ПРОБЛЕМ ЛЕДОЛОМАЦА: Колико је дубок јаз између САД и Русије и какве везе Финска има са тим

Предраг Стојковић
Предраг Стојковић

04. 10. 2025. у 23:22

У ЗГРАДИ близу докова Хелсинкија, фински инжењери тестирају дизајн ледоломаца. Макета брода, дугачка три метра, јури напред, цепајући ледени покривач својим наранџастим прамцем.

ПРОБЛЕМ ЛЕДОЛОМАЦА: Колико је дубок јаз између САД и Русије и какве везе Финска има са тим

Фото: принтскрин Јутјуб

-Лед је нека врста мистерије, каже за "Економист" Јари Хуртија из компаније "Акер Арктик", водећег финског дизајнера ледоломаца. Па ипак, Финци су је скоро решили.

Финске фирме су пројектовале четири петине и изградиле више од половине светских ледоломаца. Како конкуренција око Арктика расте, амерички председник то примећује.

У јуну је Доналд Трамп рекао да преговара са Финском о куповини 15 бродова. Раније је размишљао о куповини 40 "великих". Да би се супротставила Русији и Кини на далеком северу, Америка мора да прошири своју флоту ледоломаца. Да би то брзо урадила, биће јој потребна помоћ Финске.

Нужда је изнедрила финску стручност. Као једина земља чије се луке могу да се заледе зими, Финској су потребни ледоломци како би Балтичко море остало отворено. Од изградње "Сисуа", свог првог дизел-електричног ледоломца, 1930-их, земља је развила домаћи ланац снабдевања који се протеже од пројектантских фирми до бродоградилишта.

Током Хладног рата, Финска је усавршавала своју индустрију градећи ледоломце за Русију. Та трговина је окончана 2022. године када је почела СВО у Украјини и када се Финска се придружила НАТО-у. Сада њена бродоградилишта желе западне купце.

Индустрија земље је чврсто повезана. То јој је помогло да изгради своју нишу. Ледоломцима су потребни дебели трупови, снажни мотори и компликовани системи за контролу вибрација и заштиту од леда како би преживели екстремне услове. Већина се прави по наруџбини, што значи да нису погодни за изградњу у великим производним серијама уобичајеним у огромним бродоградилиштима Источне Азије.

"Балтика", спасилачки брод завршен за Русију 2014. године, има асиметрични труп који му омогућава да плови бочно, крчећи пут од 50 метара кроз лед. Други дизајни служе као бродови за расуте терете, танкери за нафту или помоћни бродови.

Контраст са Америком је оштар. Њена обалска стража, део оружаних снага, каже да јој је потребно око десет поларних ледоломаца. Има три. Последњи који је америчка влада изградила за обалску стражу, "Хили", завршен је 1997. године.

План за изградњу нових је одложен, а буџет је нагло порастао. Њен први брод, првобитно планиран за 2024. годину, неће стићи пре 2029. године и коштаће 1,9 милијарди долара.

"Поларис", најновији фински ледоломац, изграђен је за три године за 125 милиона евра (147 милиона долара). То је мањи брод него што Америка жели. Ипак, то је доказ финске способности да брзо гради ледоломеце, по ниској цени.

Прича о "разлици у ледоломачком капацитету" Америке и Русије – која има око 50 поларних ледоломаца, укључујући и гиганте на нуклеарни погон – је, тврди "Економист" претерана.

Дуга северна обала Русије и преко 2 милиона становника на Арктику значе да ће јој увек требати више од Америке. Права брига је јаз између могућности америчке обалске страже и улоге коју она мора да игра у безбедности Арктика. Русија и Кина се боре за Арктик, а северне бродске руте су све прометније.

-Америка је успела да се снађе без довољно ледоломаца јер је тако мало бродова пролазило кроз Берингов мореуз, каже Питер Рибски, бивши поморски аташе у америчкој амбасади у Хелсинкију. "Али то се брзо мења."

Фото: Принтсцреен

У августу су два кинеска ледоломца пловила преко подручја на које су Американци полагали право код Аљаске.

Да би надокнадила ову разлику, Америка се сада окреће Финској. Финци су, наводно, спремни да испоруче поручено још ове деценије али постоји проблем.

Један од главних је противљење америчких бродоградилишта. Уз то, ту су и закони о јавним набавкама који захтевају да се војни бродови граде у Америци, иако се они могу изузети из разлога националне безбедности.

Чињеница да је Трамп ипак спреман да превазиђе своје протекционистичке инстинкте сугерише да је уочио хитну потребу за проширењем арктичке флоте обалске страже.

(рт.рс)

БОНУС ВИДЕО - ШАМПИОНИ У ФОКУСУ: Страхиња Тривковић дипломата знања и спорта

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
НА СТОЛУ СУ РАТНИ ПРЕДЛОЗИ, БРИСЕЛ ХОЋЕ РАТ! Орбан се хитно јавио из Копенхагена

"НА СТОЛУ СУ РАТНИ ПРЕДЛОЗИ, БРИСЕЛ ХОЋЕ РАТ!" Орбан се хитно јавио из Копенхагена

МАЂАРСКИ премијер Виктор Орбан навео је из Копенхагена, где учествује на самиту Европске политичке заједнице, да је ситуација озбиљна и да се на столу налазе, "отворени, ратно оријентисани предлози".

02. 10. 2025. у 08:59

(МАПЕ) ОВАКО ЋЕ СЕ КРЕТАТИ НЕВРЕМЕ У СРБИЈИ: Погледајте из часа у час, стижу снег и киша (ФОТО)

(МАПЕ) ОВАКО ЋЕ СЕ КРЕТАТИ НЕВРЕМЕ У СРБИЈИ: Погледајте из часа у час, стижу снег и киша (ФОТО)

ПОГЛЕДАЈТЕ како ће се ледени облак кретати над Србијом и које крајеве кад погађа невреме. Данас и сутра облачно са кишом и хладно, осим на северозападу Војводине где ће се задржати суво време, најавио је РХМЗ.

02. 10. 2025. у 10:47

ИСТИНА ЈЕ - БИЛА САМ С ЊИМ Милица Павловић признала за везу: Не знам што сам то крила

"ИСТИНА ЈЕ - БИЛА САМ С ЊИМ" Милица Павловић признала за везу: "Не знам што сам то крила"

"КАДА волим, дајем се безусловно. Тада само треба да ми верујете, ништа друго. Само поверење немојте да ми изиграте, све остало може. И ја партнеру верујем исто тако и онда нећемо имати проблем, али ако се усуди да ми изигра поверење, то је крај, у стању сам да се окренем и да се правим да га никада познавала нисам."

03. 10. 2025. у 21:02

Коментари (0)

САМО 27 ДАНА ПРЕ ЗАТВАРАЊА СНОРТЕР БОТ ТОКЕН ПРЕТПРОДАЈЕ – Рани приступ неће трајати дуго