ПОЗОРИШНО ЧИТАЊЕ ЗАБРАЊЕНЕ ПОЕМЕ: Представа "Марија Ручара" Хлеб театра сутра у Музеју примењене уметности
СЦЕНСКУ интерпретацију неправедно заборављеног дела надреалиста Душана Матића и Александра Вуча, инспирисану њиховом поемом "Марија Ручара", извешће Хлеб театар сутра у Музеју примењене уметности.

фото В.Нешић
Поема је изашла у Књижарници "Светлост" Лазара П. Вукићевића 1935. године, као прва књига из едиције "Поезија и критика". Али, још пре пуштања у продају била је забрањена, а неповезани примерци уништени...
Како се наводи, представа "Марија Ручара" жели и у садашњем времену да снажно проговори о положају жене, раднице, и тако постане снажан крик свих нас - у времену у коме је "најгласнији зов профита, а сурово експлоатисање људи, природе, земље, видљиво на сваком кораку". Кроз ову тему творци представе настоје да укажу на свакодневни живот у доба глобалног неолибералног капитализма, његових парадигми, политика, техника контроле, застрашивања, услова рада, миграцијских режима и демократије. Уосталом, како каже стих наших надреалиста, "у почетку борбе у беди гледају само беду, а не виде њену прекретничку страну".

фото Ј.Марковић
- "Марија Ручара" биће изведена као пратећи део изложбе о надреализму, јер је у њој реч о надреалистичким песницима - објашњава Сања Крсмановић Тасић, која потписује режију, драматургију и учествује у представи. - Играли смо је и у Музеју савремене уметности, па је одраз одличне сарадње између позоришта, независних трупа и музеја.
Све је врло узбудљиво, каже наша саговорница, у поеми која сведочи о великој неправди према једној радници, због које се на крају дешава и убиство.
- Реч је о аутентичном догађају. У Музеју савремене уметности био је и исечак из новина о овом случају. Мајка са двоје деце остављена је на улици пошто је добила отказ јер је узела неки картончић из фабричког дворишта, а надзорница ју је оптужила да је украла ко зна шта! Очајна, убила је надзорницу јер ју је неправедно оптужила и пријавила, а све због тога да би добила код надређених већи "рејтинг", данашњим речником речено. Наши надреалисти били су дирнути судбином жене (чије је право име Хелена Селуп) и написали поему коју је ондашњи режим забранио. Ипак, успели смо да дођемо до једног примерка и направимо представу. Иначе, све се дешавало у фабрици хартије "Милена Вапе", преко пута БИГЗ-а.

фото Из Споменице о прослави десетогодишњице од ударања темеља Фабрике хартије"
У представу су уметнути и текстови Александра Рангелова, Душана Васиљева, Лазе Лазаревића, Милана Драинаца, Станислава Шимића, Добрише Цесарића, Миливоја Ристића, као и малих огласа из 2021. године.
- Користили смо стихове из збирке "Поезија бунта и отпора", објављене још 1954. године. Уз то, пронашли смо и огласе људи који у наше време траже посао. На крају смо дали и наш мали допринос наводећи шта за нас, извођаче, значи доколица и не бити под притиском рада.
Хлеб театар основан је 2014. године и једна од њихових, до сада најпознатијих представа је монодрама Сање Крсмановић Тасић "О с(а)вести", есеј у покрету о Дади Вујасиновић.
- Увек се бавимо неким актуелним темама, последња коју смо урадили премијерно је изведена у децембру прошле године и зове се "Материна". Бави се темом мајчинства, бригом и кривицом мајки због одласка младих из земље. Уосталом, и мој син је у Америци - чујемо се већ девет година само преко "Вајбера". Направили смо и "Речи од камена", мјузикл о вршњачком насиљу. Такође, Хлеб театар и Удружење "Уметничка утопија" организује и фестивал "Дани Смиљане Мандукић". Ове године последња фестивалска представа биће 2. фебруара - "Жеља да се направи чврста историја завршиће се неуспехом" Игора Коруге, који је за њу добио Награду "Димитрије Парлић" Удружења балетских уметника Србије и биће му тог дана додељена.
У представи "Марија Ручара" играју Марта Келер, Југослав Хаџић, Данило Карапанџа и Сања Крсмановић Тасић. Музику је урадио Југослав Хаџић, а сценографију и костим потписује Хлеб театар.
Вођење кроз изложбу
ИЗВОЂЕЊУ представе Хлеб театра претходи вођење кроз изложбу "Задржано бекство надстварности: фотографија у београдском надреализму" ауторке Јелене Пераћ. Изложба је део манифестације "Активитет: 100 година надреализма", којом Музеј примењене уметности, заједно с Музејом савремене уметности и Институтом за књижевност и уметност из Београда, учествује у обележавању јубилеја - сто година од објављивања Манифеста надреализма Андре Бретона, који је означио почетак овог покрета.

РАСПОРЕЂЕНО 110.000 ВОЈНИКА, РУСИ КРЕЋУ У ЗАВРШНИ УДАР НА ПОКРОВСК: "Са тиме би могли заузети средње велику европску државу"
РУСИЈА не показује знакове повлачења у рату против Украјине. Напротив, Москва је појачала далекометне ударе на украјинске градове и нападе дуж целе линије фронта. Војни стручњаци истичу да је руска страна усвојила нове тактике, ослањајући се на масовну употребу дронова и малих диверзантских јединица, пише The New York Times.
10. 08. 2025. у 20:18

ЕВО КО ЈЕ ТРОСТРУКИ УБИЦА ИЗ ГЊИЛАНА: Био у друштву са Куртијем, Османијевом и Харадинајем
ТРИ особе су убијене, а неколико је рањено у пуцњави која се догодила данас у Гњилану, док је осумњичени нападач у бекству, пренела је Коха. Болница у Гњилану саопштила је да је на лицу места констатована једна смрт, а да су две особе пребачене у Ургентни центар без знакова живота.
10. 08. 2025. у 18:11

"Лекари су Саши Поповићу дали морфијум и тако је умро - није осетио ништа, заспао је! Сада ме дозива по кући"
"ЧЕСТО га сањам, није било тог сна где је он изгледао као у ово последње време када је био болестан, увек га сањам из времена када смо нас двоје почели да се забављамо и кад смо се венчали. Тада је имао ону косицу мало дужу и округле мало веће наочаре и сањам га како је расположен, насмејан, ведар и трчи-јури на све стране."
09. 08. 2025. у 12:05
Коментари (0)