Позоришна критика КОЖА И МАЉАВЕ ГРУДИ, СВУДА ОКО НАС: Б.Нушић: “Мистер Долар”. Режија: Милош Лолић. Народно позориште

Драгана Бошковић

28. 03. 2024. у 12:00

НУШИЋЕВ „Мистер Долар“ је, у свом дуговечном животу, поднео многобројне редитељске досетке, од покушаја драме, до мјузикла. Захвална тема, скоројевићство и „продаја вере за вечеру“ су познати одувек, те нема ни најмање шансе да се искорене.

фото приватна архива

У тумачењу редитеља Милоша Лолића, који нам долази из позоришне Европе овенчан признањима, у Народном позоришту смо Матковића, џентлмена који заплиће радњу око келнера Жана, фалсификујући истину да је јадничак добио наследство од само сто долара из Америке у објаву да су у питању милиони, затекли на клупској журци, па је позната вербална комика била стално ометана техно звуком. Ововремено је у Лолићевом „Мистер Долару“ то, што смо, како у клубу, тако и у спа центру освестили да је данас све „транс...“, не само морал, част, љубав и побратимљење, већ и људски, полни и модни шаблони. У настојању да на неки нови начин заошијају ненушићевски водвиљ, жанр у коме се ионако игра, уместо да се глуми, ауторски тим техно „Мистер Долара“, на челу са редитељем и драматургом, Перишом Перишићем, свео је Нушићеву галерију типова (менталитетском, а не карактерном комиком) на разиграни буљук згубидана, који лове туђи мираз, лажне титуле, наследства - плус злоупотребљени Јован Тодоровић, са келнерским надимком Жан - на само један животни лик. На Матковића, кога тумачи један од најзанимљивијих глумаца на српској позоришној сцени, Радован Вујовић. И у задимљеној, мрачној, звуцима техно музике загушеној атмосфери, у којој ни бубице глумцима не обезбеђују просту чујност, а камоли глуму, Вујовић је пловио кроз простор и комедију читавим својим уметничким бићем, и телом, и покретом, и интонацијом, и арлекинским, врхунским умећем заводљивости зла. Првобитна дилема, зашто је уметник из другог београдског театра позван да одигра једину праву улогу у Лолићевој првој режији Нушића се разрешила већ у првим минутима агресивне представе.

И то је кључ – није инкопатибилна са Нушићевом добронамерном, неубојитом, менталитетском комедијом ситуација „ивента“ нашег грађанског первертираног, транссексуалног, трансморалног, транснекултурног модерног идентитета, него агресивност Лолићевог „Мистер Долара“, насиље које тиња иза сваке реплике и радње, насилничко срамоћење ауторитета и знања - професор, достојанствен на почетку, постаје најзалуђенији денсер, обучен у женски корсет... Музика (Невена Глушица), костим (Марија Марковић Милојев), кореографија (Ирена Максимовић) можда тачно мапирају трансгресију клоаке овдашњег потрошачког менталитета, али о Нушићу не говоре баш ништа. А само би вертикални пресек могао да осветли нешто, евентуално, неодиграно у овој познатој, много пута доживљеној причи. Померање ка атракцији техно журке у мраку клуба (Цивилизације? Политике?) је крајње линеарно, води нас само у неки недрамски, па тиме и некомички сторителинг, распричаност, скрећући познати нам комедиографски механизам ка Пазолинију и Де Саду.

Недим Незировић, Жан, био је на висини не сувише сложеног задатка. Остављајући реализацију љубавне приче Жана и његове веренице, келнерице (Теодора Драгићевић), као „светло на крају тунела“, Лолић као да је анулирао све што се догодило у клубу који води транс... директор (Александар Срећковић Кубура). У коме се, кроз клаустрофобију, омамљено лелујају ниске страсти и тоалете, уместо карактера(Нушићева констатација), као и у спа центру, где се перу грамзивост и незајажљива малограђанштина... И извео Нушића на светло дана, љубави и доброте. А онда су пребили Матковића. Насиље, Нушић, црна кожа на маљавим грудима...Закључите сами.

ШОК НА ЗАПАДУ: Русија последњих недеља заузела више територија, него Кијев у контраофанзиви 2023.

РУСКЕ снаге су при напредовању последњих недеља, укључујући у Харковској области, заузеле више територија, него украјинска војска током неуспешне контраофанзиве 2023. године, пише лист „Вашингтон пост“, позивајући се на аналитичаре.

18. 05. 2024. у 08:18