СВЕ ЛЕКЦИЈЕ ПОД - НАЦИОНАЛНО ОКРИЉЕ: После више најава кренуло се у измене наставног програма за неколико предмета
УЏБЕНИЦИ од националног значаја чије се увођење у образовни систем најављује већ неколико година, пред ђаке ће стићи наредне школске године.

архива
Први корак на том путу начињен је јуче када је почела јавна расправа о изменама Закона о уџбеницима,а аутори овог прописа у образложењу су навели да је циљ његовог доношења очување националног идентитета, развијање свести и осећања припадности републици Србији, поштовање и неговање српског језика и матерњег језика, традиције и културе српског народа и националних мањина на простору Србије...
Прецизирано је да ће ове уџбенике издавати државна издавачка кућа, а они ће бити издавани за следеће предмете: српски језик, српски језик и књижевност, матерњи језик, матерњи језик и књижевност, свет око нас, природа и друштво, историја, географија и музичка култура.
Стручњаци из различитих области са којима смо разговарали сматрају да је крајње време да се у образовни систем уведу национални уџбеници, јер, како оцењују, књиге из којих годинама уназад уче наши ђаци - лоше утичу на њихово образовање.
Тако универзитетски професори упозоравају да се у уџбенцима за српски језик и књижевност поштује туђа памет, а њихов садржај који, углавном настоји да задовољи европску агенду, може нанети несагледиве последице. Зато је, како нам кажу професори Филолошког факултета, намера државе да издавање идентитеских уџбеника врати под окриље државе и националног Завода за уџбенике, важан корак у добром смеру.
Колико је ова одлука значајна показује и анализа проф. др Вељка Брборића који нам каже да су уџбеници који се сада користе из српског језика и књижевности у основној и средњој школи - осредњег квалитета. Као основни проблем истиче то што се од аутора и издавача тражи да поштују "туђу памет" која није у директној вези са природом предмета, иза које не стоји научна истина, и која наноси велику штету образовању младих.
Обавеза из Декларације
ПРОФЕСОР др Срето Танасић одлуку државе тумачи и као опредељеност да спроводи задатке, у овом случају у васпитно-образовном систему, који произилазе из "Декларације о заштити националних и политичких права и заједничкој будућности српског народа" донесене 8. јуна 2024. године на Свесрпском сабору.
- Овде бих додао да би било врло значајно да се то односи на све уџбенике за основну школу, јер је и пре доношења Декларације била сазрела свест да је потребно да у Србији и Републици Српској имамо јединствене уџбенике у јединственом систему образовања. После Декларације, то је, несумњиво, постала и обавеза - наводи Танасић.
- Тако ће са причом о родно осетљивом језику, о новој подели јужнословенских језика, о нашим књижевним и историјским јунацима, о нашој историји и традицији и намери да се задовољи европска агенда доћи до озбиљне штете у наредном периоду - упозорава овај професор. - Посебан је проблем што је школа маргинализована, наставници обезвређени и образовање обесмишљено.
Професор Брборић истиче да уџбеници у настави српског језика и књижевности као и у настави сваког другог предмета, представљају основне књиге, сачињене на основу наставног плана и програма и методички тако обликоване за службу у наставне сврхе.
- То су књиге с којим су ученици у свакодневном контакту и без њих није могуће ваљано организовати наставу и савлађивати програм - истиче Брборић. - Јасно је да градиво мора бити исправно тумачено и дидактичко-методички обликовано, тако да га ученици могу на примерен начин савладати. Уџбеници морају имати радни карактер, из њих ученици самостално закључују и усвајају одговарајућа знања. Ипак, код нас су овде озбиљни проблеми. Дуго смо имали монопол државног Завода за уџбенике, што није било најбоље решење, а онда је настао "уџбенички плурализам" па су уџбенике почели и да издају нови издавачи, с анонимним ауторима и тако је настала нимало пријатна уџбеничка прича.
