КАКО СУ НАМ НЕМЦИ ОКУПИРАЛИ ПРОШЛОСТ: Изложба "У рату не мирују музе" у Народном музеју Србије

Миљана Краљ

12. 06. 2025. у 18:42

КРОЗ оригиналне предмете, документе и фотографије, изложба "У рату не мирују музе", која ће бити свечано отворена вечерас у 19 часова, у Атријуму Народног музеја Србије, а чији је аутор виши кустос др Александар Бандовић, суочиће публику са код нас ретко разрађиваном темом: шта се дешавало на пољу археологије током нацистичке окупације у Другом светском рату?

КАКО СУ НАМ НЕМЦИ ОКУПИРАЛИ ПРОШЛОСТ: Изложба У рату не мирују музе у Народном музеју Србије

Фото Народни музеј Србије

Била је то, тврди аутор поставке, историјска епизода током које су наука и тишина постале саучеснице злочина, када су археолошки артефакти постали оружје, а прошлост оруђе.

Изложба осветљава како је нацистички апарат, под окриљем Одељења за заштиту споменика културе и уметности, деловао у окупираној Србији и шта се све током ратних година, под плаштом бриге о културном наслеђу дешавало. Изложба ће расветилити и како су Дупљајска колица из Музеја града Вршца употребљена у немачкој пропаганди, али и како су се злоупотребљавали археолошки налази са Калемегдана, Црне Баре и Вучедола, да потврде националсоцијалистички поглед на свет.

- Бројни архивски документи нам откривају и како је кроз археологију квислиншки апарат у Србији покушао да се прилагоди и учврсти своје место у замишљеном новом поретку - објашњава виши кустос др Александар Бандовић, наводећи да ће изложба откирити и шта је то обнављала Национална служба за обнову Србије на Калемегдану, и коме је та обнова користила, колика је била цена археолошких ископавања и какве компримисе су археолози чинили како би задовољили интелектуалну радозналост или личне амбиције, пењући се уз лествице успостављених хијерархија.

Инжењеринг идентитета

ДОК су небројени нестајали са лица земље, иза кулиса фронтова и логора, археолози су ископавали не знање, већ митове и идеолошке темеље. Праисторијска налазишта су постајала светилишта расних теорија, музеји позорнице моћи, пише у најави изложбе уз напомену да су у то време симболи, од свастике до сунчевог диска, претварани у тотеме смрти, а научне катедре, изложбе, фестивали и закони о баштини били део једног свеобухватног инжењеринга идентитета, контроле и заборава. 

Окосницу поставке, тако, чини прича о археологији, која под немачком окупацијом, уместо да ствара трајне вредности заједничког културног наслеђа, бива злоупотребљена, не би ли оправдала освајања, пронашла доказе о супериорности и древним правима на територије. Изложба "У рату не мирују музе" осветљава како је прошлост била регрутована, злоупотребљена и претворена у муницију.

Фото Народни музеј Србије

Дупљајска колица, Градски музеј Вршац

- Када размишљамо о било којим ратним годинама, мало ко ће од нас помислити на живот који иза фронтова тече и многобројне, такозване мале људе чије приче историографија није помно пратила и бележила - тврди Бандовић. - Ретки су они који су довољно радознали да усмере пажњу на једну наизглед ефемерну науку коју са временском дистанцом не бисмо идентификовали као важну. Но, реалност и потоње прилике су знатно другачије од претпостављене свакодневице и управо зато је важно да разумемо и запамтимо да, као и сви други, научници имају своје агенде или агенде у складу са којима ступају.

Изложба ће трајати до 15. септембра у Малој галерији Народног музеја Србије, а већ у суботу, 14. јуна у 18 часова биће одржано прво ауторско вођење. Програм је бесплатан за све посетиоце. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.

05. 06. 2025. у 17:05

Коментари (0)

ВЕЛИЧАНСТВЕН КУЛТУРНИ ДОГАЂАЈ: Београдска филхармонија на „Рахмањинов маратону“ у Дортмунду