СЛАКАР ИСТИНЕ И ПОБУНЕ: У Галерији САНУ отворена велика ретроспектива Миће Поповића
ИЗЛОЖБА "Мића Поповић - сликарство перманентне побуне", отворена у Галерији САНУ, замишљена је као централни догађај обележавања века од рођења академика, сликара, филмског и позоришног редитеља, сценографа, писца, ликовног критичара , али и критичара друштвених аномалија...

Фото Арсеније Јовановић
Читав Поповићев опус, који је на овој ретроспективи представљен делима насталим од 1946. до 1990, имао је један постојани центар, а то је истина, пре свега о обичном човеку и његовој судбини у конкретном историјском времену и средини, истиче др Весна Круљац, историчарка уметности и доцент Факултета примењених уметности, која је и аутор научне монографије - каталога. А о његовој перманентој побуни, која је доспела и у назив ове изложбе, за наш лист објашњава:
- Побуна коју палетом иницира Поповић, још од ступања на уметничку сцену, тачније од када уписује Академију, чита се не само на иконографској, већ и на формалној равни његових слика. И то кроз прикривену игру симболима и изражајним језиком којим се служио у саопштавању кодификованих порука. Уз познавање ширег друштвеног контекста у којем одређене слике настају, декодирамо то бунтовништво и крички став. Наравно, касније, у сликарству призора, та порука је била јасно саопштена.
То његово бунтовништво не односи се само на фигурацију, већ и на његова апстрактна дела, из периода енформела:
- Апстракција у српској уметности 20. века није имала велику традицију, тако да никада до појаве београдског енформела у делима Миће Поповића дела нису била стварана тим антиуметничким средствима, нестандардним опративним поступцима, сировим и одбаченим материјалима од урбане реалности - наставља ауторка поставке у Галерији САНУ.

Фото Приварна архива
Поповића и данас чини актуелним, како тврди Весна Круљац, инсистирање на истини и слободи, конфронтирању заблудама и догмама актуелног историјског тренутка кроз став и дело:
- На тај начин он делује подстицајно на млађе генерације уметника, али и на људе који слободно мисле. Био је и један од првих наших уметника код кога се детектује постмодернистичка цитатност, односно склонст ка апропријацијама различитих туђих, али и сопствених решења, како из ближе, тако и даље прошлости. Тај принцип, настао осамдесетих година прошлог века још је актуелан, а он га је примењивао још од 1946.
За овај пресек укупног Поповићевог стваралаштва одабрана су парадигматична дела из свих развојних фаза сликаревог опуса. Поставку тако чине аутопортрети, портрети, фигуралне композиције, мртве природе и пејзажи. Сва ова дела указују колико је Поповићева уметност била истраживачки отворена за нове формалне подстицаје и истовремено везана за традицију.
Дела су одабрана и тако да демонстрирају промене на плану формалног језика: почев од реафирмације међуратног "поетског реализма" или интимизма, преко симболичког говора, асоцијативне и енформелне апстракције, до фигурације у духу поп знака и постмодернистичког симулакрума.
Феномен изложбе из 1984.
ИЗЛОЖБУ Миће Поповића у Галерији САНУ видело је 1984. пола милиона људи, чиме је оборила све рекорде, а о том феномену његов син каже:
- Тада су изложбе биле много важније него данас. У модерном свету са визуелним комуникацијама и зујањем на све стране тако нешто је готово немогуће - закључује Јован Поповић.
У питању су слике које се чувају у музејским и галеријским установама и државним институцијама и збиркама, и то у САНУ, Народном музеју Србије, Музеју савремене уметности, Музеју "Цептер", Председништву Србије, Галерији Матице српске, Културном центру "Вук Караџић" у Лозници, Савременој галерији Уметничке колоније Ечка у Зрењанину, Народном музеју у Крагујевцу, Народном музеју у Нишу, Српској читаоници у Иригу, као и у приватним колекцијама. Поставка ће бити употпуњена филмовима из Архива Југословенске кинотеке, као и визуелним материјалом из продукције РТС и ТВ "Новости". Током трајања изложбе биће организована предавања др Весне Круљац и других стручњака посвећених истраживању и интерпретацији стваралаштва овог значајног аутора 20. века.
Како се у овој години обележавају две стогодишњице рођења Миодрага Миће Поповића (1923-1996) и Милорада Бате Михаиловића (1923-2011), у САНУ ће средином октобра бити одржан научни скуп "Полемички аспекти српског модернизма после 1945", посвећен управо Задарској групи, које су обојица били оснивачи. Текстови еминентних учесника овог скупа биће објављени у зборнику.
До краја године у Академији ће бити одржан и посебни научни скуп о Поповићу, а у новембру ће Кинотека приказати избор његових филмова.
Рецензенти изложбе у Галерији САНУ, која ће трајати до 5. новембра су Ирина Суботић и Мрђан Бајић, стручни сарадници Јелена Межински Миловановић и Жаклина Марковић, а организатор Катарина Живановић. Свечано ће је, сутра у 19 часова, отворити председник САНУ др Зоран Кнежевић.
Нови "Путописни дневници"
ПОВОДОМ изложбе којом се обележава век Миће Поповића, "Геопоетика" објављује ново издање његове књиге "Путописни дневници", изашле 2006, која садржи и цртеже познатог сликара.Ова кућа објавила је и његову књигу "Свети Антун", а прва издања оба наслова изложена су у оквиру камерне изложбе у Библиотеци САНУ.

ЗАХАРОВА О УПОЗОРЕЊУ ВУЧИЋУ ЗБОГ ПОСЕТЕ МОСКВИ: Бандитизам и уцена, тако делују терористичке ћелије
ПОРТПАРОЛКА руског Министарства спољних послова Марија Захарова данас је назвала упозорења Европске уније председнику Србије Александру Вучићу у вези његове посете Москви за Дан победе, "бандитизмом и уценом''.
30. 04. 2025. у 16:55

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

ХАОС И ДРАМА НА САБАЛЕНКИНОМ МЕЧУ: Свађа. прозивке и на крају одлазак без руковања (ВИДЕО)
БЕЛОРУСКИЊА Арина Сабаленка савладала је Марту Костјук из Украјине за пласман у полуфинале мастерса у Мадриду, а то је било све само не обичан меч.
01. 05. 2025. у 09:30
Коментари (0)