КАД АВИОН КАСНИ НАКНАДА МОЖЕ И ДО 600 ЕВРА: Каква су права путника код отказивања или померања лета

Елена Божић Талијан

23. 07. 2025. у 11:51

ПУТНИЦИ којима лет на редовној авио-линији касни више од три сата или је отказан имају право на новчану накнаду од 250 до 600 евра. Другачија је ситуација код путовања чартером у оквиру аранжмана са туристичком агенцијом, где право на компензацију може да се оствари само уколико нека од услуга није искоришћена због тог кашњења, па ће и висина надокнаде бити одређена према томе.

КАД АВИОН КАСНИ НАКНАДА МОЖЕ И ДО 600 ЕВРА: Каква су права путника код отказивања или померања лета

Foto: D. Milovanović

Поврата новца нема ни у једном случају, уколико до померања лета дође због "више силе", попут невремена, штрајкова, затварања аеродрома, безбедносних и других ризика. Такође, путници немају право на рефундацију ако су о отказивању лета обавештени најмање две недеље унапред или им је понуђено алтернативно путовање у разумном року.

Туристи брину због могућности да би неки проблем у авио-саобраћају могао да им поремети годишњи одмор и често им није јасно која су њихова права уколико дође до отказивања или кашњења лета. Како објашњавају у Удружењу потрошача "Ефектива", путници на редовној линији могу тражити накнаду од авио-компаније у три основне ситуације.

ЕXТРА БЕТ - КВОТА ДО 500 НА ЈЕДНОМ МЕЧУ

- У случају када лет касни више од три сата, када је отказан или је путнику ускраћено укрцавање против његове воље - каже председник овог удружења Дејан Гавриловић. - Висина накнаде се одређује према дужини лета. Најнижа је предвиђена за оне до 1.500 километара, и износи 250 евра. За летове на дистанци између 1.500 и 3.500 километара је 400 евра, док за најдуже летове, преко 3.500 километара, путник има право на накнаду у износу од 600 евра.

Уколико је полетање каснило два сата, онда грађани имају право на компензацију својих трошкова за храну и пиће на аеродрому.

ЕXТРА БЕТ - КВОТА ДО 500 НА ЈЕДНОМ МЕЧУ

- Међутим, путници немају право на накнаду ако су обавештени о отказивању лета најмање две недеље унапред или им је понуђено алтернативно путовање у разумном року, као и у случају ванредних околности које се нису могле избећи - наводи Гавриловић. - Грађани треба знају да морају да имају потврђену резервацију и морају да се пријаве на лет најмање 45 минута пре планираног полетања. Важно је да чувају сву документацију, укључујући карту, бординг пас и потврде о кашњењу или отказивању, фискалне рачуне за трошкове хране и пића на аеродрому.

Како објашњавају у "Ефективи", тужба за накнаду штете може да се поднесе суду у року од две године од датума кад је авион слетео или је требало да слети. Захтев може да се упути директно авио-превознику који је требало да обави лет, у писаном облику, а уколико он не одговори у року од два месеца или одбије исплату накнаде, путници се могу обратити суду. Захтев упућен авио-превознику није нужан услов за покретање судског поступка већ могућност, тако да путник може одмах да покрене одговарајући судски поступак пред надлежним судом. Сви којима је потребна помоћ, могу да се обрате и "Ефективи".

Што се тиче кашњења чартер лета у оквиру туристичког аранжмана, онда путници имају право да добију надокнаду од туристичке агенције уколико није искоришћена нека од плаћених услуга. Као и у случају редовних авио-линија, таква рефундација је могуће само када постоји закашњење веће од три сата, а нема поврата новца уколико је до померања дошло због "више силе".

У туристичким агенцијама кажу да је према закону организатор путовања одговоран за све услуге у оквиру аранжмана. Међутим, ситуација је знатно комплекснија када се ради о авио-превозу, него када је у питању аутобус, где агенција лако може да нађе замену.

Наш Закон о облигационим и основама својинско-правних односа у ваздушном саобраћају не дефинише прецизно да путници имају право код закупљених авиона да добију накнаду, осим уколико нека од услуга није искоришћена због тог кашњења.

На пример, у ситуацији када је кашњење довело до тога да је неко изгубио један или два оброка и пола дана. Битно је другачије када путник уместо у 23.00 стигне у 2 часа после поноћи, где му практично није ускраћена ниједна услуга. У случају "више силе" нема надокнаде, али пракса је да организатори путовања, иако немају обавезу, то компензују путем неких додатних излета или на други начин. Труде се да путници не буду на губитку и да их задрже као клијенте.

Према ценовнику

УКОЛИКО због кашњења чартер лета у оквиру туристичког аранжмана није искоришћена нека од плаћених услуга, рефундација ће се рачунати према томе. Уколико је неко изгубио дан, а просечан боравак у хотелу је, на пример, од 60 до 80 евра, онда ће и накнада организатора путовања бити у том распону. Како објашњавају у туристичким агенција, грађани би често желели да надокнаде и неку нематеријалну штету, али она се не рефундира на тај начин, већ искључиво судским путем, то је врло тешко доказати на суду било где у свету.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНИ СНИМЦИ ХАПШЕЊА ШИПТАРСКОГ ТЕРОРИСТЕ: Овако је пао бивши припадник ОВК у Свилајнцу, ево за шта се сумњичи (ВИДЕО)

ЕКСКЛУЗИВНИ СНИМЦИ ХАПШЕЊА ШИПТАРСКОГ ТЕРОРИСТЕ: Овако је пао бивши припадник ОВК у Свилајнцу, ево за шта се сумњичи (ВИДЕО)

ШИПТАРСКИ терориста и бивши истакнути припадник терористичке ОВК Халили Лулзин, ухапшен је данас у Свилајнцу, у заједничкој акцији Безбедносно-информативне агенције, Службе за откривање ратних злочина УКП МУП-а Републике Србије, а у сарадњи са Тужилаштвом за ратне злочине.

22. 07. 2025. у 20:54

Коментари (0)

РУСИ СЛАВЕ: Русија добила сјајну вест из Београда