СКРИВЕНИ ПУТ У ТРАУМАТИЧНОМ ВРЕМЕНУ И СВЕТУ: Песникиња Тања Крагујевић, добитница награде “Јефимијин вез” за “Кратка историја тренуткка”
УГЛЕДНА награда "Јефимијин вез" за најбољу књигу поезије, објављене у прошлој години, а у дослуху са традицијом којој припада дело песникиње Јефимије, недавно је уручена Тањи Крагујевић (1946) за збирку "Кратка историја тренутка", у издању "Чигоје".

Фото Приватна архива
За досадашњих 25 збирки истакнута и плодна песникиња добила је низ признања међу којима су "Раде Драинац", "Грачаничка повеља", "Десанка Максимовић", "Печат вароши сремскокарловачке", "Милица Стојадиновић Српкиња", као и награде за књижевну критику и есејистику "Милан Богдановић" и "Исидора Секулић".
Како су добро уочили чланови жирија награђена књига нуди дијалог са читаоцем. Колико је такво "дописивање" могуће?
- Реч је пре о томе да се у поезији нађу и понуде одговори на питања која су у заједничкој атмосфери, која лебде између песника, и - рекла бих најпре - савременика. Онога трена када се пробудимо, видимо упаљена светла на згради преко пута нас. Неко је пробдео ноћ, због својих невоља, неко је забринут за неког свог, неко у том часу већ прати најновије вести. Ситуација коју смо преживели толико пута ми сами. Појачана увек догађањима које нам нуде стварности - ту крај нас, или километрима далеко - које препознајемо у свој тежини, па и трагичности. Моја песма "Нова година", из награђене књиге, чини ми се, сублимира ту комплексност - она већ започиње призором гудача, у некој меморијалној, а ко зна, можда и актуелној, слици "концерта на рушевинама". Јер такво време у укупној клими, и данас живимо.

Фото Приватна архива
То су искуства која понајпре песник доживљава као увек жива, актуелна, али на неки начин и позната, из антологија "стихова побуне. / Горчине и лепоте". Као песник, осећам да наслеђујем, и не знајући, то велико тестаментарно благо других песника, али и сопственог времена. То је намет сазнања, чак и времена у којем га није било, и за који песник сам, као и његови претходници, хитно мора наћи медикамент, у тами и просветљењу сопствених речи.
Прву збирку објавили сте пре непуних шест деценија. У којој мери се, у међувремену, мењао ваш песнички рукопис?
- Када се вратим тим стиховима, у збирци "Вратио се Волођа", а нешто касније и књизи "Несан", и сама се изненадим - песме носе основну структуру, готово и ритам, и игру контраста, које сам до данас сачувала. И понекад, исту слутњу да постоји простор лирике, метафизички "етар", који надилази језичку једноставност, води у слутњу новог, маштовног и сновног, у тишину у којој се огледа друга, још неоткривена страна лирског субјекта - привидно ново, друго лирско ја, које у ствари представља двојност саме стваралачке личности, њено откривање, у маху, у току исписивања речи ("Мушка срма", "Словочувар и словочуварка", "Пејзажи невидљивог", "Жена од песме"). Али ваља потражити и нови свитак писма. Јер године носе нова искуства, и тај искуствени фундус је она снага која учвршћује моје "мале песме", чува их од тога да само лебде, у безименом и безвременом.
Разарајуће искуство
ОВИХ дана објављено је истраживање по којем у свету људи посебно пате од усамљености. Како то тумачите?
- Стара кинеска изрека каже да је самоћа пут у мудрост. У ово време то је, рекла бих, сеизмограф који показује дубоке трауме и ране. Страх од другог, страх од другости. Као недодирљиво, вечито непознатог. Често манифестованог као императив који се мора прихватити. Што је пут у самоћу, нека нова "мудрост" - самозаштите и стрепње.
Обично се мисли да песма настаје у трену инспрације ипак, чини се, да ви на стиховима подуже и врло брижљиво радите?
- То је ноћни рад, тренуци размишљања, који се настављају и током дана, прате ме, извиру из књиге коју читам. Тада се изненада појаве, та размишљања, синтетизована, жељна тога да се огледну на папиру, у песми. Понекад је то и обичан, дневни блесак, као секунда сјаја над водом, превише мирном да бих је таквом и оставила.
Објавили сте велики број текстова и есеја о нашим најзначајнијим песницима. Да ли је и то утицало на ваше песничко стваралаштво?
- Утицало је, у знатној мери. То је и продужетак мог некадашњог уредничког искуства ("Народна књига", потом и "Агора") , када сам желела да и себи и другима, осветлим, поред најпознатијих, и друга имена, светске поезије. Заједно са преводиоцима, радовала сам се збиркама које су откриле необичну мисаоност будуће нобеловке Шимборске, сусрет поезије и стварности у модерном песништву Адама Загајевског, за тренутак отворену шкрињу Борхесове "Шифре", као велику тајну постојања, и његових дана.
То је искуство које показије да ништа у свету стварања није само ваше, да у трауматичним питањима времена, цивилизацијског искуства које стреми непознатом, да у сплету неразрешивости, постоје и мали, скривени путеви, који воде ка другоме, и онда када се чини да су сви мостови порушени. То зацељује, и храбри, и вашој малој барци на узбурканим пространствима чак и једног јединог тренутка, дају ветар у једра, и оснажени смер.

