ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Преображај смисла
НАЈПОЗНАТИЈУ и најдужу Кафкину новелу, превођену и као "Метаморфоза", о злосрећном Грегору Самси, који се једног јутра буди као огромни инсект, што преображава не само његов, него и живот његове породице, редитељ Марко Торлаковић је адаптирао у истоимену позоришну исповест, замењујући оригинални главни лик собом самим.

фото приватна архива
Марко Торлаковић, возач, једног се јутра буди... На сцени затрпаној испретураним кућним предметима, међу којима је и једна тоалетна шоља (сценограф и костимограф Ирена Сомборац) одиграва се Марков живот, о коме ликови (мајка, сестра, отац, менаџерка/лутка) и непосредно приповедају. Притом, Торлаковић влада префињеном сценском иронијом, која чини да се његов лични живот, укрштен са Кафкином приповешћу природно уводи у драмски контекст, самом том деконструкцијом смисла.
Марко (игра га Марко Павловски) спретно и довољно експресивно тумачи муку егзистенције, још као сина, обавезаног да врати очеве дугове и да школује музикалну сестру, а онда и у телу одвратног инсекта, отварајући се само лутки, Жени у крзну (Сара Павловић), отвореног ума, да га прихвати таквог какав је.
Кафкине главне мотиве за метафору претварања човека у бубу (најсличнију бубашваби), критику усамљености, неприхватања другости, гађење према социјалним разликама и немоћи човека да се одупре корпоративном/капиталистичком систему, Торлаковић веома умешно учитава у своју личну причу на сцени. Мајка (Ива Манојловић) и Отац (Стојша Ољачић) су остали радикална сметња у Самсином/Марковом животу, својом ускогрудошћу и неразумевањем новонастале ситуације, новог живота на који нису спремни. Сестра (Христина Татић) неуспешно покушава да буде посредник између брата/инсекта и ужаснутих родитеља.

Фото Небојша Бабић
Сви поменути ликови уверљиво и експресивно дочаравају и сопствену карактерну трансформацију, условљену бизарном ситуацијом, у чему је најуспешнији главни лик.
Полако, све препреке Марковом новом животу, па и породица, постају део општег русваја на сцени, онако како им се живот, за њих неприхватљив, мења. Марково писмо Оцу, које Мајка чита на крају представе на сцени, круна је ове занимљиве представе, која понавља жељу не тако малог броја редитеља да, кроз сценску уметност коју чине, непосредовано проговоре о себи самима, више него што то допушта просто тумачење туђег текста.
У том смислу, логично је питање, је ли заиста неопходно деконструисати један од најбоље написаних текстова светске литературе за потребе личне сценске исповести, уместо стварања сопственог предлошка, докумантарне драме по мотивима које аутор одабере.
Мала сцена "Јован Ћирилов" ЈДП допушта да публика изблиза прати преображаје драмских ликова, што је најзанимљивија одлика театра. Овога пута, остаје утисак да су сви Торлаковићеви ликови, у функцији детекције њега самог, успешно били подељене личности, колико им је пиранделовска игра допуштала.
Најзад, било би тачније представљати овај сценски пројекат као Торлаковићев, а не Кафкин ауторски текст.

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио
ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.
05. 06. 2025. у 17:05

СРПСКА ПОСЛА: Никола Јокић запањио свет! Вратио се у Србију и урадио ОВО (ВИДЕО)
НИКОЛА Јокић је најбољи кошаркаш планете, али дајте му лопту и биће најбољи у сваком спорту. То је показао још једном.
08. 06. 2025. у 08:54

"ДЕФИНИТИВНО КРАЈ!" Верица и Вељко саопштили коначну одлуку
МОДНА креаторка Верица Ракочевић недавно је прославила 40 година успешног рада.
17. 06. 2025. у 17:39
Коментари (0)