ЦЕНЕ ПОЛОВНИХ АУТОМОБИЛА И ДАЉЕ РАСТУ: У Србији "други живот" за оне испод црте у ЕУ

Предраг Стојковић
Предраг Стојковић

24. 05. 2025. у 23:33

У СРБИЈИ је током прва четири месеца 2025. године забележен благи раст продаје половних аутомобила из увоза од 6,5%.

ЦЕНЕ ПОЛОВНИХ АУТОМОБИЛА И ДАЉЕ РАСТУ: У Србији други живот за оне испод црте у ЕУ

Фото: Н. Карлић

Ипак, повећано интересовање купаца прати и раст цена, а судећи према информацијама које стижу из Европе, исти тренд присутан је готово на свим највећим тржиштима.

Најновији подаци из релевантних европских извештаја указују на то да је тржиште половњака у ЕУ, кад је реч о продајним резултатима, на готово истом нивоу као и 2024. године. Конкретно, према подацима познатог сајта Аутовиста24 у првом кварталу 2025. године број продатих половњака порастао је за 0,6% у односу на прво тромесечје прошле године, што је око 1,64 милиона јединица.

Према подацима које је објавио специјализовани портал "Половни аутомобили", купци се и даље већински опредељују за моделе са бензинским или дизел моторима, док електрични половњаци бележе осетан пад вредности и продају се знатно спорије.

ЗАШТО РАСТУ ЦЕНЕ ПОЛОВЊАКА?

Истовремено, према подацима АУТО1 Гроуп и њиховом индексу цена, у априлу ове године просечна вредност половних возила порасла је за 2,8% у поређењу са истим месецом прошле године, што представља највиши месечни скок још од јуна 2023. године. Од почетка године, према њиховим подацима цене половњака у Европи су порасле у просеку за око 5%.

Како се додаје у анализи Ауто1 Групе, раст цена половњака последица је неколико фактора. Пре свега, као један од главних разлога наводи се поскупљење нових возила, али и континуирана тражња за половним аутомобилима.

Највећи раст цена забележен је код економичних модела компактне класе, док је код СУВ модела ситуација нешто стабилнија. Електрична возила, са друге стране, иако све бројнија у понуди, и даље бележе блажи раст цена због слабије потражње и сумњи купаца у њихову дугорочну вредност.

ВОЗИЛА НА СТРУЈУ БРЖЕ ГУБЕ НА ВРЕДНОСТИ

Према извештају портала Аутовиста24 за април 2025. резидуалне вредности половних возила – односно, вредност аутомобила после три године употребе – настављају да опадају широм Европе. У Аустрији је тако пала на 47,7%, у Немачкој на 47,6%, док је у Швајцарској износила само 43,7%.

Посебно су интересантни подаци о електричним половњацима: у Швајцарској су половњаци стари до три године задржали свега 38,2% почетне вредности, а у Немачкој 37,3%. Насупрот томе, хибридна возила показују већу отпорност, са вредностима око 49% у обе наведене државе.

Детаљно истраживање о тржишту половњака у ЕУ спровео је недавно и Заједнички истраживачки центар Европске комисије (ЈРЦ). Добијени подаци указују на то да је већина половних возила која мењају власника у ЕУ стара између 8 и 15 година. И ово истраживање потврдило је да су старија дизел возила и даље најзаступљенија у промету, нарочито у земљама Централне и Источне Европе.

 

СРБИЈА УВОЗИ ШТО ЕВРОПИ НЕ ТРЕБА

Такође, један од кључних трендова у 2025. години, према истраживању Европске комисије јесте снажно присуство прекограничне трговине половним возилима.

Наиме, велики број аутомобила и даље се извози из Западне Европе, пре свега Немачке, Француске и Белгије, ка земљама као што су Румунија, Пољска, Бугарска и Мађарска, али и даље ка тржиштима Балкана, међу којима је наравно и наша земља.

У том ланцу, аутомобили који више не задовољавају еколошке или техничке стандарде у земљама извозницама налазе "други живот" на тржиштима где је куповна моћ становништва мања. Подсетимо, сваке године у Србију се увезе више од 130.000 половних аутомобила.

Тржиште половних аутомобила у ЕУ остаје кључно за милионе грађана. И док нове технологије, строжи прописи и напори да се смањи емисија штетних гасова од саобраћаја обликују будућност аутомобилизма, стари добри половњаци још дуго неће сићи са европских друмова.

За домаће тржиште, ови трендови значе и нове изазове – јер реално је очекивати да ако се у Европи настави тренд раста цена, да и наши купци осете те негативне ефекте, поготово ако се у обзир узму и остали трошкови приликом увоза половњака, попут трошкова транспорта, шпедитерских услуга и "унутрашњих" дажбина, попут еколошке таксе и трошка испитивања возила. Ипак, једно остаје сигурно: потражња за поузданим половним возилима не јењава.

(рт.рс)

БОНУС ВИДЕО - ПОНУДА НА САЈМУ АУТОМОБИЛА: Погледајте како изгледају нови модели

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПА ХАЈДЕ ДА ПРОДУЖИМО ЗАДОВОЉСТВО Захарова упутила мистериозну поруку Западу

"ПА ХАЈДЕ ДА ПРОДУЖИМО ЗАДОВОЉСТВО" Захарова упутила мистериозну поруку Западу

ПОРТПАРОЛКА руског Министарства спољних послова Марија Захарова изјавила је данас да су западне земље забринуте због тога каква би још нова испитивања оружја Русија могла да спроведе након демонстрације ракете "Буревестник".

01. 11. 2025. у 19:52

САД ИЗДАЛЕ ГЕНЕРАЛНУ ДОЗВОЛУ ДО АПРИЛА: Одлажу се санкције руској нафтној компанији

САД ИЗДАЛЕ ГЕНЕРАЛНУ ДОЗВОЛУ ДО АПРИЛА: Одлажу се санкције руској нафтној компанији

СЈЕДИЊЕНЕ Америчке Државе су данас издале тзв. "генералну дозволу" којом се привремено одлажу санкције Росњефту у Немачкој до 29. априла 2026. године, објавило је америчко министарство финансија.

29. 10. 2025. у 16:17

АЦА УДАРИО НА НЕДУ: Родила се у ТРИ града - она је медицински феномен!

АЦА УДАРИО НА НЕДУ: Родила се у ТРИ града - она је медицински феномен!

ПЕВАЧ Аца Лукас поново је изазвао велику пажњу јавности када је гостовао у подкасту „Б-13“ код македонског шоумена Бојана Јовановског, познатијег као Боки 13, и жестоко критиковао певачицу Неду Украден. У свом препознатљивом стилу, без длаке на језику, Лукас је коментарисао, како тврди, „вишеструки идентитет“ своје колегинице.

04. 11. 2025. у 12:33

Коментари (0)

ПСУЈЕШ ГА УВИЈЕК, КАД ГА И НА СЛИЦИ ВИДИШ... Овако су босански навијачи реаговали на смрт српског тренера, Младена Жижовића, на утакмици