Фото Приватна архива
Да не помињем "тајне заната" - за мене увек чудесно синтакстичко обиље сведено на кратак стих, и магичну моћ метафоре - то крунско достигнуће песме, обрт који слику реалија муњевито преокрене у благост медитације, сна, прастаро извориште стиха.
Нисам заведена "моделима" других песника, али су ме поједине перспективе, смисао за парадоксе, апсурд и зачудност, охрабривали да градим нове димензије и моменте, у властитој поезији.
У чему је смисао поезије данас, на кога песници могу да рачунају у овом више него прозаичном времену?
- Смисао поезије данас је исти као што је одувек био. Поезија је, како каже један од сетних, рафинираних и мудрих песника који је обележио време за нама и време за даља времена - Адам Загајевски - "детињство цивилизације", прапочетак, извор и уточиште свих разноликости човековог искуства, одакле потиче и поетска разнородност. Искуство и битак, егзистенција и суштина. Најпространији дом различитости - порекла, уверења, маштовне креације, сна и отрежњења. Па и саме "прозаичности", која са у другачијој духовној и стваралачкој перспекетиви појављује као чиста "цитатност" реалности, која из поезије не сме бити искључена.
У једној песми из Ваше најновије књиге "Још увек", у издању КЦВ "Милош Црњански" читамо и овај стих: "Немам толико времена. / Да бих могла остати смирена". Шта вас посебно узнемирава?
- Узнемирава ме недостатак узнемирености, већ постојећа привикнутост на шокантна и разарајућа искуства овог времена и овог света, чак и очекивања, па и захтеви, да се са њима сложимо и саобразимо, да се и ова историјска етапа прихвати, без зачуђености и побуне.
Препоручујемо

"ДОБРО СМО УПОЗНАТИ СА ДОГАЂАЈИМА У СРБИЈИ" Медведев оптужио Запад за организовање протеста у другим земљама
ЗАМЕНИК председника Савета безбедности Русије и председник странке Јединствена Русија Дмитриј Медведев оптужио је данас западне земље да организују протесте и мешају се у изборне процесе других земаља да би одржале своју доминацију.
31. 07. 2025. у 17:01

ЕКСКЛУЗИВНИ СНИМЦИ ХАПШЕЊА ШИПТАРСКОГ ТЕРОРИСТЕ: Овако је пао бивши припадник ОВК у Свилајнцу, ево за шта се сумњичи (ВИДЕО)
ШИПТАРСКИ терориста и бивши истакнути припадник терористичке ОВК Халили Лулзин, ухапшен је данас у Свилајнцу, у заједничкој акцији Безбедносно-информативне агенције, Службе за откривање ратних злочина УКП МУП-а Републике Србије, а у сарадњи са Тужилаштвом за ратне злочине.
22. 07. 2025. у 20:54

СРПСКА СНАЈА ИЗ ЗАМБИЈЕ Описала свој прелазак у православље: "У почетку, неке ствари биле су ми ЧУДНЕ"
ПАТРИЦИЈА Каунда из Замбије пре неколико година заљубила се у младића из Србије, а због њега се доселила у нашу земљу, па чак и променила веру.
02. 08. 2025. у 11:32
Коментари (0)