КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Слика стваралаштва
ЗБОРНИКОМ "Поетика прозе Светлане Велмар-Јанковић" (Центaр за наратолошке студије Универзитета у Нишу 2024; уреднице проф. др Снежана Милосављевић Милић и др Јелена Милић) изузетан је подухват који је реализован десет година након смрти наречене ауторке чије дело припада српском књижевном канону.

Фото: Приватна архива
Њиме смо добили још једну, поуздану, слику њеног стваралаштва. Проучаваоци различитих генерација и теоријских приступа чије радове овај зборник садржи (18 радова), пошли су од примарних мотивација за сам настанак дела ове књижевнице - аутобиографских елемената - судбине њене породице, одсуства оца и пропасти грађанске класе у кризним временима, односно у процесу смене друштвенополитичких система (Жељка Пржуљ). Тако се, логично, у фокусу истраживача нашао роман "Ожиљак", а поред њега и "грађанска трилогија" коју чине "Лагум", "Прозраци" и "Нигдина". Истраживачи су се бавили и мотивима сећања и памћења (Данијела С. Вујисић у "Прозрацима" и "Лагуму") издаје, нестајања повлашћених, сигурних, простора детињства из којих јунакиња по сили новог света нужно и невољно искорачује да би одрасла, сазрела, пре времена, али враћајући им се увек, у различитим временским одсецима, као "местима сањарења" (Башлар) у функцији ревитализације сопственог, високоосетљивог бића.
У радовима које зборник садржи истакнут је значај човековог сусрета са историјом, као и последице тог сусрета - у његовом личном и стваралачком бивању, као и повезаност прошлости и садашњости (Гојко Божовић).

Фото Промо
Осим својеврсне поетике времена, поједини радови посвећени су и поетици доминантног простора, књижевне географије у стваралаштву Светлане Велмар-Јанковић - у контексту теоријских разматрања Шејле Хоунс (Урош З. Ђурковић) - града Београда - који у њеној прози постаје "главни јунак, а чије иницијацијско језгро представља Дорћол, као његов најстарији кварт" (Славица Гароња).
Посебна пажња посвећена је микротопонимији београдских улица чија је функција у прози наречене ауторке да се оживи сећање на свет који припада прошлости, као и на значајне личности које јој припадају, иако су својим делима свеприсутне у свести јунакиње приповедача и у српској културној историји. Функционалност те микротопонимије у делу Светлане Велмар- Јанковић потврђује се у ванвременским сусретима јунака који су живели у различитим епохама. На тај начин она омогућава грађење њихових специфичних - очуђених - позиција и релација, и оставља им могућност да се, свако на свој начин, из свог времена, суочи са чињеницама данашњице у којима се такав сусрет десио - на пример, сусрет кнегиње Љубице и Змај Јове ("Дорћол").
Осим што је у неколиким радовима истакнут значај поетике светлости и опозиција светлости и таме као кључне у прози Светлане Велмар-Јанковић (Славица Гароња), поједини аутори своје интересовање посветили су анализи "поетике језовитог" у њеној уметничкој прози и уочили вишеструку функционалност те поетике (Јелена Милић).
Поједини аутори истражују на који начин је јунговски схваћен феномен синхроницитета инкорпориран у прозу Светлане Велмар-Јанковић (Драгана М. Јовановић), особито у роману "Нигдина". У зборнику налазимо и значајне доприносе проучавању драмског опуса Светлане Велмар-Јанковић, као и њеног стваралаштва за децу (Јован Б. Ђорђевић).
С обзиром на разноврсност тема, приступа и закључака, проистеклих из проучавања стваралаштва Светлане Велмар-Јанковић, његовог новог читања, закључујемо да овај зборник, осим што је дао значајне научне резултате, може бити инспирација новим проучаваоцима опуса наречене списатељице и отворити нове могућности за истраживање њених дела која нису у довољној мери била у фокусу досадашњих истраживача. Реч је о њеној капиталној књизи "Капија Балкана", као и о њеном стваралаштву за децу.
Поред наведеног, он је један од ретких примера поштовања лика и дела значајних појединаца наше књижевности и културе, стваралаца који су били наши савременици и који нас нису тако давно напустили.

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио
ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.
05. 06. 2025. у 17:05

СРПСКА ПОСЛА: Никола Јокић запањио свет! Вратио се у Србију и урадио ОВО (ВИДЕО)
НИКОЛА Јокић је најбољи кошаркаш планете, али дајте му лопту и биће најбољи у сваком спорту. То је показао још једном.
08. 06. 2025. у 08:54

Гордана Стојићевић се развела после 39 година брака
ПЕВАЧИЦА Гордана Стојићевић и њен супруг Радомир Јанковић недавно су се развели, и то после 39 година брака.
12. 06. 2025. у 20:39
Коментари (0)