ЕЛЕКТРИЧНИ АУТОМОБИЛИ ГАСЕ СТРУЈУ: У Холандији пуца мрежа због масовног преласка на е-возила

Е. Божић Талијан

27. 03. 2024. у 11:51

ПРИТИСАК Запада да се убрзано спроведе зелена транзиција и смањи емисија гасова, довео је развијену европску земљу, која предано следи еколошку агенду, у парадоксалну ситуацију. Холандија је лидер у увођењу е-возила, али то није пратило повећање капацитета електричне мреже, па се сада суочава са сталним прекидима у снабдевању струјом. Домаћи стручњаци наводе да у Србији развој е-мобилности није у експанзији, и да наша земља још није у таквој ситуацији, али би убрзо могла да се нађе. Зато треба на време да планира развој своје дистрибутивне и преносне мреже.

ЕЛЕКТРИЧНИ АУТОМОБИЛИ ГАСЕ СТРУЈУ: У Холандији пуца мрежа због масовног преласка на е-возила

Фото Shutterstock

Како преноси портал Brussels signal, све већи прелазак на електричну енергију значи да су далеководи у Холандији свакодневно под изузетним притиском. Страхује се да би све већа потражња могла довести до тога да око 1,5 милиона домаћинстава има проблем са несташицом струје.

Високонапонска и нисконапонска мрежа не могу да поднесу више од тренутне потрошње што узрокује непрекидне нестанке електричне енергије у четири главна града у земљи - Утрехту, Ротердаму, Амстердаму и Хагу. Оваквом расту потрошње струје допринела је и политика подстицања грађана да гасне инсталације замене електричним и топлотним пумпама. Према писању европских медија, ово не утиче само на свакодневни живот, већ и на планове за изградњу нових зграда. Чак 90 одсто грађевинских пројеката је угрожено загушењем мреже, јер оператери нису у стању да снабдевају нове објекте струјом.

Како за "Новости" оцењује стручњак за енергетику Милош Здравковић, енергетску политику у ЕУ воде аматери, који не слушају упозорења стручњака.

- Земље које су се обогатиле на индустрији угља и челика сада настоје да целом свету наметну зелену агенду, односно да сви купују њихове технологије за производњу струје из обновљивих извора, као и батерије и електричне аутомобиле - каже наш саговорник. - Иза свега тога не стоји жеља за добробит човечанства. Зелена енергија је зелена колико су амерички долари зелени.

Он оцењује и да непоколебљивост ЕУ о електрфикацији возног парка до 2035. године није више тако снажна. Водеће европске земље, како додаје, пролонгирају тај рок имајући у виду проблеме које доноси масовни прелазак на е-аутомобиле.

И Жељко Марковић, експерт за енергетику, указује да у Холандији нису довољно пратили упозорење струке, али да је ЕУ препознала изазове у тој области.

- Зелена транзиција, која се дешава због декарбонизације, мора да буде праћена развојем преносне и дистрибутивне мреже - наглашава Марковић. - Брзи пуњачи праве проблем, јер да би се батерије брзо напуниле оне ангажују велику снагу и то доводи до удара на електромрежу. Зато је потребно да се развија њен капацитет, односно да се граде нови водови и трансформаторске станице.

Пројекције су, како додаје, да би до 2030. сваки други аутомобил требало да буде електрични.

- Да ли ће тако брзо, за пет година, моћи да се развије и електрична мрежа, чисто сумњам, али неке земље ће можда успети у томе - сматра Марковић. - Србија још није у тој ситуацији са растом броја е-аутомобила, али може да се деси да се врло брзо нађе и зато треба на време да планира развој своје дистрибутивне и преносне мреже.

Холандски мрежни оператер је упозорио владу да би за спречавање несташица струје било потребно да се угради више од 54.000 електричних трансформатора и више од 100.000 километара нових инсталација, што је у кратком року немогуће, поред тога што то неће дугорочно решити ситуацију када на путевима буде још више е-возила.

Према писању портала France 24, крајем прошле године, на територији Холандије има 145.000 јавних пуњача, што је једина трећина свих пуњача у ЕУ. Земља лала има око 450.000 електричних и електрификованих аутомобила, а нема намеру да успорава овај тренд.

УВОДЕ ПЕТОЧАСОВНУ ЗАБРАНУ

У ХОЛАНДИЈИ је у тражењу брзог решења проблема њихов оператер мреже позвао менаџере станица за пуњење е-аутомобила да давање ове услуге обуставе у периоду између 16 и 21.00. Тада већина власника пуни своје четвороточкаше враћајући с посла. Речено је да то не треба радити у то време највећег оптерећења, тзв. вршних сати, јер тада мрежа пуца по шавовима. Разматра се и могућност повећања цене пуњења како би се корисници одвратили, као и забрани уласка електричних возила у градска средишта.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00 >> 07:55

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

АКО игде постоји "вага" за мерење снаге људског духа, колико ли би на њеној скали тежила она коју има деминер Михаило Маринковић (48), из Панчева, припадник Сектора за ванредне ситуације МУП Србије? Колико би на њен тас стало његове одважности, сталожености, потпуне концентрације..., у тренутку док је, минуле недеље у Нишу, сам прилазио неексплодираној авио-бомби тешкој 1.000 килограма која носи 430 килограма експлозива, заосталој из НАТО агресије?

27. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

ЛЕГЕНДА КОШАРКЕ ШОКИРАЛА ЕВРОПУ: Ево снимка на коме краде парфеме у Београду (ВИДЕО)