, пратиоцима откривају за које брендове не треба да "бацају паре" јер су прескупи и дају им смернице како да уштеде.

Студија из прошле године је показала да је чак 74 одсто потрошача купило производ зато што га је инфлуенсер препоручио. Тако роба коју рекламирају инфлуенсери постаје атрактивнија, а поготово кад испред камере "машу" лимитираним колекцијама, тврде познаваоци. Истраживања су показала и да купце посебно интригира када им популарна лица нуде одећу, обућу или козметику која је на виртуелним рафовима у понуди само до одређеног датума.

А како су друштвене мреже постале извор прихода за многе кориснике, не чуди што им је кинески закон наборао кожу између обрва. Док су поједини поздравили одлуку надлежних из Пекинга, други су изразили забринутост да би нове одредбе могле негативно да утичу на креативност и да ограниче слободу говора. Велика полемика данима се водила на друштвеним мрежама.

- Време је да људи са стварним стручним знањем воде разговор - гласио је коментар једног корисника мреже Weibo.

Други је поручио:

- Следеће што ћете видети је да ће нам требати дозвола за објављивање мишљења.

Коментарисало се и на "Редиту":

- Било би ми занимљиво видети како ово функционише јер би се дефинитивно мере на глобалу могле користити у борби против пораста лоших инфлуенсера на друштвеним мрежама који постају познати захваљујући буквално празним лажима и глупостима.

Поједини су отворили питање манипулације у политичке сврхе, узевши у обзир да су се и кампање са малих екрана преселиле на друштвене мреже.

- Ово добро функционише ако је у питању наука и медицина, али политика ће се увек мешати.

У просеку скролују пет сати

ДРУШТВЕНЕ мреже у Кини користи скоро 1,08 милијарди људи, према подацима из 2025. године. Број корисника дигиталних платформи се у односу на лане повећао за 2,5 одсто, када их је било око 1,06 милијарди. Скоро сви (97,1 одсто) користе мобилне телефоне, а просечно дневно на интернету проведу пет сати и 35 минута.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПА ХАЈДЕ ДА ПРОДУЖИМО ЗАДОВОЉСТВО Захарова упутила мистериозну поруку Западу

"ПА ХАЈДЕ ДА ПРОДУЖИМО ЗАДОВОЉСТВО" Захарова упутила мистериозну поруку Западу

ПОРТПАРОЛКА руског Министарства спољних послова Марија Захарова изјавила је данас да су западне земље забринуте због тога каква би још нова испитивања оружја Русија могла да спроведе након демонстрације ракете "Буревестник".

01. 11. 2025. у 19:52

САД ИЗДАЛЕ ГЕНЕРАЛНУ ДОЗВОЛУ ДО АПРИЛА: Одлажу се санкције руској нафтној компанији

САД ИЗДАЛЕ ГЕНЕРАЛНУ ДОЗВОЛУ ДО АПРИЛА: Одлажу се санкције руској нафтној компанији

СЈЕДИЊЕНЕ Америчке Државе су данас издале тзв. "генералну дозволу" којом се привремено одлажу санкције Росњефту у Немачкој до 29. априла 2026. године, објавило је америчко министарство финансија.

29. 10. 2025. у 16:17

АЦА УДАРИО НА НЕДУ: Родила се у ТРИ града - она је медицински феномен!

АЦА УДАРИО НА НЕДУ: Родила се у ТРИ града - она је медицински феномен!

ПЕВАЧ Аца Лукас поново је изазвао велику пажњу јавности када је гостовао у подкасту „Б-13“ код македонског шоумена Бојана Јовановског, познатијег као Боки 13, и жестоко критиковао певачицу Неду Украден. У свом препознатљивом стилу, без длаке на језику, Лукас је коментарисао, како тврди, „вишеструки идентитет“ своје колегинице.

04. 11. 2025. у 12:33

Коментари (0)

РЕКАО ЈЕ ДА ТО ВИШЕ НЕЋЕ ЈЕСТИ.... И ПОТОМ ЈЕ УМРО Фудбалер Радничког о моменту кад је преминуо тренер Младен Жижовић