Званична изјава Конзорцијума CRIC-CCCC да није затражена "додатна накнада" за ранији завршетак брзе пруге од Новог Сада до Суботице

Novosti online

18. 06. 2025. у 20:44

ПРОЈЕКАТ деонице пруге Београд - Будимпешта на територији Републике Србије представља кључни пројекат у оквиру заједничке иницијативе „Појаса и пута“ коју заједно граде Кина и Србија, и има велики значај за развој и модернизацију српских железница. Посебну пажњу јавности изазива изградња брзе пруге на деоници Нови Сад – Суботица. Раније пуштање у саобраћај овог пројекта значајно би олакшало саобраћај на северу Србије, повећало ниво регионалне повезаности, подстакло економски развој и побољшало квалитет живота становништва.

Званична изјава Конзорцијума CRIC-CCCC да није затражена додатна накнада за ранији завршетак брзе пруге од Новог Сада до Суботице

фото: суботица.цом

Како би брза пруга од Новог Сада до Суботице што пре почела да служи грађанима Србије, Извођач радова Конзорцијум CRIC-CCCC уложио је више ресурса и применио више мера обезбеђења, као што су: повећање броја стручног особља за технички надзор и извођење радова; изградња две базе за полагање колосека опремљених са две велике машинске гарнитуре за полагање колосека са дизел-локомотивама, подбијачицом и опремом за заваривање шина, чиме је обезбеђена велика механизација за извођење радова; примена савремене технологије аутоматизованог полагања шина дужине 250 метара, при чему су се колосеци полагали истовремено из јужног и северног правца, како би се скратило време извођења радова; истовремено је повећан број ресурса за изградњу мостовских конструкција, оплата и носача. Управо су повећањем уложених ресурса у изградњу створени чврсти темељи за постизање циља ранијег завршетка и пуштања пруге у саобраћај.

До краја новембра 2024. године, физички радови неопходни за пуштање деонице у саобраћај су у основи завршени, и успешно су прошли динамичко тестирање које је извео стручни технички тим компаније DBST (DB Systemtechnik). Резултати тестирања система свих струка — горњег строја, контактне мреже, система телекомуникација и сигнализације — били су одлични. Пруга је показала угодну и стабилну вожњу, а сви технички параметри указали су на то да пруга од Новог Сада до Суботице испуњава европске техничке железничке стандарде, а нарочито захтеве за брзину од 200 km/h у експлоатацији. Истовремено, добијен је TSI сертификат од стране нотификованог тела за оцену усклађености са прописима Европске уније, што значи да брза пруга Нови Сад – Суботица у потпуности испуњава захтеве Техничких спецификација интероперабилности железница Европске уније. Добијен је и DeBo сертификат о усаглашености од стране релевантних српских институција, што означава да брза пруга Нови Сад – Суботица испуњава националне стандарде Републике Србије. Поред тога, добијен је и AsBo извештај о оцени безбедности система. Ово недвосмислено доказује да је брза пруга Нови Сад – Суботица поседовала све техничке услове за завршетак и пуштање у саобраћај до краја 2024. године.

У претходном периоду, поједине медијске и незваничне институције су непрестано износиле нетачна тумачења финансијске организације на пројекту током његовог извођења, тврдећи да је „Србија додатно платила Извођачу 65 милиона америчких долара ради ранијег пуштања у саобраћај“, што је довело јавност у заблуду. У вези са тим дајемо званично појашњење: ова тврдња је у потпуној супротности са стварним чињеницама.

У стварности, износ од 65 милиона америчких долара односи се на радове који су део Анекса потписаног између Извођача и компаније Инфраструктура железнице Србије и Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Републике Србије. Ови радови су додати након потписивања Комерцијалног уговора за пројекат и представљају додатне физичке радове (као што су додатни радови на конструкцијама услед пооштравања стандарда у новим правилницима, радови на рушењу постојећих мостова и изградњи нових ради умањења будућих трошкова реконструкције, додатни радови на промени режима пружног блока ради даљег побољшања ефикасности организације саобраћаја, као и додатни радови на суседним одвојним колосецима и слично). Пошто се ти додатни радови налазе на кључним деловима пруге, било је неопходно прво их завршити како би се могли наставити даљи радови, али у том тренутку ти додатни радови нису били укључени у годишњи буџет који је Влада предвидела за пројекат. Да би се обезбедио непрекидан ток радова, Извођач је упозорио српску страну да обезбеди финансијска средства за ове радове који нису били предвиђени у буџету, али није било никаквог „додатног плаћања од 65 милиона долара ради убрзања радова“. Извођач никада није тражио додатну надокнаду због повећања уложених ресурса.

До сада је Извођач доставио сву пословну и техничку документацију надлежним судским органима у Србији. Наглашавамо да се сви финансијски аранжмани пројекта спроводе у складу са уговорним обавезама. Пруга Београд - Будимпешта представља важан симбол сарадње и обостране користи између Србије и Кине, и ми ћемо наставити да делујемо у складу са принципима професионалности, транспарентности и ефикасности, како бисмо обезбедили и квалитет и динамику извођења радова, а све у циљу стварне добробити за српски народ.

Поред тога, приметили смо да поједини медији и незваничне институције износе и нетачна схватања у вези са вредношћу пројекта, што такође доводи јавност у заблуду. У вези са тим дајемо званично објашњење: процена вредности инвестиције из фазе прелиминарне Студије изводљивости не може прецизно одражавати стварну вредност радова. Процене вредности инвестиције се прилагођавају у складу са напретком фаза истраживања и пројектовања, а стварна вредност радова је тесно повезана са техничким стандардима, техничким решењима, ценама ресурса за радове и другим факторима. Трошкови изградње брзе пруге на српском делу пруге Београд - Будимпешта су знатно нижи у односу на трошкове изградње деонице у Мађарској, која примењује исте техничке стандарде, али са највишом пројектованом брзином од 160 km/h, што указује на бољи однос цене и квалитета на српској страни. Поред тога, препоручујемо релевантним медијима и институцијама да у будућности упореде трошкове изградње брзе пруге од Београда до Ниша, као и брзе пруге од Београда до Шида, у којој су учествовали релевантни европски органи и компаније. Верујемо да ће медији, институције и јавност који заиста имају друштвену одговорност донети исправне закључке.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.

05. 06. 2025. у 17:05

Коментари (0)

ИЗРАЕЛ У ШОКУ! Овоме се није надао...