НЕМАЧКА ВИШЕ НИЈЕ РАЈ ЗА СРБЕ, А НИ ЗА НЕМЦЕ: Економски див добио три јака ударца

Новости онлине

20. 02. 2025. у 14:05

ИСТА она ауто-индустрија која је Немачку довела до статуса економске велесиле сада је вози "у рикверц" јер не може да изађе на крај са три јака ударца - ценама енергената, царинским ратовима и кинеском конкуренцијом, пише "Политико".

НЕМАЧКА ВИШЕ НИЈЕ РАЈ ЗА СРБЕ, А НИ ЗА НЕМЦЕ: Економски див добио три јака ударца

Foto: Shutterstock/canadastock

Од некадашњег мотора немачке привреде остао је утисак да земља више не иде путем напретка, што канцелару Олафу Шолцу прети поразом 23. фебруара.

- Привреда је већ дуго под великим притиском, али је то пре покривала пандемија, па онда рат - каже Нилс Редекер из Центра Жак Делор у Берлину и додаје: 

- Сада то опет долази у први план и народ је веома забринут.

Између 2018. и 2023, производња аутомобила у Немачкој је опала за 8 одсто, јер су произвођачи преместили фабрике у земље са јефтинијом радном снагом. "Фолксваген" је прошле године предложио затварање три фабрике у Немачкој и смањење плата за 10 одсто, по први пут у својој 87-годишњој историји. Фабрике су остале отворене после претње синдиката штрајком, али радници су прихватили смањење примања.

Док су Немци некада зарађивали огромне своте од извоза у Кину, од 2018. су наишли на "савршену олују" на том друму. Те године је извоз пао за три одсто, по први пут од почетка деведесетих. "БМW" је 2024. пријавио 13 одсто мању продају у Кини, "Мерцедес-Бенц" седам одсто, а "Фолксваген" 10 одсто.

Следећи проблем је настао 2019. када је ЕУ усвојила "зелену агенду" са планом да моторе са унутрашњим сагоревањем напусте до 2035. И док се немачка ауто-индустрија борила да се преоријентише на електричне аутомобиле, управо Кина је почела да извози своје моделе – који су притом били и јефтинији.

Онда је дошла украјинска криза и крај увоза руског гаса, што због санкција и политике Берлина, што због минирања гасовода "Северни ток". Скок цена енергената онда је подигао цене алуминијума и челика.

Амерички председник Доналд Трамп сад прети царинама према ЕУ, које би могле да угрозе немачко снабдевање тим металима, али и дугорочне планове за производњу аутомобила у Канади и Мексику за тржиште САД. Притом је Шолцова влада крајем 2023. укинула и субвенције за електричне аутомобиле, у потрази за средствима која би могла да се преусмере Украјини.

И Хришћанско-демократска коалиција Фридриха Мерца и популисти попут АфД-а на десници и Саре Вагенкнехт на левици заговарају одустајање од забране традиционалних мотора, али Шолцови социјалисти и зелени се оштро противе.

Има ли места за АфД: Које странке ће чинити следећу немачку владу?

- Волео бих да видим јаку Немачку у још јачој Европи, али сумњам у то - изјавио је Матијас Зинк, директор индустрије ауто-делова "Шефлер" и председник једног удружења ауто-снабдевача.

Ако постане канцелар, Мерц би морао да реформише "склеротичну" немачку привреду и реши проблеме злогласне бирократије, високих трошкова и несклоности ризику, што се тренутно чини неостваривим, каже "Политико".

(Телеграф)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЗАХАРОВА О УПОЗОРЕЊУ ВУЧИЋУ ЗБОГ ПОСЕТЕ МОСКВИ: Бандитизам и уцена, тако делују терористичке ћелије

ЗАХАРОВА О УПОЗОРЕЊУ ВУЧИЋУ ЗБОГ ПОСЕТЕ МОСКВИ: Бандитизам и уцена, тако делују терористичке ћелије

ПОРТПАРОЛКА руског Министарства спољних послова Марија Захарова данас је назвала упозорења Европске уније председнику Србије Александру Вучићу у вези његове посете Москви за Дан победе, "бандитизмом и уценом''.

30. 04. 2025. у 16:55

Коментари (0)

РУС ПРИРЕДИО НЕВИЂЕН СКАНДАЛ: Колеге тенисери не могу да верују да се овако понашао! (ВИДЕО)