ПОГЛЕД ИСКОСА: Визија Петра Мошића
ДА БИ се разумело реалистичко сликарство које је унапредио Петар Мошић (Београд, 1981-2025), сликар који је отишао у напону снаге, треба се вратити у прошлост, у предмодернизам.
Фото Приватна архива
Уже гледано модернизам започиње са импресионизмом, тачније, са револуцијом Едуара Манеа. За разлику од других у XIX веку сликао је без детаља, мање и веће површина са акцентима, тежећи ка монохромији. Настојао је ка композиционој, колористичкој и обликовној сведености, неки детаљи (шака, стопало) постају више знак а не реалан призор.
Појављује се по први пут у историји сликарства недовршеност, поједине форме само су назначене а делови слике обрађени на различите па и супротне начине. Позадина слике вид је чисте једнобојне апстракције. На слици се испољава ослобођени, снажни, жустри потез; по први пут се тај основни градивни елемент слике, елементарни траг, толико осамостаљује. На појединим сликама позадина са фигурама крајње је замрљана, само назначена, реч је о сликарству помоћу мрља, мада колористички крајње хармонизованом. У тим оквирима ће се кретати генерације сликара у следећа два века.
Са путевима које је Едуар Мане отворио сликарству, према импресионизму али и експресионизму и апстракцији, ма колико да је полазио од стварности, стварао увек по моделу и фотографији, неку врсту необавезног, разбарушеног и раслабљеног реализма, уметност више није могла а можда ни умела на прави начин да се врати реалном а још мање измаштаном призору. Од Манеа ће реализам све више бити побуна против новог диктата - модернизма који је сменио салонско сликарство и академски реализам као основу ликовног образовања. Модернизам, па чак и авангардизам, постали су нови видови академизма, не само нова мода већ и нова догма, сурови, агресивни господар јавне сцене, медија, ликовних академија и академија наука. Реалистички сликати данас значи бити у опозицији, насупрот званичне струје, бити другачији, или како велики ликовни критичар Ђорђе Кадијевић каже: "Једина садашња авангарда је класична слика".
У овом сећању на Петра Мошића треба истаћи да је био и остао најбољи млади реалиста кога имамо, чије су вредности одмах препознавали на Западу. Када је почињао био је одбијан у нашим галеријама, упорним радом доказао је да реализам може имати савремену форму, не само ону из XIX века, па бити и друштвено активан, Мошић се често бавио актуелним терором над децом и младима. Стилски је објединио многе форме, изашавши из уско схваћеног реализма или хиперреализма; његово сликарство сећа и на маниризам, Каравађа, барок а у извесном смислу происходи из ренесансе. Као и сваки велики уметник објединио је реално са имагинарним, он је и сликар фантастике, метафизички схваћене.
Више од тога, дослутио је коначно, био је визионар који је прорекао свој крај. Последњих година често је сликао лепе девојке са црним лептиром на уснама и очима. Сликао је пољубац смрти.
ЈЕДНА ГРЕШКА ИХ КОШТАЛА ЖИВОТА: Откривен узрок несреће у којој су страдали Ана Радовић и њен пријатељ (ФОТО)
АУТОМОБИЛ са телима Ане Радовић (20) и Александара Масалушић (37) пронађен је јуче на магистралном путу Пожега-Чачак, а прве информације из истраге указују да је узрок тешке несреће пребрза вожња, односно неприлагођена брзина условима на путу.
27. 11. 2025. у 18:47
У ХИТНОЈ ПОМОЋИ СЕ ЈАВИЛИ НА ПОЗИВ СА АНИНОГ ТЕЛЕФОНА: "Новости" откривају шта се дешавало након страшне несреће код Чачка
АНА Радовић (20) из Чајетине и њен пријатељ Александар Масалушић (37) погинули су у тешкој саобраћајној несрећи у Овчарско-кабларској клисури, када су се сурвали са пута Чачак-Пожега, а након несреће са Аниног телефона "ајфон" упућен је позив хитној помоћи, сазнају "Новости".
27. 11. 2025. у 14:19
ОЛИВЕРА СМЕЊЕНА: Нови уредник на РТС - муж познате певачице, дуго је на јавном сервису
НА ТОЈ позицији у РТС-у је годинама уназад била Оливера Ковачевић.
26. 11. 2025. у 12:55
Коментари (0)