У ВРТЛОГУ БОРБЕ МИСЛИ, ОСЕЋАЊА И ИДЕЈА: Капитална књига "Цртежи и калиграфија Ф. М. Достојевског" из пера Константина Баршта
РАСКОШНА у сваком погледу - по души, садржају и опреми, несвакидашња књига "Цртежи и калиграфија Ф. М. Достојевског", из пера Константина Баршта, уводи читаоце у до сада непознати свет и стваралачки процес једног од највећих светских писаца.

Фото Википедија
Пред нама су десетине свезака испуњених његовим записима, цртежима и калиграфијом, и то у изворној репродукцији.
Издавач је "Службени гласник", а Весна Смиљанић Рангелов добила је угледну Награду "Милош Н. Ђурић" за најбољи превод. Књига нуди нов приступ пишчевим бележницама као јединственом документу његовог стваралачког живота. Записи и цртежи стварани руком Достојевског представљају изузетно интелектуално и естетско задовољство, а помоћу Барштових аналитичких разјашњења постаје могуће разумети својства тог необичног света који се састоји од личности и речи и које је писац стварао у минутима стваралачког промишљања.
- Пратити кретање мисли Достојевског још од првих сећања и скица, његове "планове" - узбудљива је радња, као да се налазимо за истим столом са Достојевским док ствара своја дела. Имамо могућност да проникнемо у механизам његовог стваралачког процеса, завиримо у свет очима самог писца на новој равни, да се прикључимо његовој генералној мисли, у динамици њеног настанка. Тако ћемо се обрети у средишту стваралачког света Достојевског, а кроз њега нас води путовођа који познаје све особености крајолика - истиче у предговору Стефано Алое.
Према сведочењима његових савременика, велики књижевни великан није марио за своје рукописе па их је и уништавао. Срећом, то се не односи на свеске, пишчеве "дневнике стварања", па се тако око 5.500 страница његовог рукописног фонда чува у архивима у Москви и Петербургу. Упоредно проучавање белешки и цртежа из различитих фаза уметничке замисли доводи до закључка - да што је његов рад на неком делу био у ранијој фази, то је Достојевски у својим рукописима чешће цртао, напомиње аутор књиге. И само зато што је писац пажљиво чувао оригиналне забелешке уз сва писана и недовршена дела до нас су дошли многобројни цртежи које је направио у процесу размишљања о радњи чувених романа "Злочин и казна", "Идиот", "Зли дуси", "Младић" и "Браћа Карамазови".
- Ови рукописи садрже више од хиљаду "калиграфских белешки, неколико стотина архитектонских и готичких" скица и 150 цртежа мушких, женских и дечјих лица. У стваралаштву Достојевског нема романа а да њихово настајање није прошло без слика.
Колико је графика за њега била важна доказује и то што је у различитим периодима стваралаштва мењао, и то врло оштро, начин формирања забелешки. Стваралачки рукопис за свако дело писца и за сваки период има засебно лице. Тако се рукописни материјал за "Злочин и казну" разликује не само по садржају, већ и по спољашњем изгледу од грађе "Идиота", "Злих духова" или "Браће Карамазова" - истиче Баршт.
Један од првих цртежа који је Достојевски урадио у припреми за писање "Злочина и казне" је лик човека округла лица са малим брковима и ћелавом главом. Писац је овде, према анализи аутора књиге, приказао лице човека коме роман и дугује главну тему - Петра Великог, за чије се личност и дело писац читавог живота интересовао. Завршавајући "Младића" Достојевски је нацртао В. Г. Бјелинског, чувеног критичара, који је био трећи и главни читалац романа "Бедни људи". У бележници за роман "Злочин и казна" налази се графичка композиција са пет портрета која представља одраз размишљања Достојевског о његовом књижевном брату Тургењеву са којим се и разилазио. Међу цртежима пажњу привлачи и портрет Сервантеса, кога је често помињао у публицистичким чланцима и писмима и није могао да не примети упадљиву подударност у биографији сопствене судбине и животном путу шпанског писца. Обојица су потицала из старих, али осиромашених племићких породица, постали војници пуким случајем и преживели велике животне потресе у ропству, односно у Сибиру.
Нацртао је Достојевски и Волтера, кога је сматрао симболом непомирљиве борбе против религијског мрачњаштва и државних идеологија. Одужио се и Шекспиру који је за њега, уз
Аутопортрет
МЕЂУ белешкама које је водио од 1872. до 1875. налази се пуно портрета, од којих посебну пажњу привлачи аутопортрет са карактеристичним цртама пишчевог изгледа. Цртеж је начињен лаким покретом руке, по свему судећи врло хитро, прецизно су ухваћене црте лица, што је посебно интересантно јер Достојевски није волео да га сликају или фотографишу, а још мање је волео огледала.
Пушкина и Шилера био идеал, оличење "светог, великог и чистог". На страницама белешки налазе се и портрети Жермен де Стал, француске списатељице коју је сматрао једном од својих књижевних учитеља, као и цртежи за сећања која се тичу пишчевог старијег брата Михаила Михаиловича Достојевског, писца, новинара, издавача, после чије је ране смрти преузео часопис "Епоха".
- Цртежи које је писац стварао у процесу свог уметничког рада, нипошто не представљају "споредну грађу" његовог стваралаштва, већ најважнију путању за развијање жељене уметничке форме. Посматрајући ове портрете, гледајући преплетене "готичке" композиције, читајући строгу и избрушену "калиграфију", осећамо интензитет борбе мисли, осећања и идеја, борбе у којој се одвијао процес размишљања са пером у руци, па се потом преливао на странице романа. Отварање пред нама света слика Достојевског, које је његова рука забележила, помоћи ће нам да боље разумемо његово стваралаштво, дубље усвојимо оне универзалне људске вредности које је писац учвршћивао у својим делима.
Десетлећима удаљен од нас, класик руске и светске књижевности, постаје нам ближи, а то приближавање уметнику и мислиоцу и његовим делима помаже нам да боље разумемо сами себе - закључује Константин Баршт.
Препоручујемо

КРОЗ ПЛЕТЕЊА РАДОСТ И ВЕЗЕЊА ТУГУ: Из рукописа нове верзије поеме Калопера Пера
15. 05. 2025. у 05:00

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио
ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.
05. 06. 2025. у 17:05

"ОЛ СТАР" СЕ МЕЊА ИЗ КОРЕНА, Никола Јокић ће добити прилику да заблиста као никада! (ВИДЕО)
НБА лига је донела одлуку да из корена промени формат "ол-стар" меча, потврдио је комесар лиге Адам Силвер.
04. 06. 2025. у 21:50

ДА ЛИ ЈЕ ОВО ПРАВИ РАЗЛОГ: Откривено зашто је Макрон "добио по носу", Брижит ово није могла да поднесе (ФОТО)
ИНТЕРНЕТ нема милости, а теорије завере се нижу једна за другом...
05. 06. 2025. у 12:00
Коментари (0)