ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Близу школе, далеко од Бога

Драгана Бошковић

06. 03. 2024. у 07:40

ПРОГОВОРИТИ о вршњачком насиљу и праву на различитост у друштву, где су сиромаштво и квалитет живота испод нивоа достојанства је не само тешко, него и немогуће, без опсежног социолошког, психолошког и правног истраживања.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Близу школе, далеко од Бога

фото Приватна архива

Деца одрастају како знају и како се сами снађу. Гидион Гибсон, ученик петог разреда је "отишао да стоји са песницима". Убио се.

Дуодрама "Гидионов чвор" савремене америчке списатељице Џоне Адамс, изузетна драмска форензика Гидионовог самоубиства, после удаљавања са наставе на пет дана због скаредног текста који је дистрибуирао по школи, оштрим, болним, вертикалним резом огољује пресек најбитнијих слојева друштва: породица, школа, правда, истина, достојанство, различитост... Учитељица Хедер Кларк је побегла из уносног адвертајзинга у просвету, што чини уверљивим њену намеру да учи децу часном животу, али схватања јој

нису постала слободнија од малограђанштине... Гидионова самохрана мајка, Корин Фел, универзитетска професорка средњовековне поезије је, напротив, од саме отворености
ума саздана, али без обичне емпатије за баналне животне проблеме свог сина. Између ових искључивости, једанаестогодишњи Гидион Гибсон је, из неуспелог покушаја да на
себи примерен начин, литерарним приказом црне слике света насиља, упозори на то како се осећа, излаз нашао у - посмртном стајању са песницима. Јер се само тако добро осећао, одрастајући уз мајчино приповедање о њиховом јуначком ратовању за (уметничку) слободу...

У изврсно компонованом агону учитељице и мајке о кривици и разлогу за Гидионово самоубиство огољује се читав дететов свет, испуњен дубоким немиром одрастања у окружењу где се једанаестогодишње девојчице фарбају у плаво, носе вештачке трепавице и уметак у грудњаку, а вршњаци већ бивају оптужени за непристојно додиривање првака,

којима помажу у учењу... Дубоко запретен унутрашњи Гидионов сукоб са идентитетом и светом у коме расте је отежан и учитељичином опаском да је сукоб са школским другом
настао јер се он Гидиону "свиђа"...

У овом Армагедону, Мирјана Карановић, као Корин, Гидионова мајка, још једном бриљира непогрешивом мером, са којом се преиграва из улоге мајке која оптужује учитељицу за фаталну суровост и неразумевање у освешћење сопствене кривице за Гидионов ужасан чин.

Одавно на нашој сцени није виђено веће глумачко умеће владања најсложенијом хармонијом игре у клаустрофобичним, а бескрајним границама родитељства,

педагогије и аутентичне различитости. Јана Милосављевић је учитељицу Хедер тачно приказала као усамљену, фрустрирану, неуспешну жену и педагога, из малограђанске средине, фаталне за Гидионову осетљивост. Сцена Весне Поповић, неколико школских клупа и ђачки Гордијев чвор је одлично подржала страву одрастања, а костим Бориса Чакширана је, из нечитљивих разлога, сапео слободоумну професорку Корин у баналну сукњу и џемпер, ваљда због контраефекта са њеним ослобођеним погледом на свет.

"Гидионов чвор" је једна од представа које се не заборављају, због изврсног текста, актуелности теме, универзалности бола који разматра, врхунске глуме, упркос повременим непотребним "украсима" (имитирање ојађене мајке кротитељке коња и сл.), којима је дискретна режија Јане Маричић непотребно покушала да олакша претешко догађање на сцени.

Немогућа мисија.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШОК НА ЗАПАДУ: Русија последњих недеља заузела више територија, него Кијев у контраофанзиви 2023.

ШОК НА ЗАПАДУ: Русија последњих недеља заузела више територија, него Кијев у контраофанзиви 2023.

РУСКЕ снаге су при напредовању последњих недеља, укључујући у Харковској области, заузеле више територија, него украјинска војска током неуспешне контраофанзиве 2023. године, пише лист „Вашингтон пост“, позивајући се на аналитичаре.

18. 05. 2024. у 08:18

Коментари (0)

Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове