ПОСЛЕДЊИ БАНАТСКИ ВИТЕЗ: Сећање на Радивоја Шајтинца (1949-2025), песника и прозног писца
У ВРЕМЕНУ када смо све обележили шапатом или виком, права стварност је с друге стране страха и стрепње. Ми смо са ове стране.

Фото приватна архива
Свет је празан простор избора, живот и смрт су само трагични тренуци у вечности када се зауставе сви сатови, настави да траје само света, велика тишина. Гласови немају конкретног садржаја и смисленог значења. Прави писац је невидљив као и све битно на земљи и на небу, видљив је само његов живот и коначност.
Не говоримо више о истинској трагедији јер је изгубила сакрални смисао али можемо да говоримо и сведочимо о људима што су, сами собом, сведочили и продужавали светост живота трајући као сенке, које се не очитавају на светлости тричавих булевара јефтиних сентименталности, већ у дубоким и дубинским обасјањима уметничког стварања. Управо онакви, малобројни и самосвојни (а је л' може другачије?), као што је то био Радивој Шајтинац. Изван галаме, далеко од тишине, улазио је у речи као у родну кућу где је само пар тренутака раније заборавио јабуку на столу и узевши је, нестао је у светлу улазних врата да се више никада не врати и да вечно траје. Као што траје и све што је урадио, написао, рекао, прећутао, прогутао као горак залогај живота и заната на који се одлучио или којим га је Бог, као и сада за руку повео.

Фото приватна архива
Не знам да ли сам икада упознао човека који је био истовремено космополита и суптилни и заклети завичајац, као што је то био Раде. Окренут према свим западним вредностима, као баштиник и поклоник, никада се својом душом (и већином књижевних тема и књига) није макао из Баната. Обично се ова два аспекта карактера искључују, само су велике душе способне да их споје и тиме учине великим, и њих и себе. Такав је био, тих и ћудљив као банатска равница што некако апсорбује човека, као меланхолично и носталгично сећање на прошлост или судбинска условљеност трајањем. И као што Марсел Пруст каже за Достојевског да се сви његови романи могу звати "Злочин и казна", тако су се и најбољи романи и још више песничка промишљања Радета Шајтинца сместили у ону тачку на хоризонту где небо постаје земља али земља не постаје небо. Ту се завршава терор логике: земља као формација, небо као информација, централна тачка "певања и мишљења" овог насмешеног и увек пријатељски пажљивог банатског хидалгоа (тако га је (про)звао Раша Попов), који је и ликом и приликом био сведок да су се ипак просторима банатске равнице пре пар векова промували шпански ходочасници бољег живота, остајући тек толико да их прича о банатским мочварама и болести која их је покосила не заборави. Можда је баш та заоставштина исконске носталгије за неким далеким пределима које зовемо домом створила овог писца. Можда сада разумем Радетову тиху и истрајну "завичајност" и активну и сугестивну "модерност". Имам више година од Селимовићевог Ахмеда Нурудина, саживео сам се оним што он назива "ружно доба", али имам и довољно читалачког искуства да и даље волим Банат и Банаћане Милоша Црњанског али су ми много ближи они који се могу наћи, срести и доживети у Радетовим књигама али и у делима других чланова КРШ (Књижевне Радионице Шајтинац), Станка и Угљеше. Та три мускетара, на чијем челу је Раде, три бечкеречка књижевна витеза, створили су књижевни Банат где и дању светле звезде чистог неба и рађају олујни плодови дрвета сазнања и смирено, медено воће.

Фото приватна архива
Изградили су слику и прилику простора где је вечност сажета у тренутке а мучна и срећна бесконачност болно и насмешено присутна. Као разигране симетрије динамичне страсти нагих људских тела у вечито ускомешаним сценама филмова Миклоша Јанчоа. У ствари, у Радету су се срели древност и модерност као два лика истинске егзистенције човека који је способан да живот учини својим. Истинска генијалност јесте егзистенцијална умешност и свесност, узалудно је готово свако знање које није непосредно знање о нама самима. Изван тога се не може, знао је то овај писац, више није могуће, и то је знао.
Упознали смо се пре скоро тридесет година, када је изашла његова књига Хајка на Актеона, дуго смо причали како је било дружити се са великим бардом Тодором Манојловићем и онда када то није било ни друштвено ни идеолошки пожељно и опростиво. И тада је кренуло све оно што сам у горњим редовима покушао да опишем као део књижевног заната и дуг пријатељства. Деценијама касније, након тог нашег првог сусрета, са сваком његовом новом књигом отварала су се врата књижевног космоса и веровао сам му безрезервно, иако књигу нисам још видео, када ми је рекао после изласка из штампе збирке Пси верса (2005):
"Да видим ко ће написати бољу (збирку)". Био је у праву. Одржао је и сачувао богатство и елеганцију примене разноликих књижевних стратегија, дубину промишљене мудрости, шаролике обрте банатског шеретлука и скоро детињастог хумора, младалачку усредсређеност и усаглашеност и равнотежу зрелости, смелост мишљења да се каже истина, све су то својства чије је укупно присуство веома ретко у једном човеку. То су витешке врлине које је наше доба заборавило, то је сећање које нам је Радивој Шајтинац оставио.
Препоручујемо

ПРЕД ЧИТАОЦИМА "РОБОТИКА": Нова збирка поезије Драгане Младеновић у УК "Пароброд"
21. 03. 2025. у 13:01

"ТРИ МУСКЕТАРА" С МАЧЕВАЊЕМ: Премијера у Позоришту "Бошко Буха", у режији Ивана Вуковића
21. 03. 2025. у 06:32

СЕЋАЊЕ НА БАЈУ БАЧИЋА: У Зајечару вече посвећено свестраном глумцу и песнику
23. 03. 2025. у 06:30

ШПАНИЈА ПРОГЛАСИЛА ВАНРЕДНО СТАЊЕ
МИНИСТАРСТВО унутрашњих послова Шпаније прогласило је ванредно стање након данашњег нестанка струје.
28. 04. 2025. у 21:32

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

ЗВАНИЧНО - РАЗВЕЛА СЕ ГАГА: Процес дуг 13 месеци, ПРОМЕНИЛА презиме, а Тони има нову девојку и то милионерку
ПАПИРИ за развод певачице Драгане Мирковић и Тонија Бијелића су потписани, а бракоразводни поступак је окончан после нешто више од годину дана.
29. 04. 2025. у 14:20 >> 14:21
Коментари (0)