Наш саговорник упозорава да имамо двоцифрен број буквара и исто толико издавача за уџбенике идентитетских предмета.
- Преко уџбеника српског језика и уџбеника историје делује се на свест ученика и то може бити озбиљна индоктринација, замагљивање истине и промена свести. Неки то зову нова реалност - каже овај професор. - Иза овога може бити скривена намера, с образовно и национално штетним последицама.
Професор наводи да је, када су уследиле оправдане критике, просветна власт покушава да уџбенике из неких предмета врати под државно окриље.
- Али то ни сад неће бити лако - сматра проф. Брборић. - Тржиште уџбеника је материјално уносан посао. Страни и приватни издавачи неће превише марити за национални интерес, неће се лако одрећи позиција које су освојили, биће ту свакојаких непријатности и изненађења. Моћници који су стајали иза укупне приче морају завршити започети посао - наша језичка, књижевна и историјска истина мора добити сагласност ментора који стоје иза уџбеничке агенде.
Истовремено, проф. др Александар Милановић који је и председник Савета за српски језик, сматра да избор градива које ће се наћи у уџбеницима за српски језик и књижевност суштински зависи од броја часова овог предмета у основним и средњим школама.
- Српски ђаци имају најмањи број часова матерњег језика у Европи, или међу најмањима - каже овај професор. - Други проблем су планови и програми у којима се градиво из области српског језика готово у потпуности понавља у основној и средњој школи: исте теме из историје српског језика и дијалектологије, исте поделе гласова, исте гласовне промене, исти приступ морфологији, творби речи и синтакси. Неретко су поновљене и дефиниције у уџбеницима, понегде чак и примери. Стога би пожељан редослед корак био следећи: прво повећати фонд часова матерњег језика и изједначити га са другима у региону и Европи, а потом степеновати градиво.
Проф. Милановић сматра да би уџбенике све више ваљало окретати питањима надоградње функционалне писмености ђака.
- Ту мислим на језичко-стилске карактеристике текстова различитог садржаја: мејлове, молбе, жалбе, матурске радове, презентације и сл. Таквих тема већ има у уџбеницима, али би их морало бити више - наглашава професор.
И Одбор за стандардизацију српског језика одавно се залагао да уџбенике за основну и средњу школу из националне групе предмета. Председник Одбора проф. др Срето Танасић упозорава да од ове одлуке не би смели да буду изузети уџбеници за средњу школу.
- Не завршава се формирање личности са основном школом - истиче Танасић. - Пре неколико година у једном тренутку готово да је било тако и решено. Нисмо подржали тадашње решење које траје до данас. Коначно смо се сви уверили да је оно врло штетно по наш државни интерес у области образовања и васпитања младих генерација.

НОВИНАРКА РТЦГ ПОКУШАЛА ДА ИСПРОВОЦИРА ВУЧИЋА: Председник Србије јој очитао буквицу - "Наравно да одоше"
ЦРНОГОРСКА новинарка из Радио телевизије Црне Горе (РТЦГ) покушала је да испровоцира председника Србије Александра Вучића питањем о изручењу Светозара Маровића.
16. 05. 2025. у 16:08

АМЕРИЧКИ МЕДИЈИ ОТКРИВАЈУ: Русију ће на преговорима у Истанбулу представљати ова два званичника
ВИСОКИ бивши званичник Кремља, који је желео да остане анониман због осетљивости теме, рекао је да ће Русију на предстојећим преговорима у Истанбулу представљати министар спољних послова Сергеј Лавров и саветник председника за спољну политику, Јуриј Ушаков, објавио је лист Вашингтон пост.
14. 05. 2025. у 09:19

"УБИЋУ СЕ, ХОРОР!" Марија открила дуго чувану тајну: "Рођена сам без..."
"ЈА ћу да се убијем, значи хорор!"
16. 05. 2025. у 13:39
Коментари (0)