НАЈЧЕШЋИ КВАРОВИ КОД ПОЛОВЊАКА: Који модели су скупи за одржавање?
КУПОВИНА половног аутомобила може бити паметна инвестиција, али ако не знате шта да избегавате, лако се може претворити у озбиљан трошак. У наставку сазнајте који су најчешћи кварови код половњака, које марке захтевају скупо одржавање и како да избегнете грешке које најчешће праве купци у Србији.

Фото: freepik.com
Најчешћи проблеми са мотором и како да их препознате
Приликом куповине половног аутомобила, проблеми са мотором су једни од најскупљих и најчешћих кварова који се јављају код старијих возила. Без обзира на то колико возило споља изгледа очувано, кварови на мотору често не остављају видљиве трагове док не буде прекасно.
У том контексту, откуп половних аутомобила постаје све популарнија опција за власнике који не желе да улажу у скупе поправке, већ желе да се што брже и сигурније реше проблематичног возила.
Уколико се испостави да је квар озбиљнији (нпр. оштећење главе мотора, турбине или ланчаног преноса), поједини власници бирају да продају ауто на кило јер су трошкови поправке већи од реалне тржишне вредности возила.
Када је у питању откуп аутомобила на кило цена варира од места до места и зависи од договора. Овакав откуп је нарочито чест код возила која су прешла више од 250.000 километара, а немају редовно вођену сервисну историју.
Код неких модела као што су Опел Зафира, Peugeot 407 и Renault Лагуна, кварови на мотору и турбини су забележени као учестали проблеми већ после 200.000 км, посебно ако су аутомобили претходно коришћени као службена возила или у такси превозу.
У сваком случају, обавезна дијагностика пре куповине и пажљива провера сервисне књижице могу вам уштедети хиљаде евра.
Мењачи и квачила: трошкови који лако измакну контроли
Још једна скупа категорија кварова код половњака односи се на мењаче (посебно аутоматске) и квачила. Аутомобили са аутоматским мењачем знатно су скупљи за поправку, а замена или репарација мењача код неких модела достиже цифре и до неколико хиљада евра.
Аутоматски мењачи марке ДСГ код Volkswagen, Аudi и Шкода возила познати су по кваровима ако се редовно не сервисирају, што је често случај код половњака из увоза.
Квачила код дизелаша, нарочито код модела који се често користе у градској вожњи, имају краћи век трајања. Код аутомобила попут Ford Focusa, Мазде 6 или BMW Серије 3 (Е90), замена квачила са замајцем може коштати од 600 до 1.200 евра.
Притом, кварови на квачилу се често не примећују одмах – може се десити да возило лепо ради на проби, а да се симптоми појаве тек после неколико дана или у условима оптерећења (успони, аутопут).
Савети за купце половњака су јасни: тражите возила са потврдом о замењеном квачилу и проверите да ли је мењач (посебно аутоматик) сервисиран на препоручених 60.000 км. Уколико не можете да добијете ове информације – ризик је висок.
Електроника и сензори: невидљиви кварови са великим последицама
Савремени аутомобили пуни су електронике, сензора и управљачких модула, што повећава комфор, али и ризик од скупих кварова. Проблем је што кварови на електронским компонентама нису увек константни – често се дешавају повремено, што отежава њихово дијагностиковање пре куповине.
Код возила марке Mercedes, BMW, Audi и Peugeot, кварови на системима попут АБС модула, ЕСП контроле, сензора притиска у гумама, паркинг сензора или модула клима уређаја нису реткост. Поправка ових система често захтева замену целих модула, а не само поправку једног дела, што знатно повећава цену сервиса.
Код возила произведених између 2008. и 2014. често се јавља и проблем са електричним подизачима стакала, централним закључавањем и сензорским бравама, које захтевају замену целих механизама, а не само прекидача. Цена једне такве поправке може ићи од 100 до 400 евра, у зависности од бренда и доступности делова.
Препорука стручњака је да се уради детаљна дијагностика електронике, чак и ако све тренутно ради како треба. Електронски проблеми могу касније изазвати домино ефекат и утицати на основне функције возила.
Огибљење и трапови: често занемарена ставка са великим последицама
Вожња по лошим путевима, што је чест случај у Србији, значајно утиче на квалитет огибљења и стања трапова. Код многих половњака огибљење је на измаку снаге, али се власници труде да то прикрију приликом продаје. Проблем настаје када се ови кварови не открију на време – могу угрозити не само удобност, већ и безбедност.
Код возила као што су Fiat Grande Punto, Chevrolet Aveo, Citroen C4 и Hyundai i30 учестало се пријављују проблеми са амортизерима, крајевима летви волана и стабилизаторима.
Поред тога, код неких модела долази до неуједначеног трошења гума управо због лошег трапа. Замена комплетних делова трапа и огибљења може коштати и преко 500 евра, посебно код возила са независним огибљењем на задњој осовини.
Приликом техничког прегледа често се не открију сви проблеми, јер они могу бити суптилни и захтевају детаљан механички преглед. Ако приликом вожње пробате да „осетите” трап, обратите пажњу на чудне звукове, вибрације при већим брзинама и „пливање” возила на неравнинама – то су сигурни знакови да су потребне озбиљне интервенције.
Куповина половног возила носи своје предности, али и озбиљне ризике. Ако нисте сигурни у техничко стање аутомобила који купујете или продајете, увек постоји опција да то препустите професионалцима.
Детаљна провера и разборита одлука могу вас поштедети великих и непотребних трошкова.
Препоручујемо

ВАЖНО ОБАВЕШТЕЊЕ ЗА ВОЗАЧЕ: Ево када долази до промена услова за технички преглед
22. 06. 2025. у 07:58

СРБИ НЕ ОБРАЋАЈУ ПАЖЊУ, А ГРЦИ КАЖЊАВАЈУ: Пропис који многима избије новац из џепа
12. 06. 2025. у 08:41

"ПОЈЕДОХ СЕ ЖИВ, ИЗЛУДЕ МЕ ТО" Вучић о отварању ауто-пута до Пожеге: То су већ фолирања и глупирања, крајњи рок до понедељка
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић говорио је из Чачка о отварању ауто-пута до Пожеге.
03. 07. 2025. у 11:49

"МОГЛО БИ УМРЕТИ 4.500 ЉУДИ" Ова земља је најугроженија на Западном Балкану, хитан састанак у СЗО због врућина у Европи
ЈУЖНА Европа суочава се са жестоким топлотним таласом - температуре прелазе 40 степени Целзијуса, а у шпанској покрајини Уелва измерено је рекордних 46 степени, што је највиша јунска температура у историји земље. Истовремено, Италија, Грчка, Португалија и Западни Балкан такође бележе рекордне врућине, праћене шумским пожарима и људским жртвама.
01. 07. 2025. у 11:45

НЕМА КАМЕРА, РАДАРА, НИ ПОЛИЦИЈЕ: У Србији уведен НОВ НАЧИН мерења брзине - казне стижу на кућну адресу
СИСТЕМ који фунционише потпуно аутоматски.
03. 07. 2025. у 19:09
Коментари (0)