КЊИЖЕВНА КРИТИКА - Повлашћена места
КАКО су књижевни тумачи већ констатовали, збирка Верољуба Вукашиновића "Жалац" (СКЗ, Београд 2024), овенчана Змајевом наградом, аутопоетичка је и аутобиографска књига. Она је дупло уоквирена - најпре програмском песмом "Посветом", која отвара збирку, а у којој се лирски субјект стваралац непосредно, присно обраћа читаоцу.

Фото: Приватна архива
У том обраћању уочавамо сву сложеност песничког посла, бирања речи које садрже смисао који је потребно да читалац открије, као и њихову специфичну тежину, носивост осећања. Лирски субјект стваралац, увек окренут традицији, посвећен ближњима, као и песничким сродницима, природи и православљу, не сумња у могућност успостављања те везе јер у питању је "посвета љубави", као што је то, уосталом, "Жалац" у целини, као што су то и друге збирке Верољуба Вукашиновића.
Песма "Књига", која затвара збирку, потврда је остварења намере лирског субјекта ствараоца да дело и напише, али и да подели са читаоцем тај, казали бисмо, сласни, смислени напор који, иако благо осенчен његовом аутоиронијом, емитује светлост. До ове песме читалац је то већ схватио зато што је, сигурно, регистровао сва места која су за ствараоца повлашћена. То је најпре Аркадија његовог детињства, завичај, сунце, мириси, траве, зуј, пчеле, "Јутарње сунце, млазеви млека, / кукурик петла, рзање ата, / мукање крава, оваца блека, / зраци у соби, шкрипање врата..." ("Буђење") и све друге сензације подстакнуте манифестацијама природе. Не мање значајни за њега су и други призори свакодневице чија константност указује на спокојство обичног, заправо идиличног, живота на селу: "паљење ватре, жар што пуцкета (...) цвиљење ђерма, лонац што крчка..."

Фото промо
С обзиром на то да је реч о ретроспекцији, разумемо зашто бивши дечак, високоосетљиво стваралачко биће, служећи се контрастом, представља актуелни тренутак - "грак лудих врана, шум црних крила".
Други оквир збирке чини песма "Жалац", прва у оквиру циклуса "Звуци нестале хармонике", као и песма "Жалац", претпоследња у збирци. Разматрајући ове две песме, чији наслови носе различити акценат, уочићемо и разлику у значењима наведеног термина. У првом је садржано и прво значење жалца, а опет његове другачије ликове који читаоца, и даље у просторима свакодневља, усмеравају на константност песниковог осећања - на бол, због љубави и смрти, због повремених духовних падова чије излечење могу бити само песничка реч и предана молитва.
У другој сам песник је жалац - онај који жали - који то бива самим стваралачким чином. То је онај који је, и поред свих знања, свестан онога што му фали, што му недостаје до самог поистовећења с песмом.
Читајући ову збирку Верољуба Вукашиновића, слободни смо да констатујемо како са увећавањем његовог опуса, "док збира време", друго значење наведеног појма све више трансформише у светлост Дубича, Љубостиње и Мораве, места која, извесно, никада неће напустити.

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио
ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.
05. 06. 2025. у 17:05

СРПСКА ПОСЛА: Никола Јокић запањио свет! Вратио се у Србију и урадио ОВО (ВИДЕО)
НИКОЛА Јокић је најбољи кошаркаш планете, али дајте му лопту и биће најбољи у сваком спорту. То је показао још једном.
08. 06. 2025. у 08:54

ДРАМА - КАРЛЕУША ПОТРЕСЕНА: "Душко ми је рекао да се убијем, тако ћу спрати љагу са породице"
ПОП звезда Јелена Карлеуша, гостујући у једној емисији, дотакла се једног од најтежих периода у животу и открила како се породица носила са притисцима.
14. 06. 2025. у 16:52
Коментари (0)