КЊИЖЕВНА КРИТИКА - Снажни митски обрасци

Пише Слађана Илић

20. 08. 2025. у 05:00

КЊИГА "Песма месечеве кћери и друге поеме" (Прометеј, 2024) Славице Гароња, лирски је одјек, песничко заокружење, њене капиталне научне монографије "Од Црвенокосе богиње до слепих певачица: трагом матријархата на Балкану и женског начела у српској народној песми" (Прометеј, 2023).

КЊИЖЕВНА КРИТИКА - Снажни митски обрасци

Фото: Приватна архива

Ипак, уколико осим те књиге, која у потпуности плени истраживача, инспирише га и отвара му нове видике, узмемо у обзир и друга, научна и белестристичка дела наречене ауторке, уочићемо континуитет и њених интересовања и различите видове њихових реализација. Он нам, заправо, показује снагу архетипа који се открива у различитим, мада и сличним обличјима, у зависности од хронотопа, уколико су у питању прозна остварења, или пак од расположења лирског субјекта, када мислимо на свет песме. Заснована на снажном митском, али и религијском обрасцу, од предантичког и античког, до хришћанског у сасвим савременом контексту, попут недавних ратова и личних траума (Три молитве):

"Староегипатска молитва", "Парусија", "Молитва Марији из Магдале"), Славица Гароња кроз свих 9 поема, како је већ примећено, твори и јединствену архитектонику броја 3 (по три поеме у сваком циклусу). Полазећи од архетипа женског ("Ја сам небо / и Престо / Капија и Храм..."), и језика молитве, збирку неочекивано завршавају три рок-поеме, показујући да ауторка и те како живи и ослушкује време у којем је рођена.

У овој збирци конкретно пратимо пут жене лирског субјекта, која у себи, суштински, садржи читав женски ланац - од Велике Мајке... амазонке, до савремене жене и њених потомкиња "кћери и кћери од кћери", која са зрелошћу заокружује сопствени идентитет спознајући своје стварне потребе, хтења и моћи, и стиче снагу да захтева, да се ослобађа и одупире стегама пратријархата који је, по њеном сматрању, али и по лицу, како историје тако и савременог света, поредак насиља, а по чему се круцијално разликује од друштва које су успоставиле жене, а који се заснива на принципу лепоте и љубави: "Лепота је мој закон / и не подносим мушке системе / (државе, новац и профите) (...) Јер у мени, као над мојим коњима / борави хипеја. / Моћ љубави, да њом све постижем, / уместо насиљем" ("Песма Месечеве кћери").

Та ослобођена, зрела жена, утврђена у сопственом идентитету, свесна моћи и значаја рађања, као и виталности женског, за шта је и сама пример, у виду молитве - "Марија из Магдале" - вербализује сећање, или прецизније речено, стално присуство своје баке Марије (поеме "Парусија", "Мој предак је дрво") коју, у ствари, канонизује, као што и митологизује своју Аркадију, тако је и жена, лирски субјект стваралац, како сведочи ова збирка, изнела на себи својствен начин, уз песничка опраштања, све што јој је донела актуелна стварност, сам живот: искуство смрти ближњег - уз проналажење утехе и смисла у одисејском миту ("Лефкада"), смрт љубави, када су се "све сличности претвориле у разлике" ("Doroti Parker blues за мога (бившег) драгог"), губитак "генијалне пријатељице", која је, поред тога, упечатљива потврда да живот неумитно пролази, да се људи мењају, као и њихове улоге, и да је зато најбоље оставити све како јесте, ако припада прошлости, и сећати се, по цену да се и "поквари" песма ("Упропаштена песма").

Збирка Славице Гароња, не случајно, представља и остварење "песничког прорицања" Стевана Раичковића, а поводом читања "Староегипатске молитве" - утиска истакнутог на задњој корици ("као да сам читао нешто библијско што је одавно већ морало да постоји") и: "једна руковет оваквих и сличних молитви, сигуран сам, да би скренула пажњу... и имала (дискретни) ехо на време у којем живимо" (писмо је из 1992). На овај начин ауторка у овом зрелом и целовитом остварењу поема настајалих, дакле, у распону од преко три деценије, спаја светове и времена, да би дошла до најдубље тачке свих спознаја - архетипа женског принципа, по чему је читава збирка и добила наслов.

Зато закључујемо како би садржај ове књиге добро функционисао и пленио читалачку или пак гледатељску пажњу и као монодрама, изведена, на пример, на Лефкади, или поема у ритму рок и блуз поезије ("Марлена" - варијације на Бајагину песму), или у било којој другој тачки цивилизације, која се све више удаљава од женског принципа и готово ништа не учи из сопствене историје, а у којој, упркос свему, лепота налази начина се да искаже. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЈЕДНА ГРЕШКА ИХ КОШТАЛА ЖИВОТА: Откривен узрок несреће у којој су страдали Ана Радовић и њен пријатељ (ФОТО)

ЈЕДНА ГРЕШКА ИХ КОШТАЛА ЖИВОТА: Откривен узрок несреће у којој су страдали Ана Радовић и њен пријатељ (ФОТО)

АУТОМОБИЛ са телима Ане Радовић (20) и Александара Масалушић (37) пронађен је јуче на магистралном путу Пожега-Чачак, а прве информације из истраге указују да је узрок тешке несреће пребрза вожња, односно неприлагођена брзина условима на путу.

27. 11. 2025. у 18:47

У ХИТНОЈ ПОМОЋИ СЕ ЈАВИЛИ НА ПОЗИВ СА АНИНОГ ТЕЛЕФОНА: Новости откривају шта се дешавало након страшне несреће код Чачка

У ХИТНОЈ ПОМОЋИ СЕ ЈАВИЛИ НА ПОЗИВ СА АНИНОГ ТЕЛЕФОНА: "Новости" откривају шта се дешавало након страшне несреће код Чачка

АНА Радовић (20) из Чајетине и њен пријатељ Александар Масалушић (37) погинули су у тешкој саобраћајној несрећи у Овчарско-кабларској клисури, када су се сурвали са пута Чачак-Пожега, а након несреће са Аниног телефона "ајфон" упућен је позив хитној помоћи, сазнају "Новости".

27. 11. 2025. у 14:19

Коментари (0)

УЗНЕМИРУЈУЋИ СНИМАК: Кадетски кошаркашки репрезентативац погинуо - убио га обруч после закуцавања (ВИДЕО)